2013: Legálna zbraň - MK2 VR6 turbo

20. december 2019Publikoval P. Kovács

Na prvý pohľad možno nenápadne porobený Golf, avšak pod kapotou zabijak. Táto beštia je, dovolím si povedať na českej a slovenskej scéne unikátom. Keď mi šéfredaktor potvrdil, že toto auto môže ísť do časáku, veľmi ma potešil a ihneď som kontaktoval majiteľa tohto skvostu, Heňa. Zosúladenie termínov nám síce trvalo vyše mesiaca, avšak tu a teraz vám môžem predstaviť tento jedinečný projekt. Dámy a páni, Volkswagen Golf II GTI VR6T, v jedinečnej edícii Fire and Ice!

Heňo je maniak. Už od detstva miluje autá a podľa jeho slov šoféroval skôr, než dostal vodičák :). Jeho kreativita a šikovné ruky už od jeho rannej mladosti vytvárajú autá, za ktorými sa ľudia veru otáčajú. Či už to bolo jeho prvé auto, VW Golf 1, do ktorého napučil "tédéíčko" z Passatu B4 alebo mnoho ďalších zaujímavých kúskov, ktoré vyšli z ich rodinnej dielne. Pred pár rokmi Heňo, sledujúci pravidelne domáce ale aj zahraničné fóra zazrel na jednej českej stránke čosi neobyčajné. Chalan sa do dvojky GTI-čka pokúšal surovo natlačiť notoricky známy koncernový šesťvalec VR6.To Heňa inšpirovalo, a začal sa pohrávať s myšlienkou ešte väčšej masakry - VR6+turbo.

Nakoľko sa Heňo zaoberá importom áut skupiny VW Group, priamo z Nemecka si priniesol na predok ľahko ťuknutú dvojku Golfa vo verzii GTI 16V. Už tak išlo o veľmi zaujímavý kúsok, pretože auto bolo v limitovanej edícii Fire and Ice, ktorá je v Nemecku veľmi cenená. Postupne začal zhromažďovať diely na prestavbu, a tak mu v dielni zakotvila aj Veruna, ako ju Volkswageňáci s láskou prezývajú. Ide o motor s objemom 2,8 litra, ktorý má už v sérii výkon veľmi slušných 174 koní. Avšak Heňovi to nestačilo, pretože VR6 mal už aj v predchádzajúcej káre, v Golfe 3.generácie. A tak sadol za počítač a objednal z Čiech kompletný turbo kit pre tento agregát. Pred tým však podrobil celý motor generálke a slabé články tejto našlapanej reťaze vymieňal za lepšie, kvalitnejšie. Pri stavbe motora mal inak skvelého človeka po ruke, kamaráta Petra od západných susedov, ktorý na istý čas poskytol jeho motoru azyl u seba a pomáhal mu s jeho stavbou.

Chalani motor prevŕtali na objem 2,9-litra, použili ostrejšie vačky z VW Corrado 2,9 VR6, na kľukovom hriadeli použili zosilnené ložiská z Audi. Presné označenie motora darcu týchto ložísk však ostáva Heňovým know-how... Ďalej použili pevnejšie plechové tesnenie pod hlavou pre zabezpečenie nižšieho kompresného pomeru, do motora sa nasťahovali aj výkonnejšie vstrekovacie trysky s kapacitou 440cc, do ktorých privádza palivo na moje počudovanie sériová palivová sústava. Celé to chladí chladič zo Seatu Toledo a taktiež intercooler. Z motora spaliny odchádzajú cez priepustnejšie výfukové potrubie o priemere 60 mm, ktorého súčasťou sú aj 2 rezonátory. Motor je spojený s 5-stupňovou sériovou prevodovkou avšak zotrvačník sa pekne odľahčil. O prenos sily sa stará keramická spojka SACHS Racing Stage 3.Chalani sa popasovali aj so spojkovými valčekmi, ktoré vymenili za odľahčené značky ATE. Auto je taktiež vybavené samosvorným diferenciálom pre lepšie prejazdy zákrut. Ten pochádza od firmy Quaife a disponuje svornosťou 20%.

