2013: Československý air ride Colt

04. december 2019Publikoval P. Kovács

Nejedno dobre vytunené auto čo sa objavilo na našej slovenskej zrazovej scéne má pôvod u našich západných susedov. Kúsok sa už opozerá a majiteľa mení aj vycestovaním za hranice svojho zrodu. Toto je však iný príbeh. Tento Mitsubishi Colt 8. generácie totiž majiteľa nezmenil, od začiatku je ním René zo Zvolena, ktorý pracoval v Čechách a presťahoval sa späť na rodnú hruď.

René prvá otázka samozrejme nemôže znieť inak ako, prečo práve Colt?
Keď som bol mladší, nemal auto a chodil som po zrazoch, tak všade kam som prišiel bolo väčšinou vidieť samé Fabie, Octavie, Golfy, Civici, ale žiadny COLT. V roku 2009 som odišiel pracovať do Česka s cieľom našetriť si na auto a upraviť si ho. Keď už boli bubáky odložené bokom, rozhodol som sa z môjho pohľadu pre menej finančne náročné, ale zároveň aj menej upravované auto. Teda Mitsubishi Colt. Hľadal  som na internete, ako sa dajú tieto autá ladiť, veľmi ma to zaujalo, pustil som sa do toho a začal zháňať Colta, ktorý by bol vo veľmi dobrom stave s málo najazdenými kilometrami.

Viem že si mal zaujímavé zážitky už z pred čias tejto kúpy, ako to vlastne bolo?
Opel Kadett GSI 2.0 16V som si zaobstaral za pár korún, takú hnilobu, ale po zime som ju dal do kopy, GO karosérie a motora, plus nejaké vačky, zotrvačník a auto malo rázom 180 koní. K tomu 17-tky kolesá, celé rozšírené o 15 čísiel a mohlo sa vyraziť na cesty. Pokút som nazbieral toľko, že som si mohol kúpiť druhý Kadett, navyše jedna vyštrkovaná zatáčka na nesprávnom miesto a bolo po aute :D. Medzičasom, keď sa upravoval Colt mal som aj Opel Corsu 1,6 GSI už zakúpenú upravenú so 135 koňmi a 900 kilami živej váhy. S ňou to o veľa bezpečnejšie nebolo, ale adrenalín som si už viac užíval aj na zrazoch a šprintoch. Colt je teraz zrazovka ako sa patrí a moje jediné auto.

Ako vyzerali prvé kroky po kúpe auta?
Auto som kúpil koncom roka 2009 v Nemecku od starého pána a bolo v 100% stave, s pomerne málo najazdenými kilometrami. Prvé úpravy začali začiatkom roka 2010, hneď padla voľba na nový lak, lebo pôvodný bol doslova hrozný, modro-zelenej farby, tak sa prestriekal do modrej perlete zo vzorkovníka Subaru pre model Impreza, plus 7 vrstiev krycieho laku. Pre istotu sa vymenili aj rozvody, brzdy, všetky náplne plus filtre, proste taká rutina.

Lak a kolesá robia auto, takže pokračuj.. :)
Tak veru, vymenil som ich za 17-palcové chrómáče značky BSA typ Nemesis. Omladenie vzhľadu pomohli  predné svetlá,  projektory s čírou optikou Angel eyes s LED diódovými parkovacími svetlami od značky JCP performance Japan. Osadili sa zadné svetlá z modelu Colt 2002, a nakoniec smerovky v blatníkoch za číre od Autostyle. Potom sa začali riešiť nárazníky, najprv predný, ktorý som dal nalakovať do farby auta, a zadný spolu s podbehmi od výrobcu Neodesign typ Ghost Rider. Celkový look dopĺňa výfuk s nerezovou koncovkou od spoločnosti Layting s rezonátormi Dynomax.

Čo asi každému udrie do očí je jednoznačne vzduch aj pekný interiér.
V roku 2011 tam bol podvozok komplet HR Motor Sport, ktorý sedel perfektne až na to, že to bolo veľmi nízke a s autom sa nedalo skoro nikam jazdiť. Ten som nechal tak a začal sa pomaly riešiť interiér auta. Najprv sa nechalo všetko poflokovať okrem prístrojovej dosky a potom sa nechala dozadu vyrobiť namiesto zadných sedačiek laminátová zástavba na mieru do ktorej prišli komponenty, takisto aj do predných ľavých aj pravých dverí. Interiér sa taktiež prečalúnil do čierno-modrej. Nejakú dobu to jazdilo, chcel som však dosiahnuť to, aby bolo auto vhodné do premávky, ale zároveň aj to, že keď prídem na zraz, aby bolo položené na zemi. AirRide “prvej“ generácie veľmi nefungoval, bolo ho treba prerobiť a nasadiť staviteľné tlmiče, tak sa spravil pokus č. 2. Auto sa odviezlo do Prahy do spoločnosti SH Motor, kde vyrobili vzduchový podvozok aj s diaľkovým ovládaním. Podvozok bol demontovaný a skombinovaný s novými športovými nastaviteľnými tlmičmi Kayaba AGX - vpredu 4 varianty tuhosti, vzadu 8 variant. Finálne prevedenie vzduchového podvozku má teda zvlášť ovládanú prednú aj zadnú nápravu s 9-litrovou nádobou na stlačený vzduch, kompresor ViAIR 350 s elektroventilmi schovanými v mieste, kde by ste pôvodne našli rezervné koleso. Na palubnej doske sú priamo nad autorádiom zabudované 3 ukazovatele tlaku v systéme, na prednej a zadnej náprave a tlak v zásobníku.

Mitsubishi Colt, rok výroby: 1997
Motor:
Benzínový 4-valec 1.6 16V DOHC, sériový výkon 66kW/ 90PS, kit sania K&N 57i, sviečky Denso Iridium, rezonátor Dynomax, koncový tlmič Layting
Pohon:
Predný náhon, 5-stupňový manuál
Podvozok:
Vzduchový podvozok SH Motor na diaľkové ovládanie, športové staviteľné tlmiče Kayaba AGX s nastavením tuhosti, regulácia výšky 100mm vpredu a 150mm vzadu, rozperné tyče Komvet Racing, vetrané kotúče s platničkami Brembo Max, kolesá BSA 264 Chrom Nemesis 7x17 palcov Et 35, pneumatiky Falken Ze-512 205/40
Karoséria:
Perleťový lak DuPont odtieň Subaru Impreza SDI, 7 vrstiev krycieho laku, predné číre svetlá JCP Performance Japan s Angel Eyes, LED parkovacie svetlá, zadné číre svetlá Colt model 2002, bočné číre smerovky Autostyle, zafalcované hrany zadných lemov blatníkov, predný a zadný laminátový nárazník z kolekcie od výrobcu Neodesign model Ghost Rider, originálne prahové nástavce, krídlo tretích dverí Mitsubishi sport, tmavé fólie Bruxafol, podsvietenie auta
Interiér/audio:
Sériové sedadlá očalúnené do modro-čiernej farby s vyšívaným nápisom, volant poflokovaný do modrej farby, radiaca páka a komplet stredový panel poflokovaný, taktiež plastové diely, bočnice dverí a zadné bočnice, vnútorné prahy čierny flok, zákazková audio zástavba - komponentné repro Hertz, 2x subwoofer Hertz ML 3000, zosilňovač Audison 5-kanálový, kapacitor DIETZ 10 farad, rádio Sony CDX GT 710, kabeláž, kompletné vytlmenie, interiér podsvietený LED diódami do modrej farby

text & foto: Ján Zbiňovský