2016: Business class
Manažérske koráby modelovej rady E38, vyrábané v rokoch medzi 1994 a 2001 považujem za posledné ozajstné, takpovediac poctivé sedmičky. Je to asi mojim vekom, možno sa mladšia generácia pozerá na to odlišne a zmodernizované tvary, nafúknuté krivky novších kúskov oslovili neskôr narodené publikum, no mňa nepresvedčí ani technologický vývoj a v prípade aktuálnych špičkových modelov ani priam neuveriteľné dynamické vlastnosti. Podobný názor má pravdepodobne aj Tibor z východu Slovenska, ktorý vám porozpráva príbeh jeho ušľachtilej, dlhej dámy.
"Písal sa rok 2003, mal som presne 13 rokov. Už vtedy som vedel, že auto, v ktorom sa chcem voziť bude BMW E38. Keďže ma každý odhováral, že je to auto náročné na servis a spotrebu a kopec iných vecí, trocha mi to pomotalo hlavu a začal som rozmýšľať aj nad E39 touring (rada 5) s osemvalcovým motorom. Vráťme sa však najprv na moje automobilové začiatky. Moje prvé auto bolo z trochu iného súdka a bol to Fiat Croma. Ani mesiac nato, som si kúpil E34, čo bolo to pre mňa v čase mojich 18 rokov, dá sa povedať všetko. Ale stále mi po rozume behala vlajková loď a stále som nebol spokojný. Ďalšie autá, ktoré som prestriedal pred mojou bytovkou na sídlisku boli BMW E32, Audi A6, Audi S8 i Mercedes triedy E.
Po tom všetkom prišiel zlom, kedy sa mi konečne podarilo kúpiť si sedmičkový bavorák, aj keď v horšom stave, ale predsa bol môj prvý. Pomaly s veľkým úsilím som ho zahŕňal láskou a podarilo sa mi ho dať do kopy, aj keď 6-valcový motor s obsahom 2,8-litra nebolo práve to po čom som túžil, myslím, že aj tak som mu dal všetko. Keďže som si časom uvedomil, že v hlave mám stále osemvalcový 4-liter, vzdal som sa mojej prvej sedmičky, ktorý už bol v tej dobe v top stave a začal sa mi plniť môj detský sen. Pamätám si to ako včera, zavolal som na inzerát, ktorý vyskočil na internete, a aj napriek tomu, že mi predávajúci povedal, že auto je už rezervované, vybral som sa 300 km za limuzínou v predĺženej verzii s označením L, o ktorej som tak dlho sníval. Keď som dorazil na dohodnuté miesto a zbadal auto s veľkým A - BMW E38 740 iL, pôvodne vyrobené pre ruské veľvyslanectvo, vedel som, že na ňom pôjdem domov. Keď som sa v ňom previezol, naliehal som, že to auto chcem, nepozeral som v tom momente na detaily, len vedel, že proste musí byť moje.
Začal som s kompletným pretesnením motora, menili sa vačky, hydroštely, pribudla nová automatická prevodovka. Ďalším krokom boli športové pružiny, dorábanie chladiaceho boxu a renovácia predných svetiel v štýle amerického svietenia angel eyes. Veľkou zmenou pre pôvodne čiernu 740-ku bol pobyt v lakovni, v ktorej strávila celé 4 mesiace. Tomuto predchádzal môj malý osobný boj, pretože som sa nevedel rozhodnúť ohľadne farby. Ale počas doby, kým auto prešlo všetkými úpravami padlo rozhodnutie pre netradičný, ale zato originálny BMW odtieň "Marrakesh brown". Zohnal som farbu a nastriekali sme skúšobne prvý diel. Výsledok bol neskutočný a nevedeli sme sa dočkať finálneho výsledku. Podotýkam, že všetky diely, ako napríklad v prípade karosérie spony, lišty atď. boli samozrejme originál BMW.