Keď Heňo túto ostrú kombináciu natlačil prvýkrát pod plechy, auto nefungovalo ani zďaleka tak, ako malo. Tak ako pri každej podobnej hardcore mašine, aj tu sa niekedy postupovalo systémom pokus-omyl. Po tom, čo sa motor prvýkrát nadýchol, odniesol ho Heňo k svojmu známemu, Branislavovi Hankovi do firmy BH motorsport, kde ho následne odladili. Medzitým sa však pracovalo aj na ostatných častiach auta, napríklad na podvozku, kam poputovali vrchné uloženia SACHS RACING, v spodných ramenách sa ocitli pevnejšie silentbloky z Audi TT, zosilnili sa taktiež silentbloky zadnej nápravy a celé to korunuje športový, nastaviteľný podvozok značky Tuningart. Na oboch nápravách Heňo obúva zhodné, 7 palcov široké a 16 palcov veľké nádherné kolesá značky BBS, typ RS 771.Tieto papuče sú kruhu VW-fanatikov taktiež cenené, pretože pochádzajú z jubilejného modelu Golf 3 20 jahre edition. Za nimi sa nachádza navyše poriadne posilnená brzdová sústava z modelu Vento VR6, avšak opäť upravená, ako sa patrí. V predných brzdičoch sa nachádzajú keramické doštičky ATE, ktoré hryzú do kotúčov Brembo Max o priemere 280mm.Vzadu túto službu zabezpečujú kotúče ATE s platničkami TRW. O tom, že Heňo je skutočne gurmán, a má blízko k motoršportu svedčí aj hydraulická ručná brzda bez aretácie značky Wilwood s regulátorom brzdného účinku.

Stále som sa však nezmienil o výkonových parametroch tejto zaujímavej stavby. Valcová brzda MAHA LPS 3000 vo firme BH motorsport za strašného revu vypľula po odladení veľmi zaujímavé čísla: 290 koní pri použití minimálneho plniaceho tlaku 0,6 baru. Podľa Heňových slov tam chvíľu bolo aj 400 koní vďaka zdvihnutému plniacemu tlaku, nakoľko si však chce Heňo auta užívať a nie sa na ňom zahlušiť, plniaci tlak sa nastavil na spomenutú, bežne stráviteľnú hodnotu. A z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že to bohato postačuje. Tento Golf už v pokojnom stave vyzerá, akoby žral všetko, čo mu príde do cesty, od malých detí až po babky na bicykloch :D. Po tom čo ma ale Heňo previezol, sa mi zrútil svet. Viezol som sa už vo viacerých vysokovýkonných mašinách, avšak to, s akou vervou sa derie táto turbo VR6-ka dopredu je až neuveriteľné.

VW GOLF 2 GTI FIRE AND ICE
rok výroby: 1991
Motor: Benzínový 6-valec, objem zvýšený na 2,9-litra, kompletná GO motora, vačky z VW Corrado 2,9, zosilnené ložiská kľukového hriadeľa Audi, plechové tesnenie pod hlavou pre nižší kompresný pomer, zákazkový turbo kit  z ČR (zvody, intercooler, turbo) , vstreky 440ccm, keramicky upravený povrch piestov, sériová palivová sústava , odľahčený zotrvačník, otvorený výfuk priemeru 60 mm, 2 rezonátory, chladič Seat Toledo, manuálna regulácia tlaku  turba, športový vzduchový filter Simota, výkon 290 koní / 213 kW pri min.plniacom tlaku 0,6 bar
Pohon: Sériová 5-stupňová prevodovka Golf GTi, shortshifter, Spojka Sachs Racing Stage 3, zosilnené spojkové valčeky ATE, zosilnený samosvorný diferenciál VW
Podvozok: Vrchné uloženia podvozku SACHS Racing, v spodných ramenách silentbloky Audi TT, zosilnené silentbloky zadnej nápravy, výškovo nastaviteľný podvozok Tuning ART, kompletná brzdová sústava z VW Vento VR6 2,8, vpredu keramické platničky ATE, kotúče Brembo max drážkované priemeru 280mm, vzadu platničky TRW, kotúče ATE, hydraulická ručná brzda WILWOOD bez aretácie s regulátorom brzdného účinku, hliníkové kolesá BBS RS 771 rozmeru 7x16
Karoséria: Sériová karoséria, originál fialová metalíza, vývod v prednej maske pre chladiče, zadné svetlá Hella original GTI, vpredu žiarovky Osram Xenon LUX
Interiér: Originál interiér Fire and Ice, športová sedačka OMP, otáčkomer XTUNE, budíky tlaku turba, bohatosti zmesi, volant AUTOSTYLE priemeru 28 cm

text & foto: Michal Petreje