Profituning 2023

2016: vRS Fazuľka

19. august 2024Publikoval P. Kovács

Ako to vlastne začalo? Príbeh začal písať Erik, majiteľ Fazuľky už veľmi dávno. Ako každý správny chalan prešiel obdobiami úprav už dávno predtým ako vlastnil prvé auto. Áno,  hovoríme o časoch Rýchlo a zbesilo či NFS:U2! Našťastie sa nezastavil v týchto rokoch a postupne ako dospieval, tak dospieval aj jeho názor na úpravu áut.

Prišlo prvé auto, pri ktorom nebol ešte orientovaný tým ideálnym smerom. Keď začal rozmýšľať nad ďalším autom, tak mu po rozume chodili Volkswageny, no z pôvodného plánu „GTI“ vzišlo „auto na bežné jazdenie“. Čo čert nechcel, Eriček jeden pekný večer narazil na Škodu Fabiu RS v červenej farbe. S nadšením ju išiel pozrieť a keďže bola ozaj cukríková nezostávalo nič iné, iba ju zobrať domov! Auto sa zavrelo do garáže a pomaly prichádzali prvé úpravy.

Začalo sa to čiernymi doplnkami k červenej farbe. Čierna fólia na strechu, čierne zadné aj predné okná a čierne disky Gigara R17. Auto vyzeralo dobre a tešilo majiteľa každý víkend, či len tak, keď mal chuť sa povoziť po meste. V roku 2013 pôsobilo veľmi nenápadne, no zimu 2013/2014 Erik využil tak ako sa patrí – zatvorený v garáži a upravoval. Vymenili sa znaky a aj maska, nahodilo sa Cupra lízatko a aby všetko ladilo, tak v čiernej farbe. Prišli otázky, ktoré si musí zodpovedať každý, kto ide upraviť auto. Aký podvozok? Koľko to znížiť? Rozhodol sa pre TA-Technix, ktorý našteluje podľa potreby na zníženie o 3, maximálne 4 cm. Veď predsa „slovenské cesty“!

Pri jazdách mestom je skvelé počúvať dobrú hudbu, a preto si na svoje prišlo aj audio. Voľba padla na značku Impulse. Roztopil sa sneh, prišla prvá jazda a podvozok išiel opäť nižšie a nižšie. Pozná to väčšina ľudí, ktorí majú štelovák. Auto v roku 2014 absolvovalo prvý oficiálny zraz, kde Erik videl, že on a Fazuľka nemajú v tejto konkurencii veľkú šancu! Prišlo rýchle rozhodnutie, rýchle zmeny! Kúpili sa sedačky, ktoré sa predtým nachádzali v Pole GTI! Károvaný vzor padol Fazuľke ako uliaty a to ešte nevedela čo ju čaká ďalej, objavil sa totiž importér originál auto látok! Tým pádom k sedačkám pribudlo prečalúnenie tapacírov, lakťovej opierky, ručnej brzdy, radiacej páky a zopár ďalších menších detailov. Auto bolo čoraz viac obdivované. Počas sezóny sa dostalo aj k zadnej časti auta, kde bolo v kufri urobené dvojité dno, osadil sa subwoofer a aj plato dostalo GTI vzor.

Rok 2015 priniesol najskôr iba ľahké zmeny ako nalakovanie dielov interiéru, úpravy v motorovom priestore, či iné maličkosti. Nestačilo to, tak sa nalakovali predné svetlá, doladila výška na štelováku, interiér obohatili budíky z Fabie 2, ktoré museli byť prerobené, aby spĺňali aj funkčnosť, pôvodný trojramenný volant bol prečalúnený do perforovanej kože a obšitý červenou niťou. Keď už si všetci mysleli, že sa s úpravami skončilo prišla najviditeľnejšia zmena. Originál Gigara nahradili disky XXR 527 v luxusnej zlatej farbe o rozmeroch R17 8,25J - et35, na ktoré  boli obuté gumy Nankang 185/35.

Áno, detail je základom úspechu, tak Erik investoval do matíc D1 Spec v červenej farbe, ktoré boli ešte špeciálne upravené a stredové krytky nahradili vrchy z pivových plechoviek. Všetko nachystané na sezónu 2015, výška doladená na čísla okolo 10 centimetrov nižšie ako séria, zmena názoru na slovenské cesty, no v tom prišla zákerná otázka. Erik a prečo nemáš károvaný strop? Čo nie je môže byť! Sezóna sa zavŕšila v červeno-čiernom rytme a zlatých papučkách, interiér bol GTI tak, že ani vo Volkswagene by sa nemuseli hanbiť! Postupom času, absolvovaním zrazov ako napríklad RACEISM v Poľsku a sledovaním svetovej scény bol nasledujúci krok viac ako jasný – rok 2016 začne vzduchovým podvozkom.

V lete padlo rozhodnutie potajme nakúpiť veci na vzduch. Tajné to bolo asi iba do vtedy, kým neprišli prvé veci, s ktorými sa pochválil na sociálnej sieti. Kamaráti mu pomáhali, aby stihol všetko do Nitry poskladať. Áno, základ vzduchu mal Erik už na konci augusta, kde nebola výška vôbec doladená, no to najhoršie prišlo v septembri. Dlhé predné tlmiče nedovolili zníženie aké bolo v pláne, čiže sa museli dať skrátiť, zadné kolesá dostali mierny odklon a vpredu sa rezal a upravoval nosník spolu so stabilizátorom. Záver roka priniesol poslednú cenu a to prvé miesto vo svojej kategórii na nitrianskom autosalóne, v rámci finále Tuning battle.

Škoda Fabia RS
Motor:
Vznetový 4-valec 1,9 TDi, výkon 131 konských síl, lakované kryty, čalúnený kryt motora v štýle GTi
Podvozok:
AirRide postavený na TaTechnix podvozku, upravený nosník, upravené tlmiče skrátené o 5cm od sériového TA podvozku, 17-palcové kolesá XXR 527 Gold 5x100, 8,25J, et35, vpredu 0,8cm podložky, vzadu 1,5cm podložky, zadné kolesá odklonené, prerobené šróby na matice, stredové krytky z plechoviek
Interiér: 
Prečalúnený strop, stĺpiky, plato, fukáre, tapacíre dverí, ručná páka, radiaca páka do originál GTi látky, sedačky VW Polo GTi, volant trojramenný potiahnutý perforovanou kožou s červeným prešitím, budíky Škoda Fabia 2, plávajúca podlaha v kufri, zástavba vzduchového podvozku, zabudovaný subwoofer do podlahy
Exteriér: 
Predný lip Seat Leon Cupra , vnútro predných svetiel prestriekané do čiernej lesklej farby, predná maska, predný a zadný znak tiež v čiernej lesklej farbe, fólia na zadných svetlách

text & foto: Ondrej Szabó