2014: Dozreté ovocie
Príbeh tejto jedinečnej káry preukazuje dôležité etapy. Nie je to z vonku zakúpený hotový show car ani počas jednej zimnej sezóny zbúchané železo podľa aktuálnych trendov, ale výsledok šesť ročného, vlastnoručného úsilia tuningového nadšenca z Banskej Bystrice. Martin vám teraz predstaví príbeh jeho cestnej pýchy, ktorá dozrela do fázy dokonalosti a aby článku nič nechýbalo, pri a na aute zapózovali aj šarmantné dámy - Nikola a Renáta ;).
Zrod - zima 2008-2009
Približne pred ôsmimi rokmi som na internete našiel fotku upraveného pick up-u. V tom čase som však nemal ešte ani vodičák, ale rozhodol som sa, že aj ja raz dačo také budem mať. Nastalo obdobie šetrenia financií a zhruba o 2 roky neskôr sa mi podarilo zohnať „moje vysnené auto“, ktoré bolo v dosť zúboženom stave a samozrejme bez výbavy. Keďže sa jednalo o úžitkový automobil, technický stav tomu zodpovedal. Všetko poškodené sa menilo za nové a väčšina dielov na aute je originál Škoda. Počas tejto fázy sa spravili všetky úpravy súvisiace s plecharinou – sú na aute doteraz (rozšírene plechové prahy, prevarené zadné blatníky....) Na konci opráv bola karoséria nalakovaná modrou, motorový priestor krémovou farbou. Auto dostalo aj prvú sadu elektrónov s novými gumami. Už vtedy, v dobe laminátových kreácií bolo vybavené len originálnymi nárazníkmi s miernymi úpravami a pre nedostatok financií ostalo na sériovom podvozku.
Zima 2009-2010
Počas ďalšej zimy sa rozobral interiér striekala sa prístrojová doska, vnútorné kľučky, kapsy na dverách a čalúnili sa sedačky do čierno-krémovej koženky. Objednali sa prvé skrátené pružiny od HR, no dali sa použiť len predné, keďže pick up má struny mimo tlmiča. Nasledovalo zháňanie kontaktov na firmy vyrábajúce pružiny a následné zadanie objednávky na výrobu podľa vlastných kritérií. Celkové zníženie činilo napokon -4 cm. Objednali sa i podložky pod zadné kolesá, zadok bol rozšírený celkovo o decentných 6 cm a na kolesách bol vytvorený „air brush“. V tomto stave auto absolvovalo aj svoj prvý zraz. Tu sa oplatí pozastaviť nad jednou hláškou z jedného zo zrazov: "Kam ide s tou sériovkou, veď tam nemá žiadne laminátové nárazníky ani prahy - veď to nie je tuning."
Zima 2010-2011
Prišla ďalšia zima a s ňou ďalšie rozoberanie - jedna z väčších prestavieb. Vymenili sa oba nárazníky za zahladené kúsky - predný bol nahradený modelom po facelifte, celý spodok auta vrátane náprav šiel do bielej farby a na bielo sa vymaľoval aj motor. Očalúnili sa plasty v interiéri do kombinácie čiernej a krémovej koženky. Popri tom sa riešila prvá úprava brzdového ústrojenstva, namontovali sa kotúče Brembo a platničky OMP. Zhruba v tomto čase som sa spoznal s Jozefom Jánošíkom, s ktorým sa kamarátime dodnes a ten ma „nakazil “ mániou zvanou chróm... Počas leta sa s autom zase dačo odjazdilo a prišli aj prvé súťažné úspechy.
Zima 2011-2012
Bola zameraná na „detaily“ - pribudli chrómovane skrutky v počte cca 200 kusov a ligotať sa začalo aj veko ventilov, sanie, alternátor a ďalšie doplnky v motorovom priestore. Prišla ďalšia sada kolies, tento krát už 15-palcové, falcované dobové disky s krémovo lakovaným stredom a lešteným 7 centimetrovým límcom. Dopredu boli navyše objednané športové tlmiče HP sporting, nastavené na -6 cm.
