2014: "Amerika" na Slovensku
Golfy, Pola, Passaty, Venta, Corrada, Scirroca atď. - to všetko sú králi tuningových zrazov, no v tomto vymenovaní chýba jeden, ktorý má na viac. Je to Caddy a som si istý, že 30% z vás stále nevie o čo sa jedná, tak vám to objasním. Caddy prvej generácie je vlastne úžitkové auto na základe Golfu a to vo verzii pick-up. Prišlo k nám z Ameriky a preto je veľmi ťažké ho zohnať, či už kedysi alebo aj dnes. Začalo sa vyrábať od roku 1979 a naše európske verzie pochádzajú zväčša z Juhoafrickej republiky.
Hidro, ktorý si toto auto kúpil pred asi rokom sa rozhodol, že jeho Caddy neostane v základe a nebavíme sa len o zníženom podvozku a ladených výfukoch. Auto totižto prešlo totálnou očistou, od lakovania, úpravy podvozku, kompletnej výmeny interiéru, či výmeny celej motorovej jednotky. Hidro kúpil VW v apríli 2013 v Českej republike a už predošlý majiteľ mal záľubu v tuningu, preto auto už malo vymenený napr. výfuk i turbo. Hidro káru zháňal asi 4 roky, no nevedel sa ho dopátrať, na Slovensku neboli žiadne solídne na predaj, presunul sa teda s hľadaním do zahraničia. Napokon našiel ten správny kus. Auto malo veľa chýb, ktoré boli na oko maskované sprejom, no stav bol v podstate dobrý. Napokon sa dohodli na cene 2300 € a etapa Caddy MK1 sa začala spolu s Hidrovým splnením si sna.
Začnime tým, čo vám prvé udrie do očí a to svetlá výška. Predok leží na štelovacom podvozku Raceland, zadok je položený o 35 centimetrov, ale Hidro mi nechcel prezradiť ako to dosiahol, takže nám to ostane záhadou :). Pod predným nárazníkom, visí predný spojler, v predných svetlometoch nájdeme krížiky, ktoré dodávajú svetlám neobyčajný výzor. Zo zadnej strany si môžeme všimnúť, že veko korby je v RAT štýle upevnené na laminátovej doske. Samotná korba nie je obložená chladným plechom, ale krásnym lakovaným drevom. Zadné okno tiež nie je také obyčajné, ako sa na prvý pohľad môže zdať, je to totižto US style, ktoré sa dokáže otvárať, takže si bez problémov môžete užívať jazdu ešte unikátnejšie a pritom sa kochať zvukom klepkajúcej klapky na komíne. Áno dobre počujete, výfuk nehľadajte na obvyklom mieste. Chrómový komín, ktorý je ukotvený na korbe a ide do výšky ako u nákladiakov je iba ďalšia perlička tohto neobyčajného auta.
Vonku sme stále neskončili, keďže auto roluje na elektrónoch BBS 0.12 - vpredu šírka 7 palcov, vzadu šírka 8 palcov v kombinácii s límcami o šírke 1,5 cm a 2 cm. Samotné disky sú obuté do pneumatík rozmerov 165/45 R15. VW má aj nový lak, zmena bola z hnedej na sivú akú môžeme na fotkách vidieť a tento výber dodáva autu trocha konvenčnosti, zbytočne nekričí náterom, jednoducho je to decentné a pekné. Posledné veci, ktoré si na exteriéri okrem, štýlových polepov a stromčekov môžeme všimnúť sú dobové zásterky Wolfsburg, plastové blatníky Golf GTI, ktoré sú uchytené na pôvodných plechových blatníkoch a zapnuté americké svietenie smeroviek.
Presuňme sa teraz do vnútra. Interiéru rovnako ako exteriéru neostalo takmer nič sériové. Prvá vec, ktorá vynikne je drevený volant od firmy Wolfsburg a športové sedadlá Recaro v koži. Vymenená je i hlava radiacej páky a kovové pedále zapožičané z Golfu 4 GTI. Budíkov je v interiéri požehnane a ukazujú teplotu oleja, teplotu vody, tlak turba, tlak oleja, voltmeter a stopky. Na vodičovom sedadle nájdeme športové 4-bodové pásy Recaro, na sedadle spolujazdca, konkrétne pri jeho hlave nájdeme ďalšiu sadu voňavých stromčekov. Vymenené boli aj tapacíre do kože, aby ladili so zvyškom už koženého interiéru.
