2013: Banán a jeho biela bábika
Ako ste si iste na obrázkoch všimli, ako obeť Matúšovi, prezývanému aj "Banán" poslúžil na uskutočnenie jeho tuningového šantenia typický slovenský daily use car mladých ľudí - Volkswagen Golf tretej generácie. Tentokrát však pod kapotou nie s notoricky známou "jednadeviatkou tédéíčkom", ale s benzínovým agregátom o objeme 1,8 litra. Splašil ho v septembri roku 2011 v Partizánskom v autobazári, v tej dobe však ešte jeho troječka obliekala zamatový, rokmi vyzretý, fialový kabát. Nakoľko však bol za rozumné prachy, Matúš dlho nepremýšľal a už onedlho veselo točil jeho volantom po rozbitých bánoveckých cestách.
Netrvalo dlho, a Matúš postihnutý tuningom už od strednej školy naň napučil predok z Venta po vzore nemeckých úprav. Auto tak dostalo vážnejšiu fazónu. Vysoký postoj sériovej trojky však tiež nebol tým, čo by sa Matúšovi páčilo a tak ho vystriedal tuhší a nižší kolega značky JOM. Už z bazáru auto prišlo na zliatinových diskoch, ktoré však boli obité a vysoký profil ich pneumatík si nerozumel so znížením, ktoré Matúš chcel dosiahnuť. Preto sa pôvodné balóny vyzuli a nahradili ich pneumatiky značky Nankang o rozmere 165/45 R15. Disky však tiež neostali napospas osudu, medzičasom navštívili pieskovňu a lakovňu, kde dostali čierny lak a na okraj peknú červenú, decentnú linku, čo ich neskutočne oživilo, asi ako keď si poniektoré dievčatá dajú make-up :). Chýbať taktiež nemohli ani fólie na oknách a tým Matúš uzavrel kapitolu jeho tuningových počinov pre rok 2011.
V takomto stave auto jazdilo až do februára 2012, kedy sa Banán rozhodol, že tu cesta jeho vozidla skončí. Našťastie nie tá životná, ani tuningová, ale cesta daily used car-u. Matúš auto zavrel do garáže a tam tunil, tunil, až kým auto nevytunil do podoby hodnej zrazov a výstav. Ako prvá prišla na rad zváračka a karoséria. Nakoľko má Matúš rád tzv. "clean style", z karosérie postupne mizli zbytočnosti ako otvor po anténe, stierači, všetky označenia a primračil sa aj otvor na ŠPZ-ku. Svoju podobu zmenili aj nárazníky, a to tak, že v zadnom sa úplne zavarili všetky lišty a otvory, ostala len krásne hladká, rovná plocha. Podobný počin sa uskutočnil aj na prednom nárazníku, kde zmizlo pre Golf toľko typické trio a smerovky sa presunuli do predných angel eyes krúžkov v predných svetlách. Popri výmene predných svetiel dostali výpoveď aj sériové zadné svetlá aj smerovky a nahradili ich čierne, smerovky dokonca s LED-technikou vo vnútri. Ďalšiemu tuningovému útoku sa podrobil interiér, ktorý Matúško prečalúnil počas sezóny 2012 takzvane "za pochodu". Čalúnil sa strop a tapacíry a výsledkom bolo krásne tretie miesto v kategórii VW-scene.
Po spomínaných úspechoch však Matúš nezaspal na vavrínoch, ale auto znova zavrel takpovediac "do pajty" a začal počas zimy 2012/2013 makať na podobe auta, ktorú vidíte na obrázkoch. Karosériu pokryla biela perleť zo vzorkovníka Mercedes-Benz, na strechu sa nasťahoval motív šachovnice, ktorá vyrobená z fólie. Ďalej na predných svetlách pribudlo mračítko nemeckej značky Mattig a pod predným nárazníkom lišta z modelu VR6 - takzvané lízatko. Na odvod výfukových plynov slúži po novom výfuk zakončený koncovkou v TDi looku. Pre novú sezónu sa Matúš rozhodol vymeniť svojmu miláčikovi aj papučky, takže aktuálne Golf roluje na 16 palcových diskoch Mercedes o šírke 7,5 palca, na ktorých sú natiahnuté pneumatiky o rozmere 165/45 R16, vytvárajúce krásne Áčko. Kolesá Matúš nechal nalakovať odtieňom notoricky známej Kawasaki zelenej a prelakovať diamantovým lakom. Starostlivosť sa dostala aj podvozku, kde sa vymenili všetky čapy a silentbloky a všetko sa odelo do bieleho gumoasfaltu . Predné brzdiče a zadné brzdy dostali pre zmenu červený nástrek.
