2013: Banán a jeho biela bábika

10. september 2019Publikoval P. Kovács

Ako ste si iste na obrázkoch všimli, ako obeť Matúšovi, prezývanému aj "Banán" poslúžil na uskutočnenie jeho tuningového šantenia typický slovenský daily use car mladých ľudí - Volkswagen Golf tretej generácie. Tentokrát však pod kapotou nie s notoricky známou "jednadeviatkou tédéíčkom", ale s benzínovým agregátom o objeme 1,8 litra. Splašil ho v septembri roku 2011 v Partizánskom v autobazári, v tej dobe však ešte jeho troječka obliekala zamatový, rokmi vyzretý, fialový kabát. Nakoľko však bol za rozumné prachy, Matúš dlho nepremýšľal a už onedlho veselo točil jeho volantom po rozbitých bánoveckých cestách.

Netrvalo dlho, a  Matúš postihnutý tuningom už od strednej školy naň napučil predok z Venta po vzore nemeckých úprav. Auto tak dostalo vážnejšiu fazónu. Vysoký postoj sériovej trojky však tiež nebol tým, čo by sa Matúšovi páčilo a tak ho vystriedal tuhší a nižší kolega značky JOM. Už z bazáru auto prišlo na zliatinových diskoch, ktoré však boli obité a vysoký profil ich pneumatík si nerozumel so znížením, ktoré Matúš chcel dosiahnuť. Preto sa pôvodné balóny vyzuli a nahradili ich pneumatiky značky Nankang o rozmere 165/45 R15. Disky však tiež neostali napospas osudu, medzičasom navštívili pieskovňu a lakovňu, kde dostali čierny lak a na okraj peknú červenú, decentnú linku, čo ich neskutočne oživilo, asi ako keď si poniektoré dievčatá dajú make-up :). Chýbať taktiež nemohli ani fólie na oknách a tým Matúš uzavrel kapitolu jeho tuningových počinov pre rok 2011.

V takomto stave auto jazdilo až do februára 2012, kedy sa Banán rozhodol, že tu cesta jeho vozidla skončí. Našťastie nie tá životná, ani tuningová, ale cesta daily used car-u. Matúš auto zavrel do garáže a tam tunil, tunil, až kým auto nevytunil do podoby hodnej zrazov a výstav. Ako prvá prišla na rad zváračka a karoséria. Nakoľko má Matúš rád tzv. "clean style", z karosérie postupne mizli zbytočnosti ako otvor po anténe, stierači, všetky označenia a primračil sa aj otvor na ŠPZ-ku. Svoju podobu zmenili aj nárazníky, a to tak, že v zadnom sa úplne zavarili všetky lišty a otvory, ostala len krásne hladká, rovná plocha. Podobný počin sa uskutočnil aj na prednom nárazníku, kde zmizlo pre Golf toľko typické trio a smerovky sa presunuli do predných angel eyes krúžkov v predných svetlách. Popri výmene predných svetiel dostali výpoveď aj sériové zadné svetlá aj smerovky a nahradili ich čierne, smerovky dokonca s LED-technikou vo vnútri. