2015: Ďalší „Volkswagen“ na holenie
Karmann Ghia je vozidlo, ktoré nepozná úplne každý, ako napríklad Chevrolet Corvette či VW Beetle. V podstate sa jedná o produkt nemeckej automobilky Volkswagen, ktorého bolo vyrobených takmer pol milióna kusov. Pýtate sa, čo má auto s tak zvláštnym menom spoločné s „gigantom“ akým je Volkswagen? Spoločný majú minimálne fakt, že Ghia je postavená na podvozku Beetle Type 1. Ghia bola svetu predstavená v roku 1955 ako dvojdverové kupé, pričom karosárskych odnoží bolo ešte niekoľko. Nás ale bude zaujímať verzia kupé, ktorá je terčom nášho dnešného článku. Zaujímavý je tiež fakt, že na výrobe resp. samotnom návrhu auta sa podieľalo viacero silných mien – taliansky dizajnér Luigi Segre z dizajnového štúdia Ghia a karosárska dielňa Karmann.
Veľa týchto áut už po cestách a obzvlášť našich nejazdí a preto je veľká česť, ak sa nájde niekto, kto venuje svoj čas, peniaze a úsilie na oživenie jedného z týchto klenotov rokov 60-tych. Jeden renovovaný a plne funkčný kus sa nachádza v malom mestečku na východnom Slovensku, ktorý svojich obdivovateľov vábi žiarivou oranžovou farbou karosérie. Pochádza z roku 1969, kedy svoju púť začal v ďalekej Amerike. Na východ Slovenska pricestoval pred zhruba piatimi rokmi, do rodiny fanúšikov starých Volkswagenov. Je dôležité povedať, resp. napísať, že veľa dizajnových zmien na tomto zaujímavom aute nehľadajte – majiteľ sa skôr zameral na detaily a snažil sa pôvodný dizajn trochu oživiť.
Po prevoze auta z USA v roku 2006 bolo nad slnko jasné, že práce na karosérií zaberú viac času, ako si nový majiteľ pôvodne predstavoval. Auto bolo totiž búrané na celú ľavú stranu a vysprávka nebola urobená vôbec dobre. V novom domove bolo preto auto kompletne odstrojené a mohlo sa začať s opravami. Takmer všetko si nový majiteľ urobil sám a čo nie, tak to sa zadovážilo kúpou náhradných dielov. Pri oprave karosérie putovali pôvodné nárazníky preč, nové miesto si našli zadné svetlomety z americkej verzie a taktiež bočným smerovkám dal majiteľ zbohom. Keď bol majiteľ s opravou a úpravou karosérie spokojný, celú ju zahalil do výraznej oranžovej farby, ku ktorej dopasoval dodatočné nálepky a oldschoolový polep strechy.
Keď bola karoséria hotová, mohlo sa pristúpiť k nosnej časti vozidla, k podvozku. Rovnako ako karoséria, tak aj podvozok prešiel kompletnou renováciou, nakoľko si to vek takýchto vozidiel vyžaduje. Auto vo finále sedí na zníženom podvozku Koni s dopasovanými kotúčovými brzdami vpredu a rozšírenými bubnovými brzdami Type 3 vzadu. Pokiaľ sa ale bavíme o dizajne, tak jednou z najdôležitejších vecí sú disky. Majiteľ zvolil štýlové obutie v podobe diskov EMPI s rozmermi 15x5,5 a pneumatikami s bielym límcom 175/66 vpredu a 185/65 vzadu.
Pôvodne sa o pohon starala jednapäťka s výkonom 60 koní (45 kW), no tej dal majiteľ definitívne zbohom už pomerne dávno. Na jej miesto sa usídlil motor z vozidla - áno čítate dobre, Alfa Romeo 33. Konkrétne sa jedná o štvorvalcovú 1,4ku s finálnym výkonom cca 110 konských síl, ktorá je ale nadopovaná dodatočnými úpravami – leštené sanie, 2x karburátor Dellorto, chladenie z VW VR6 a custom nerezový výfukový systém. A poviem vám úprimne, reve to statočne! O prenos sily sa stará suchá štvorstupňová prevodovka AT s najdlhšími prevodmi, aké sa do starých VW osadzovali, doplnená o skrátené riadenie. Poslednou zastávkou tohto príbehu bol interiér, ktorého sa úpravy a opravy nedotkli v takej výraznej miere, ako zvyšku auta. Interiéru dominuje oranžová farba karosérie, prečalúnené predné sedadlá z Hondy Civic CRX a prídavný otáčkomer.
Karmann Ghia, rok výroby: 1969
Motor: 1,4 litrový benzínový štvorvalec z Alfa Romeo 33, pôvodný výkon 85 koní, leštené sanie, nerezový výfukový systém, 2x karburátor Dellorto, chladenie VW model Golf VR6, aktuálny výkon cca 110 koní
Podvozok: Kompletný repas, znížený podvozok Koni, vpredu kotúčové brzdy, vzadu bubnové brzdy Type 3, disky EMPI 15x5,5, pneu s bielym límcom 175/66 vpredu a 185/65 vzadu
Pohon: Štvorstupňová suchá prevodovka AT, skrátené riadenie, pohon zadnej nápravy
Karoséria: Vyvarená a kompletne zrenovovaná, oranžový lak karosérie, zadné svetlomety z americkej verzie, zahladené predné smerovky, odstránené nárazníky, polep strechy
Interiér: Predné sedadlá Honda Civic CRX, prídavný otáčkomer a budíky tlaku oleja
text & foto: Milan Dzadík