Zima 2012-2013
Z auta bol vybratý motor s cieľom zmeniť jeho farbu z krémovej (medzi časom sa farba motora z bielej zmenila na krémovú) na čiernu. Začalo sa prevodovkou, kedy z neznámych príčin zreagovala farba a vytvoril sa pomaranč. To bolo pre mňa neprípustné, tak sa začalo s čistením prevodovky až na kov, ktorý sa nakoniec vyleštil. Po preleštení prevodovky nesmel motor za ňou zaostávať, padla voľba na celolak. Už len taká "drobnosť" akou je príprava motora na lakovanie, s odstránením všetkých náterov znamená značnú makačku. Agregát bol presunutý do pivnice a následne chemicky vyčistený. Padlo 5 odstraňovačov starých náterov a nespočetne veľa oceľových ježou do vŕtačky. Náprava, otoče, ramená boli opieskované, preleštené a následne pochrómované, za čo patrí vďaka J.Jánošíkovi a M.Forgáčovi. Pri skladaní nápravy nasledovala aj jej GO. Boli vyleštené polosi, riadenie, čapy riadenia aj zapaľovacia cievka a na predných tlmičoch vytvorené ďalšie drážky pre možnosť väčšieho zníženia. V interiéri pribudli chrómové ovládače, novo očalúnené doorboardy, očalúnená prístrojovka a stredový panel.
Zima 2013-2014
Na jednom zraze som vyhlásil, že ak sa budem veľmi nudiť cez zimu, tak spravím bazén a vzduch. Ako sami vidíte, "nudil som sa" :) a medzi tým dokončil VŠ a stihol sa zamestnať, čo dopomohlo k pravidelnému prísunu financií. Podarilo sa mi zohnať 1000-litrovú kaďu, ktorú som nechal zmenšiť na 400 l. Nakoľko som nebol spokojný s jej vyhotovením, nasledovala jej úprava a položenie ďalšej laminátovej vrstvy. To som ale netušil, čo tým spôsobím, na tejto vrstve totiž nechcel držať git. Bazén sa vrátil z lakovne 3 krát, až kým uzrel túto podobu. Určite chcem poďakovať lakovníkovi, že to nevzdal. Bazén bol napokon hotový, už stačilo len vymyslieť jeho osadenie na korbu. Keďže už dávnejšie boli na korbe drevené lišty, rozhodol som sa osadiť ho do namoreného dreva. V drevenej zástavbe je navyše vytvorený minibar, prístupný po otvorení zadných dverí.
Ďalším medzníkom bola kúpa diskov BBS RM 7 a 8" na 15 v „bezchybnom“ stave - rozumej cca 3 mesiace roboty v časoch voľna. Kolesá boli rozobraté, opieskované, vyrovnané a následne nalakované farbou karosérie. Obvodové skrutky sa preleštili a poslali na chrómovanie, límce boli ručne vyleštené. Ako puklička je použité zrkadlo s vypieskovaným logom BBS. Na rad prišiel vzduchový podvozok, ktorého výrobu som chcel najskôr zveriť osobe, ktorá sa tým zaoberá, avšak nakoniec som bol nútený improvizovať. Vedel som aké mechy sa používajú a kontaktoval som priamo výrobcu, ktorý mi ich dodal. Na off road fórach som sa dočítal aké ventily sa dajú použiť a nasledoval nákup dielov určených pre Aviu. Budíky a kompresor bol objednaný z Čiech, pri čom rozmiestnenie a schéma zapojenia je vlastný návrh rovnako ako aj všetky redukcie. Spojky hadičky a ostatné príslušenstvo je bežne dostupné v obchodoch so vzduchovou technikou...
Poďakovať by som sa chcel hlavne rodine a všetkým, ktorí mi pomohli pri realizácii tohto projektu. Na záver by som tiež vysvetlil, čo hľadá ten kombi Mercedes na fotografiách :). Je to auto môjho kamaráta a bol to náš spoločný projekt - približne 2-dňový a aj z toho pol dňa pršalo :). Slúži na zviditeľnenie jeho podniku HOT ROD cafe, kde sú samozrejme vítaní všetci fanúšikovia tých iných áut... ;).
