2015: Úlet z Levíc
Čo vravíte? Riadna haluz, však? :) A práve pre túto nevšednosť, hravosť , ba priam úchylnosť si zaslúži tento Trabík recenziu. Nepotrebuje totiž swap z R1-ky, vyčačkaný interiér ani polmetrový subwoofer do kufra, stačí mu uletená idea majiteľa a stane sa z neho miláčik publika na ktoromkoľvek zraze.
Stance kultúra ovládla celý svet. Štýlu úplného položenia s výraznými negatívmi holdujú tisíce fanúšikov "iných" áut a stavajú sa k tejto tematike rôznym spôsobom. Niekto kombinuje sexi postoj s komplexnou prestavbou, iný ponechá vozidlo v pôvodnom stave a rieši viac menej iba dosiahnutie extrémneho posadenia k zemi. Sú takí, ktorí zvolia jednoduchší no finančne náročnejší spôsob zaobstarania si vzduchového podvozka, ale sú aj takí, podľa ktorých je pravý stance o statickom podvozku, kedy sa auto prikrčí nie iba vo výstavnom areáli, ale dokáže nízkej pozícii prejsť ak treba aj celú republiku.
Prejdime však k najtypickejšiemu, štvorkolesovému symbolu socializmu, ktorý si Marián prestaval podľa vlastného vkusu. Makaróna - ako Mariána jeho okolie prezýva, pozná asi každý človek, čo sa pohybuje v tuningovej scéne v okolí Levíc, a to aj vďaka tomu, že je jeden z organizátorov Tuning zrazov Levice a tak isto aj kvôli zaujímavým, štýlovým autám. Značku si vybral hlavne kvôli tomu, že je zriedkavo vídaná na zrazoch a celkovo sa Trabanty na cestách vytrácajú. Po niekoľko mesačnom štúdiu inzerátov našiel Makarón zaujímavý kombi variant, čo spĺňal všetky kritériá a hlavne mal nový lak. Po jeho kúpe ihneď začal rozmýšľať, ako ho spustiť k zemi, čo veru pre naprieč uložené listové pery také jednoduché nie je. Prvú sezónu nahodil dobovo nastriekané kolesá, dosiahol zníženie o pár cm a auto nadobudlo oveľa lepší efekt . Po jazde mestom, kde každý druhý človek s úsmevom na tvári prstom ukazoval na belasého exota, dostal majiteľ impulz a ďalšiu motiváciu. Makarónov plán bol jasný - upraviť staré auto do štýlu, ktorý je momentálne IN a to tučné kolesá a čo najviac ho položiť.
Najkomplikovanejšie bolo spraviť odklon na prednej náprave a schovať 7,5-palcov široké disky pod blatník a dosiahnuť čo najlepší stance. Trabantík pri skonštruovaní "homemade" podvozku prešiel úpravami ako predĺženie predných ramien, skrátenie listových pier a ich preklepanie do roviny. Zadné listové perá Marián úplne vyhodil, až oprel ramená o kasňu, čo samozrejme nie je pri bežnej jazde najpohodlnejšie, no daň za postoj sa musí znášať... Pri výške akú chcel docieliť musel úplne prerobiť aj výfuk, ktorý viedol medzi predné rameno a polos a ďalej cez dieru v karosérii až pred zadné koleso.
Dúfame, že sme vám touto recenziou aj my vykúzlili úsmev na tvár a prípadne poskytli inšpiráciu k podobne uleteným činom. Netreba sa báť robiť veci inak, hlavne vtedy, ak si nevyžiadajú kopu peňazí a premietnuť vašu osobnosť do upraveného auta. Ideálne je to totiž presne tak, ako to hlása nápis na čelnom skle tohto Trabanta - toto je proste životný štýl...
Trabant 601 Combi, rok výroby: 1970
Motor: Vzduchom chladený dvojtaktný dvojvalcový motor s objemom 600 cm3 , športový filter Simota, upravený a skrátený výfuk, vybratý zadný tlmič, vyvedený pred zadným kolesom, kryt motora a nádrž lakovaná do farby auta
Podvozok: Podvozok vlastnej výroby, predĺžené predné ramená, preklepané a skrátené predné listové perá, podložené zadné ramená pre odklon, prevarene plechové disky lakované do biela, skrášlené chrómovými pukličkami , vpredu 7,5J pneu 145/60 R13, vzadu 8J pneu 165/55 R13
Exteriér: Prerobený do staršieho štýlu, predný aj zadný nárazník, maska zo starým chrómovým znakom, šachovnicový podnárazník, rozšírená kasňa, odmontované stierače, chrómová hmlovka, predné smerovky a spätné zrkadlo
Interiér: Ponechaný v pôvodnom výzore, prečalúnené sedačky, čierny strop, vymontované kúrenie
text: P.Kovács, foto: Marián Fábik