1750hp Frankenstein
GT-R, pojem od roku 2007, kedy Nissan v Tokiu predstavil Skyline 21.storočia. Typický, agresívny japonský dizajn, dvakrát preplňovaná V6-ka, zrýchlenie ktoré zahanbí mnohé exotické superšporty a to všetko za rozumné peniaze. Táto kombinácia bola priam stvorená na to, aby sa R35-ka stala celosvetovým, šprintérskym fenoménom. Všetci sme slintali, keď sa u nás objavili na pretekoch prvé - ešte sériové kúsky, postupne prichádzali úpravy riadiacich jednotiek, neskôr aj hardvéru a padali sánky z prvých zámorských videozáznamov krutých drag špeciálov, ktoré jazdili na štvrťmíli 9, potom 8, neskôr 7-sekundové časy! Sme si povedali, OK, super, no pre nás ďaleký vesmír... Až kým neprišiel ON - sám Frankenstein.
V našich končinách ešte aj dnes dvíhame obočie pri výkonoch tesne nad 10-sekúnd a slovenská scéna jasala pri prvej deviatke - priznajme si, málokto je ochotný u nás nasypať do úprav Nissanu sumu rodinného domu, aby zažil horor v aute. Napokon to ale prišlo od našich západných susedov - objavila sa prvá AMS Alpha v Strednej Európe. Za tým stojí Jiří Pergl - milovník rýchlej jazdy na štyroch kolesách, ktorý v roku 2015 urobil osudový krok a zakúpil si sériové GTR s výkonom 530 koní. Vtedy sa to všetko vlastne spustilo, vtedy nabrala diagnóza poriadne grády, aby sa už v ďalšom roku posunul projekt úpravou softu na 630 koní do Stage I.
Všetko šlo pekne postupne, z roka na rok sa projekt posúval vpred, Jirka sa zžil s technikou a naberal odvahu a skúsenosti na pretekoch. Evolúcia vyzerala nasledovne: 2017 stage II - 930k - už s nejakými dielmi od AMS, 2018 stage III - 1250k, 2019 stage IV - 1450k, 2020 stage V - 1612 a počas sezóny 2021 zazrelo svetlo sveta video z brzdy a publikovaný bol údaj 1750 konských síl! Aktuálny stage VI je už fakt poriadny extrém a otázka znela, či to sa v našich letiskových tratiach vôbec dá preniesť na asfalt, resp. betón. Jiří vedel, že najlepšia dráhu bez penetrácie v okolitých štátoch ponúka Trenčín, preto sa na obrovskú radosť slovenského publika zúčastnil dvoch podujatí Power fest.
Na júlových pretekoch to bolo hlavne o vychytaní múch, skúške rôznych máp, testovaniu launch controlu a laborovaní s nastavením podvozkových komponentov. Vyskúšalo sa správanie auta na cestnom obutí a tiež na drag balónoch pri laborovaní s tlakom, ktorých smerová (ne)stabilita si vyžaduje poriadnu dávku odvahy, čistú hlavu a rýchle ruky. Výsledkom bol vytúžený 8-sekundový čas a víťazstvo v triede aj absolútne prvenstvo po Superfinálových dueloch. Druhá trenčianska výzva bola zameraná hlavne na rýchlostnú skúšku na 1km s pevným štartom, kvôli ktorej bolo nevyhnutné zaobstaranie a montáž brzdového padáka. Výsledkom je údaj 343km/h - najvyššia rýchlosť akou kto kedy na zemi "lietal" v našej republike.
Pred tým, než sa zaboríte do súpisu úprav spomeňme, že väčšina najdôležitejších komponentov pochádza z Mekky drag racingu - z USA a tiež z Nového Zélandu a ten kto to celé poskladal a zladil je Radek Marvan z Toprun GT-R Česká republika. Ten má navyše počas závodov online k dispozícii aj gréckeho špecialistu menom Dimitri Keramidas, ktorý vidiac údaje z riadiacich jednotiek, dokáže odhaliť prípadné problémy a poradiť s riešením. Toto je už naozaj iný level priatelia... ;)
GT-R Frankenstein stage VI by TOPRUN GT-R
Motor: Vidlicový zážihový 6-valec, obsah zväčšený na 4100ccm, celokovaný kľukový mechanizmus, kované piesty, ojnice a vačky, upravené hlavy valcov, turbá Boostlogic BL12x - zákazková úprava Garrett GT3584 RS, max.boost 3,1bar, 12-bodové vstrekovanie ASNU (1050cc + 1650cc ) celkovo 2700L/h, intercooler Boost Logic Race version, 4-palcové sacie potrubie, vzduchové filtre Boost Logic, palivové pumpy – dual pump AMS Bruscheles AMS systém, riadiaca jednotka – SywecsPower control + GPS modul trakcie, riadiaci program prevodovky EcuTek Phase 8, nerezový výfuk 105mm Renecars, max.výkon motora 1750hp, krútiaci moment 1610Nm
Pohon: Náhon na všetky kolesá, celokovaná prevodovka Dodson Motorsport, 12-lamelové spojky Promax Dodson Motorsport, AWD - Billet ETS , 12-plate clutch kit Dodson Motorsport, predný i zadný diferenciál Albins s kovanými ozubenými kolesami, kované zadné polosi Driveline, zosilnený kovaný FWD kardan Toprun GTR, prídavné chladenie prevodovky FORGE Motorsport
Podvozok: Nastaviteľné tlmiče AMS Drag suspension, zadné malé ľahké brzdy AMS, disky - vzadu 17" AMS, vpredu 18" Advan racing, vzadu 17" Hoosier, vpredu 18" M+T, cestné OEM disky s pneu Michelin Pilot Sport Cup2
Karoséria: Odľahčená AMS - karbónové dvere, kapota a blatníky, okná polykarbonát, zadný spojler drag COMMAND Performance, bezpečnostný brzdový systém - padák STROUD Safety Parachute
Interiér: Odstrojený, odľahčený s bezpečnostným rámom, závodné sedačky Cobra 3,8kg, 5-bodové bezpečnostné pásy
Dynamické parametre:
0-402m: 8,93 sek.@ 277km/h
0-300km/h: 10,33sek.
max speed 0-1km: 343km/h
Na 1km topspeed race sa musel použiť brzdový padák
Preteky si rodinka užíva štýlovo...
Šprinty na tejto úrovni si vyžadujú aj fyzickú zdatnosť - v aute je počas jazdy skoro 70 stupňov a pri štarte značné preťaženie.
Frenky je proste hviezda
Približne 2800 koní na štarte - duel proti Zsolt Jóba - 1100+hp GTR
text: P.Kovács, foto: Magpie, Slovenská šprintérska asociácia