Na záver sa už môžeme konečne presunúť pod kapotu. Ak si myslíte, že toto auto je iba cukríková princeznička a pod kapotou si skuvíňa továrenský motor, tak ste na omyle, pretože práve tu sa toho odohralo najviac. Keď si Hidro auto kúpil bol tam motor 1,6 diesel 37 kW. Celý agregát vyhodil a do auta osadil 1,9TDi so základným výkonom 67 kW, na ktorý si sám upravil úchyty. Úchyty rovnako menil aj na vymenenej prevodovke, ktorú vám opíšem o chvíľku. Úpravy začali výmenou intercooleru z Mercedesu, vstrekovačov z Passatu B5,5 96 kW a čerpadla z verzie 81kW. Malá spojka Sachs je opačne namontovaná ako na sérii, aby sa dala použiť na malú prevodovku z Golfu Mk1 1.6 td. Je tam opačne namontovaný i zotrvačník, ktorý ide priamo na spojkovú sadu. Zvody boli vyrobené na mieru. Power Box, ktorý pridáva asi 20 koní je manuálne aktivovateľný z kabíny. Upravené sanie z verzie 81kW je veľmi štýlovo zakončené plynovou maskou, ktorá tvorí začiatok nasávania a je v nej umiestnená športová šiška.
Naftové Caddy s touto úpravou šľape bez problémov. Odrezaná bola protipožiarna stena, kvôli veľkosti motora a súčiastok. Odpojená váha vzduchu, potrubie k intercooleru robila firma MHP na zákazku. Vymenilo sa aj samotné turbo a naladilo na plný výkon od 1000 otáčok, čo spôsobuje okamžitú odozvu. Dodávku paliva zabezpečuje prítlačné čerpadlo nafty so spätným ventilom. Finálny výkon ani sám Hidro presne nepozná, ale odhaduje ho od 90 do 100 kW. Ak si poviete, že to predsa nie je veľa, nezabúdajte, že toto auto so všetkým čo má váži 960 kíl. V spojitosti s komplexnými úpravami treba ešte dodať, že odklony zadných kolies boli posunuté o 4 stupne, celá zadná časť bola odľahčená o nepotrebné plechy a upravila sa nádrž na obsah 35 litrov. Caddyna je nepochybne unikátny kúsok, aký u nás v Bratislave ale i v celej republike len tak nenájdete. Dobrou správou navyše je skutočnosť, že Hidro sa nechystá s úpravami skončiť...
Volkswagen Caddy MK1, rok výroby: 1983
Motor: Kompletná výmena motora za vznetový 4-valec 1.9TDi, Power Box, väčšie vstrekovače, Passat B5,5, intercooler Mercedes-Benz, sanie z verzie 81kW, športový vzduchový filter, šiška Pilot, zákazkové zvody, nerezový výfuk s klapkou, nové čerpadlo, potrubie k intercooleru vyrobené na zákazku, odpojená váha vzduchu, prerobená elektrika celého auta kvôli motoru TDi, odhadovaný výkon po úpravách 100 kW
Pohon: Predný náhon cez 5-stupňovú manuálnu prevodovku z Golfu MK1 s opačne namontovanou spojkou, vymenením zotrvačníkom a elektrickým plynom
Podvozok: Predok na štelovacom podvozku Raceland, zadok položený o 35 cm, hliníkové disky BBS 0,12, pneumatiky 165/45 R15
Karoséria: Predný spojler, komín, drevo na korbe, rat style veko, nový lak, krížiky vo svetlách, americké značky, stromčeky na spojleri, dobové zásterky Wolfsburg, plastové blatníky Golf GTI, zadné otváracie US okno
Interiér: Drevený športový volant, hliníkové pedále, hlavica páky vymenená, Recaro sedačky, bezpečnostné pásy Recaro, prídavné budíky
text & foto: Ondrej Szabó