Škoda Felicia Pick-up, rok výroby: 1997
Motor: Benzínový 4-valec 1.3MPi, stredový diel výfuku Laityng s dynamizérom, koncový diel výfuku Ulter šport, vzduchový filter Simota, leštené príruby na prívod vzduchu JOM, blok, olejová vaňa, hlava, nádobky - lakované do farby karosérie, leštená zapaľovacia cievka, prevodovka, veko ventilov a rozpera, chrómované: sacia časť , všetky skrutky, viečka nádržiek a rôzne držiaky, kryt ventilátora, vrtuľa ventilátora
Podvozok: Nachrómovaná predná nápravnica, predné otoče a ramená, ramená z 1.9 D dodatočne vystužené, stabilizátor z 1.6, predná rozpera, podložky na zadnej náprave momentálne 1cm, podviazaná zadná náprava, predné kotúče Kia Rio 2 s vnútorným chladením 280 mm, brzdové strmene Ford Mondeo 2, vzadu kotúče a doštičky Brembo, náboje Golf 2 GTI, strmene Golf 2 GTI, kryt kotúča Škoda Fabia, upravený záťažový regulátor, vyrobené redukcie na ručnú brzdu, kolesá BBS RM
Vzduchový podvozok: vlastnej konštrukcie - vlastný návrh aj realizácia, vpredu 3-mech umiestnený na tlmiči HP sporting, zadné tlmiče plyn-kvapalina Monroe, 2-mech umiestnený mimo tlmiča, všetky príruby vyrábané svojpomocne, 10 l vzduchojem Avia, elektro-magnetické ventily Avia, kompresor Viair 480 c, budíky Viair
Karoséria: Nové diely: predné čelo, držiaky predných blatníkov, blatníky, prahy, podlaha, navarenie zadných lemov (predné lemy Škoda Octavia), demontáž nadstavby a nahradenie zadných krídlových dverí výklopnými, predný nárazník po facelifte - zahladená lišta, zavarený otvor na prívod vzduchu k brzdám, upravené predné blatníky na montáž bočných smeroviek z Golfu 4, zavarená maska –znak, zavarená anténa, zavarene zámky a kľučka na dverách spolujazdca, spojený B stĺpik s bočnicou, prahy spojené s bočnicou posunuté o 2 cm smerom von, rozšírené zadné blatníky, za sedadlami vyrezaná priečka a vytvorený odkladací priestor (navarenený plech v tvare L- umiestnená hudba), odstránený znak a primračená SPZ, modrá metalíza z palety VW pre severnú Ameriku, krémovo lakovaný motorový priestor, spodná časť kapoty, celý spodok karosérie gumoasfalt, zadná náprava a vnútra blatníkov krémovej farby, ornamenty na kapote, spätných zrkadlách a bazéne, korba: laminátový bazén cca 400 litrov zapustený v dreve, po otvorení zadného výklopného čela viditeľný bar na 8 pív
Interiér: Prečalúnená prístrojová doska kombinácia krémová a čierna koženka, prečalúnený stredový panel, osadené budíky a ovládače na vzduchový podvozok - tvária sa že sú na elektrické okná, Recaro sedadlá prečalúnené do krémovo čiernej, krémová stropnica, čalúnené všetky plasty na stĺpikoch, podlahe, pochrómované všetky ovládače, prepínače, páčky a ventilácia, podklady budíkov vytvorené podľa VW Bora - chrómové ručičky, radiaca páka originál biliardová guľa č.8, pedále Fabia RS, pod nohami spolujazdca dvojitá drevená podlaha v ktorej sú pod plexisklom ventily vzduchového podvozka, pod nohami vodiča drevená podlaha - umiestnené CD s obľúbenou hudbou AC/DC, za sedadlami dvojitá drevená podlaha, na ktorej je umiestnený vzduchojem, kompresor, hasiaci pristroj, ozvučnica na dva 10-palcové woofre
Audio: Rádio Alpine 174 BT, 2x subwoofer Kickers Comp 10, predné repro Magnat 13 cm, zosilňovač Sony, 1 F kapacitor, vytlmená strecha, dvere, ozvučnica
text: P.Kovács, foto: Jakub Rovný