O tom, že Matúšove auto sa po slovenských cestách skutočne plazí svedčí aj to, že nápravnica je od zeme vo výške len 4cm! Čo sa týka motora a motorového priestoru, celý agregát a prevodovka je nalakovaná do bielej a čiernej farby a motorový priestor do bielej farby. Nádobky na vodu a ostatné prevádzkové kvapaliny sú nalakované čiernou farbou . Všetky hadice sú potiahnuté do bielej kože a z kože do šachovnicového vzoru je ušitý aj kryt batérie. Mimochodom motor ľahšie dýcha cez vložku vzduchového filtra K&N a koncový tlmič sa zbavil všetkých tlmiacich hmôt. Auto má krásny, hutný zvuk a v kombinácii so svojim zovňajškom skutočne púta zraky ľudí, o čom som sa mohol presvedčiť počas cesty na fotenie.
Prejdime k posledným zmenám v interiéri - Matúš zrušil v aute kufor a na jeho mieste teraz tróni mohutná audio zástavba z laminátu. Laminát v poslednej fáze pokryl okrem kufra aj palubnú dosku, stredový tunel a stĺpiky. Posádka sa vozí v pohodlných sedačkách z Venta VR6, ktoré Matúš nechal potiahnuť kožou .Upravilo sa taktiež ich bočné vedenie a pokryté sú bielou kožou. Krásnym detailom je ich precízne prešívanie červenou niťou a taktiež aj vyšitý nápis VW scene na operadlách. Aby sa nezabudlo, otváranie kufra zabezpečuje elektromagnet a nohy posádky poväčšine spočinú na mieru ušitých koberčekoch so šachovnicovým motívom. Zaujímavým doplnkom je zladená a očalúnená detská autosedačka pre Matúšovú malú tunerku :). Spomenúť musíme aj ďalšie detaily ovládania tohto jedinečného kúsku, Matúško krúti športovým volantom v bielej koži, ťahá za ručnú brzdu taktiež v bielej koži, šľape na pedále v tvare maltézskeho kríža a radí za pomoci o 5 cm skrátenej riadiacej páky.
Volkswagen Golf III, rok výroby: 1993
Motor: Radový benzínový štvorvalec, objem 1781 ccm, viacbodové vstrekovanie, výfukové potrubie bez stredového tlmiča, vzduchový filter KN, motorový priestor nalakovaný vo farbe auta, nádobky na prevádzkové kvapaliny nastriekané v čiernej farbe, hadice potiahnuté kožou, kryt batérie so šachovnicovým motívom
Pohon: Náhon na predné kolesá, 5-stupňová manuálna prevodovka
Podvozok: Kompletne nastriekaný v bielej farbe, nápravy nastriekané červenou farbou, podvozok JOM (zníženie o 10 cm), brzdiče a bubny v červenej farbe, nápravnica 4cm nad zemou, disky Mercedes 8loch 16´´, pneumatiky 165/45 R16
Karoséria: Kompletné zahladenie karosérie - otvor po anténe, stierači, typové označenia, zahladenie zadného nárazníka, na prednom nárazníku odstránené trio a pod mriežkou šachovnicová výplň, stierače vo farbe kolies, predná časť z modelu VW Vento, lízatko predných svetiel Mattig, predné svetlá so smerovkami Angel eyes, bočné a zadné LED svetlá s čiernym nádychom, miesto na zadnú ŠPZ zamračené, koncovka výfuku TDi look
Interiér: Kompletne prečalúnený do bielej kože, palubovka a tapacíry potiahnuté laminátom v bielej farbe, budíky na mieru, skrátená radiaca páka s koženou manžetou, nášľapy pedálov s motívom maltézskeho kríža, sedačky v bielej koži so stredom v carbon looku, vyšité nápisy VW scene, detská autosedačka vo farbe interiéru, stropnica v šachovnicovom motíve, audio zástavba v kufri, autorádio Alpine, reproduktory vpredu Magnat Dark Power, vzadu ovály Ground Zero , subwoofer DLD Acoustic 600W
text & foto: Michal Petreje