2016: Stará stuttgartská škola...
Poznáte najvýkonnejšiu naftovú 123-ku na Slovensku? A tiež jedinú repliku tejto klasiky v prevedení AMG? Už áno ;). Vlastní ju 26-ročný Jaro z Novohradu - študent Technickej univerzite vo Zvolene, ktorý si na svoj koníček popri škole už usilovne privyrába. A o aký koníček sa jedná? "Tuning a značka Mercedes."
Auto, ktoré vidíte na fotkách sa vyrobilo v roku 1976, a v rodine majiteľa je od roku 1982. Pôvodne elegantná limuzína má nabehaných regulárnych 210 tisíc km, čo je u tohto modelu naozaj vzácnosť. Príbeh, ako sa dostalo toto "Piano" k Jarovi je naozaj epický a vysvetľuje výnimočný vzťah medzi človekom a strojom. Kúpil ho ešte starý otec z Bratislavy za sumu 220 tisíc od jedného lekára. Odvtedy sa na aute jazdilo veľmi málo a v zime bolo stále pekne odstavené v garáži. Starý otec vždy chcel, aby to auto zdedil jeho vnuk, po jeho smrti ho však 4 roky jazdili Jarovi rodičia, čo sa ale podpísalo na jeho stave. Odniesla si to hlavne karoséria. V 18-tich si konečne spravil mladý nadšenec trojcípej hviezdy vodičák a začali sa na aute popri prvých spoločných kilometroch aj opravy.
Prvým krokom procesu bola karoséria, ktorá išla komplet na renováciu. Nebolo to nič strašné, ale pár miest bolo nutné vyvariť, no plechy ako také sa museli zachovať, Jaro nechcel žiadnu druhovýrobu. Aj blatníky ostali pôvodné, navárali sa len lemy. Auto v závere dostalo samozrejme originál celolak, okrem prednej kapoty a strechy. Následne nasledovali len také light úpravy ako dobové 14-palcové disky a zalakovanie plastov na svetlách a masky do čiernej. Pár rokov sa na aute nič nemenilo, až Jaro objavil stránku s AMG verziami 123-ky, kedy si povedal, že dačo také si vystavia sám a tak sa začalo s prerábkou.
Replika ušľachtilej verzie vznikla montážou podnárazníka a bočných prahov Zender, krídla Kamei a osadením lemov blatníkov, ktoré však museli byť tiež lakované do čiernej matnej. Na záver sa dal vyrobiť dobový polep a aj v interiéri museli nastať dáke tie zmeny. Zachovalý pôvodný priestor posádky sa doplnil bielymi budíkmi s novými chrómovými krúžkami, volantom AMG a zákazkovou pákou manuálu AMG. Namontovalo sa aj zadné žalúzie, ktorého retro feeling sa umocnil rádiom Blaupunkt. Aby to nebolo iba o stylingu, z funkčného hľadiska treba vyzdvihnúť repas podvozka, kde sa vymenili tlmiče a brzdy za továrenské kusy a pre lepší postoj sa namontovali holandské pružiny Merwede springs a zakúpili sa disky Rial Mesch.
Keď už AMG, tak sa Jaro nebabral ani so strojovňou, kde pôvodný dvojliter nahradil 6-valec použitý kedysi v modelových radoch 124, 126 a 140. A aby to nebolo také hladké, nárast výkonu zveril firme R2M Racing z Rimavskej Soboty, ktorá to veru s medveďmi vie. Na tomto starom kuse upravili sanie, chladenie, palivový systém aj výfuk a kvôli nárastu výkonu posilnili aj spojku.
Agregát pôvodný nie je, čo možno dáky zarytý veteránista mladému majiteľovi neprepáči, no keďže auto neplánuje predať, nerieši teda, že swapom jeho hodnota možno klesla, tak s tým nie je žiadny problém. Klasický povoz si chce užívať s väčšou dynamikou, čo je dostatočný argument, aby sme tento zásah veru aj my schválili. Keby tak nebolo, tak by sme sa nazývali nie Power ale Oldtimer magazín :D.
Mercedes-Benz 123, rok výroby: 1976
Motor: Výmena agregátu na preplňovaný, vznetový, radový 6-valec OM603, zákazková úprava firmou R2M racing, pôvodné turbo KKK, upravené palivové čerpadlo - 6mm elementy, priame sanie, Samco hadice, väčší intercooler, výkonnejší chladič oleja, celonerezový výfuk 70mm, aktuálny výkon cca 200 koní a 350Nm
Pohon: Zadný, 5-stupňová manuálna prevodovka W124, zosilnená spojka
Podvozok: Športové pružiny Merwede springs, nové továrenské tlmiče, nové brzdy, štyfty a matice D1 spec, hliníkové disky Rial Mesch 8Jx16 et11, pneumatiky Dunlop SP Sport 205/55 R16
Karoséria: Kompletná renovácia, zalakované chrómy do čiernej matnej, zákazkový dobový nápis po bokoch AMG, predné lízatko a prahy Zender, zadné krídlo Kamei, matné nerezové lemy blatníkov
Interiér: Pôvodný, zachovalý interiér, biele budíky s novými chrómovými obručmi, prídavné budíky na tlak turba a teploty oleja na miesto ofukov, volant AMG, zákazkovo vyrobená hlavica radiacej páky AMG, domontované zadné žalúzie na okno, dobové rádio Blaupunkt
text: P.Kovács, foto: Patrik Babic