2016: Diagnóza RS
Focus RS MK1 si zaslúži recenziu už v továrenskom prevedení - veď je to naozaj raritný kus, ktorý začína mať pomaly zberateľskú hodnotu, no my sme si počkali na vkusne a hlavne funkčne vyladenú "eresu", brázdiacu cesty na východe krajiny. Na extrémne exteriérové zmeny zabudnite! Bolo by hriechom narušiť nadčasový dizajn fabrického "WRCčka", naopak ponúkneme vám Otiho návod, ako sa postaviť múdro k zdokonaleniu kultovej záležitosti...
„Môj príbeh začal v detstve, kedy som od svojich 12-tich rokov pravidelne navštevoval rely a asi tie Fordy mi boli najbližšie k srdcu. Najprv to boli Sierry Cosworth, potom Escort Cosworth, neskôr prišiel Focus WRC a s ním aj Colin McRae aj sériový Focus RS ako nová ikona hot hatch-ov. U nás sa žiaľ oficiálne nepredával, tak som si začal všímať inzeráty, kedy sa objaví niečo doma alebo v zahraničí. Vhodný kúsok som napokon našiel pri Mníchove, tak sme sadli do auta a išli po neho. Už po ceste späť vzbudzoval nový prírastok v rodine pozornosť na parkoviskách a to mu ostalo aj dodnes :).
Zo začiatku bolo auto v sérii, no neustále pribúdali nápady ako čo upraviť. Prvé čo som chcel namontovať bol samozrejme blow-off ventil, nech pekne odfukuje. Pri tom sa vymenili aj sériové hadice za niečo lepšie - samozrejme modré značky Samco a keď sa už hralo s motorovým priestorom, tak sa nahradili plastové nádobky za leštené hliníkové od Baileys. Pribudli aj karbónové doplnky, nastriekal sa kryt ventilov na červenú a vymenila sa indukčná cievka za silnejšiu MSD aj so silikónovými káblami priemeru 9mm. Nakoľko starý aktuátor už neplnil svoju funkciu bezchybne, vymenil sa za nový kus od Forge. Kvôli zníženiu teploty stlačeného vzduchu sa za prednou mriežkou ocitol väčší intercooler a sanie čerstvého vzduchu podporil športový filter K&N. Keď už bol motor rozobratý, jednou cestou sa vymenil aj chladič vody za výkonnejší.
Po motorovom priestore prišlo na exteriér a podvozok - predné svetlomety sa vymenili sa tmavé z Focusu ST, jedna sada diskov OZ Racing sa nastriekala na bielo. Pomaly som sa dostal aj k výfukovému systému so športovým katalyzátorom - voľba padla na anglického výrobcu Blueflame, ktorý nesklamal a komín strieľa a odpľúva jedna radosť :P. Nerezová rúra je mimochodom uložená na Powerflex silentblokoch. Keď už auto lepšie šlapalo, pociťoval som potrebu výraznejšieho spomaľovania, preto sa na prednú nápravu namontoval brzdový kit AP Racing so šesťpiestikovými brzdičmi a kotúčmi priemeru 355mm. Zadná náprava tiež prešla miernejšou úpravou a vymenili sa sériové kotúče za EBC s doskami Ferodo DS2500. Pri zdokonaľovaní jazdných vlastností zostali pod autom originál tlmiče Sachs racing, nakoľko plnia svoju funkciu na výbornú, nahodili sa iba 1,2 cm podložky Eibach na každú nápravu, pribudla zadná rozpera tlmičov a vymenili stabilizátory za nové značky H&R.
Pomaly prišiel na rad interiér, kde sa ocitol semišový volant Sparco a od toho istého výrobcu sú aj pedále a opierka ľavej nohy. Na sedačky sa nasťahovali trojbodové pásy modrej farby značky Schroth, na prístrojovú dosku sa pridal budík teploty vody Racetech a stĺpiky a strop sa prečalúnili do antracitovej alcantary. Nakoniec zostala hudba. Továrenskú hlavnú jednotku nahradilo rádio značky Alpine, ktorému pomáha v kufri inštalovaný 5-kanálový zosilňovač Rockford Fosgate. Ten pumpuje predné komponentné reproduktory Canton, zadné dvojpásmové Rockford Fosgate a takisto aj 30cm subwoofer Rockford Fosgate.“
Ford Focus RS, rok výroby: 2003
Motor: Preplňovaný, zážihový 4-valec 16V Ford Zeta, objem 2,0l, sériový výkon 215 konských síl, maximálny krútiaci moment 310Nm, odfukový ventil turba, Samco hadice, indukčná cievka MSD, aktuátor Forge, väčší intercooler Artec, výkonnejší chladič vodič Artec, športový filter K&N, nerezový výfuk so športovým katalizátorom Blueflame, hliníkové nádobky Baileys, kryt ventilov lakovaný do červenej, karbónové doplnky, horné a dolné uloženie motora a prevodovky Vibra-technics
Pohon: Náhon na predné kolesá, cez 5-stupňový manuál MTX, samosvorný diferenciál Quaife
Podvozok: Sériový športový podvozok Sachs racing, vpredu brzdový kit AP Racing so šesťpiestikovými brzdičmi a 355mm kotúčmi, vzadu kotúče EBC s doskami Ferodo DS2500, 1,2 cm podložky Eibach, zadná rozpera tlmičov, stabilizátory H&R, lakované sériové 18" disky OZ Racing
Karoséria: Predné tmavé svetlomety Focus ST, karbónové krytky hmlových svetiel
Interiér: Semišový volant Sparco, sériové športové sedačky Sparco, hliníkové pedále Sparco, trojbodové pásy Schroth, prídavný budík teploty vody Racetech, strop a stĺpiky v alcantare, krytky A stĺpikov v čiernej koži s modrým prešívaním
Audio: Autorádio Alpine, 5-kanálový zosilňovač Rockford Fosgate, komponentné reproduktory Canton, zadné dvojpásmové Rockford Fosgate, 30cm subwofer Rockford Fosgate, kapacitor Dietz
text: P.Kovács, foto: Lukáč