2015: Keď sa obyčajné auto stane výnimočným
Písal sa rok 2009 a Jano začal pokukávať po nejakej adekvátnej náhrade na každodenné vozenie, k jeho azúrovo modrému Corradu, ktoré prestalo spĺňať podmienky rodinného auta. Voľba padla na VW Golf MK4 s motorom 1.9 TDi (81kW), ktorý bol privezený z Talianska. V pláne neboli žiadne komplexnejšie úpravy. Jano si auto užíval, do konca s ním absolvoval aj preteky (prvé zároveň aj posledné) s názvom Štiavnická cesta, kde sa nečakane umiestnil na skvelom tretom mieste v kategórií športovo upravených dízlov.
Kľúčový moment však nastal dva týždne po spomínaných pretekoch, kedy sa Jano s autom dostal do vážnejšej dopravnej nehody, pri ktorej spravil Golf salto a skončil v priekope. V tej chvíli akurát prevážal v zadnej časti auta plechové disky, ktoré sa v ten moment zmenili na zbraň a začali voľne lietať priestorom. Jediným šťastím bolo, že v aute mal vtedy namontované športové sedačky značky DTS, ktoré zabránili ich preniknutiu do prednej časti kokpitu. Auto však vyviazlo bez vážnejších škôd pričom si to odniesla iba predná časť karosérie a zadná náprava. Po tomto incidente si majiteľ povedal, že keď mu zachránil život, tak mu to aj poriadne oplatí, čo ho v konečnom dôsledku stálo veľmi veľa námahy ale aj financií.
Auto prešlo mnohými zmenami, pri ktorých by som hlavne vyzdvihol dva celolaky, keďže majiteľ vyžadoval na každú sezónu iný vzhľad. Podrobnejšie rozoberiem ale len ten aktuálny. Začal by som exteriérom, kde je osadený komplet bodykit z najvýkonnejšieho modelu R32. Z R32-ky boli použité aj originál predné xenónové svetlomety, zadné sú prevzaté z americkej verzie. Svoju pozornosť dostali aj zrkadlá, nakoľko sú na Golfoch rozdielnej veľkosti (na vodičovej strane je väčšie ako na spolujazdcovej). Použité boli z modelu VW Lupo. Exteriér dotvárajú detaily ako leštené veko nádrže z Audi TT a zahľadená kľučka na otváranie kufra, ktorú aktuálne nahradilo diaľkové ovládanie. Auto zdobia disky z R32-ky piatej generácie, ktoré boli osadené za pomoci podložiek na zmenu rozteče. Na Golfe je použitý vzduchový podvozok od nemeckého výrobcu Airlift s 25-litrovou nádržkou a ovládaním každej nápravy zvlášť.
Výkon tédéíčka bol mierne navýšený úpravou riadiacej jednotky na 135 koní. K lepšiemu chladeniu dopomáha väčší intercooler a celý motorový priestor je decentne ladený do béžovej farby. Výfukový systém vlastnej výroby je zhotovený z nerezového potrubia o hrúbke 60mm s koncovkami od firmy AMA. Interiér bol celý prečalúnený do béžovej kože od stĺpikov, stropnice až po tapacíre. Sedačky DTS sú taktiež prečalúnené do béžovej kože, nechýba biele podsvietenie, budíky tlaku turba a doplnky z modelu R32 - presnejšie volant a pedále. Hudobnú aparatúru v aute tvorí DVD rádio značky Alpine v kombinácií s reproduktormi Magnat, ktoré sú osadené vo všetkých dverách, vytlmenými STP plátmi. O basový podklad sa starajú dva štýlové subwoofre Audiobahn. Celú túto audio sústavu pomáha napájať 6-kanálový zosilňovač Audiobahn. V kufri sa tiež nachádza 7" DVD obrazovka Ground Zero umiestnená na platne.
Golf 4 1.9 TDi, rok výroby: 2001
Motor: Upravený softvér riadiacej jednotky na 135 koní, väčší intercooler s hliníkovým vedením, duplexný výfukový systém, nerezové zvody 60mm zakončené koncovkou 100mm od AMA
Podvozok: Vzduchový Airlift s 25l nádržkou a ovládaním každej nápravy zvlášť, dierkované brzdové kotúče Zimmerman, disky z modelu VW Golf mk5 R32 s rozmerom 7,5", pneumatiky 205/40 R18
Karoséria: R32 nárazníky, prahy a spojler, zahľadená kľučka na kufri, predné xenónové svetlá R32, zadné svetlá z americkej verzie, zrkadlá z VW Lupo, leštené veko nádrže z Audi TT, nový celolak do čiernej metalízy
Interiér: Trojramenný volant a pedále R32, prečalúnená stropnica, stĺpiky, tapacíre a sedačky DTS do béžovej kože, biele LED podsvietenie prístrojovej dosky
Audio: Autorádio Alpine s DVD, 7" 4x reproduktory Magnat 216 new edge 165mm osadené do MDF krúžkov, 6 kanálový zosilňovač Audiobahn, 2x subwoofer Audiobahn, 35mm kabeláž Dietz
text & foto: Adam Slobodník