2014: Low Family - Leon TopSport
Ako vraví Paľo, majiteľ hnedého Leona, "Nie je umenie jazdiť rýchlo, ale štýlovo". Na prvý pohľad veľmi vkusná a decentná úprava, no pri bližšom skúmaní zistíte, že je tam toho podstatne viac. Ako mladý chalan sa začal tuningu venovať už v skorých pubertálnych rokoch. Sníval, rozmýšľal ako si spraviť auto. S príchodom vodičáku sa mu otvorila truhlica, do ktorej si predchádzajúce roky ukladal myšlienky, nápady a sny.
Prvé auto, ktoré si prerobil, bola malá Corsa B. Kompletne ju prekopal, no nestačilo mu to. Nasledovali ďalšie, ako napríklad Saxo VTS a Octavia RS. Nakoniec sa zahľadel do Seatu Leon. Dízlový 1,9-litrový agregát mu ponúkal výkon, ale aj nízke náklady na pohonné hmoty. Jedna z prvých vecí, ktoré Paľo vymenil, bol podvozok. Sériový nahradil športovým Ta-Technix. Po diskoch Schmidt Phaeoton, ktoré boli prvými na aute, nakoniec skončil pri dvojdielnych kovaných diskoch BBS Speedline s rozmermi ET48 85x19. Keďže mal inú rozteč, musel využiť podložku na zmenu z pôvodných 5x100 na 5x112. Zmenou prešli aj predné brzdové kotúče, pod BBS disky Paľo usadil 312 milimetrové Zimmermany, ktoré s láskou objali 4-piestové strmene z Porsche Cayenne. Aby brzdy rovnako brzdili, ako vyzerali, doplnil ich o platničky Ferodo a pôvodné hadice vystriedali nové, pancierové.
Ďalšou vecou, ktorú si pri pohľade určite všimnete, je lak. Je to zmes čiernej a zlatej perlete, ktorá vo výsledku vytvorila hnedý perleťový odtieň. Táto prémiová farba posunula Leon o level vyššie. Paľo je presne ten typ chalana, ktorý sa spolieha na fabrický tuning. Preto využil predný a zadný nárazník z Leona Cupra R a osadil ich na svojho. Auto teraz vyzerá dravo a pritom prémiovo. Predné svetlá, tie pôvodné myslím, moc nekorešpondovali s celkovým výzorom, nakoľko boli chromované. Preto sa Paľo rozhodol ich prerobiť do čiernej s osadením xenónu. Zmenou prešli aj predné hmlovky a smerovky, ktoré vymenil za nové s LED technológiou.
Dízlový motor, ktorý je v Leone, je veľmi dynamický a dá sa veľmi efektívne upraviť. Preto aj pôvodné turbo muselo preč. Nahradilo ho nové s nasávaním z BMW. Auto sa čiplo a z pôvodných 150 koní má teraz Leon postačujúcich 230. Ten spolu s krútiacim momentom 490Nm dodáva autu potrebnú dynamiku a akceleráciu. Takže auto nielenže dobre vyzerá, je nízke a tuhé, ale aj efektívne zrýchľuje. Viete, aký zvuk ma dízel, však, tak aby taký zvuk tento Leon nemal, sériový výfuk musel preč a nahradil ho nový Sebring, ktorý huláka pri každom zošliapnutí plynu. Vo finále ani nemáte pocit, že je to naftová strojovňa.
Pri pohľade do interiéru zistíte, že sa nachádzate asi v Cupre R, keďže skoro všetko sa tu vymenilo. Zmenou prešiel aj volant, ten sa vymenil celý. Na jeho mieste skončil originálny volant z Audi modelového roku 2012. Interiér celý stmavol a chytil lesk. Okrem pochrómovania skrutiek v motorovom priestore sa ušlo chrómu aj v tu. A keďže je to správne tunerské auto, o muziku sa stará poriadne autorádio Alpine, ktorému pomáha zosilňovač MacAudio a subwoofer DLD. Tie sa usadili do kufra, ktorý si Paľo ale prerobil. Teraz je pekne očalúnený a má dvojité dno.
Seat Leon 1.9TDi TopSport, rok výroby: 2004
Motor: Preplňovaný, naftový 4-valec 1.9TDi, výmena turba za nové, výmena nasávacej vrtule z BMW, úprava riadiacej jednotky, nerezové výfukové potrubie, koncovka výfuku SEBRING, lakované kryty, výkon po úpravách 170kW/230 koní, max.krútiaci moment 490 Nm
Pohon: Trvalý pohon predných kolies, 6-stupňový manuál
Podvozok: Športový podvozok TA-Technix, podložky na zmenu rozteče z 5x100 na 5x112 hrúbka 2cm, disky dvojdielne, kované BBS speedline ET48, 8,5x19 a rozteč 5x112, výmena predných kotúčov za 312mm ZIMMERMAN, predné brzdové papuče PORSCHE CAYENNE 4-piest + redukcia na osadenie brzdovej papuče, vylakovaná predná náprava + podblatníky
Karoséria: Predný a zadný nárazník Seat Leon Cupra R, predné hmlovky vymenené za LED svetlá, originálne predné svetlá prerobené na black bi-xenon, nový lak - hnedo čierna perleť, bočné LED blinkre
Interiér: Originálny volant vymenený za volant z novej Audi 2012, zmena interiéru za interiér z Cupry R, zmena farby interiérových plastov a stropnice, autorádio ALPINE, zosilňovač MACAUDIO, subwoofer DLD DL15, kufor prerobený na dvojité dno a prečalúnený
text & foto: Martin Cyprian