Keď auto vyšlo z lakovne a bolo naozaj tip top stave, začalo sa šporiť na kolesá. V prvom kole som zvolil styling 95, s ktorými som bol nad mieru spokojný a auto lahodilo aj oku. Po tom všetkom sa vo mne objavili pocity , nazval by som to pocity maniactva, kedy som začal túžiť po novom interiéri, po športovom podvozku a po nových kolesách, no myslím si, že každý kto číta tento článok, vie o čom hovorím :). Keďže moja sedma, bola tak povediac dailycar na bežné vozenie aj firemné účely, tak úprava interiéru a podvozku bola naozaj zásadnou zmenou. Podvozok a interiér bol zrealizovaný v priebehu jednej zimy. 19-palcové kolesá styling 95 už nevyhovovali mojim požiadavkám a tak som si zaobstaral disky Breyton Spirit 2. Tie žiaľ neboli v najlepšom stave, ale poľské ručičky z nich naozaj spravili krásne kúsky.
Čo sa týka podvozku, ten bol objednaný na zákazku, jednalo sa o výškovo nastaviteľný podvozok značky BC racing, ktorý disponoval 30-timi stupňami nastaviteľnosti a odklonmi kolies. Ďalšou otázkou v téme kolies bolo, aké pneumatiky zvoliť. Rozhodol som sa pre rozmer 245/30 R20 na zadný disk J10 a dopredu 235/35 R20 na disk J9,5. Celkový postoj vylepšujú navyše podložky o šírke 2cm, potrebné na zmenu ET.
Zásadnou zmenou v interiéri bola prerábka rádia z novšej verzie E38 a monitory 4:3 sme menili za 16:9 s kompletným príslušenstvom, GPS, všetkými mechanikami a kompletnou kabelážou. Samotné vnútro prešlo asi najväčšou zmenou. Auto mi čalúnil môj dobrý kamarát Michal Jakub zo Stropkova a auto u neho strávilo vyše mesiaca. Na dizajne interiéru sme pracovali s mojou snúbenicou už dva mesiace pred tým, až kým sa to nedostalo do finálnej podoby. Týmto jej chcem aj poďakovať za dobrý vkus a za jej železnú trpezlivosť, ktorú preukazuje pri všetkom čo sa auta týka. Čerešničkou na torte sú už asi 4 krát menené zadné svetlá, s ktorými som najviac spokojný. Jediné čo mi bude stále chýbať na tejto perfektnej 7-ke je strešné okno, ale myslím si, že popri tom, kam som to auto už posunul je toto naozaj už zanedbateľná maličkosť.
BMW 740iL, rok výroby: 1997
Motor: Benzínový, vidlicový osemvalec DOHC typ M62B44, výkon 288hp (210kW), nerezový výfuk so športovými katalizátormi Magnaflow a dvoma dvojitými koncovkami
Pohon: Pohon zadných kolies, nová automatická 5-stupňová prevodovka 5hp24
Podvozok: Na mieru v UK vyrábaný športový podvozok BCracing s cieľom maximálneho zníženia pri zachovaní komfortu, hliníkové horné uloženie tlmičov s nastavením odklonov kolies a 30-timi stupňami nastavenia komfortu pomocou jedného potenciometra, vymenené a zosilnené silentbloky, nové ramená, čapy atď., 20" kolesá Breyton Spirit 2, pneumatiky vpredu 235/35 R20, vzadu 255/30 R20, podložky vpredu 2,5cm, vzadu 1,7cm
Karoséria: LONG verzia, predné šošovkové svetlá, nové lišty, predný podnárazník Alpina, nový celolak originál BMW Marrakesh brown
Interiér: Výbava Individual, interiér vrátane stropnice aj batožinový priestor komplet prečalúnený do kože, alcantary a látky, rádio originál BMW s displejom 4:3 vymenené za 16:9 s navigáciou, dorobená mk4 DVD mechanika s kompletnou kabelážou, výmena rádiomodulu, videomodulu, prispôsobená anténa, vzadu za sedačkami originál reprobox s reproduktormi napojenými na zosilňovač DSP profi hifi sound
text: Kovács, foto: 1MillionArt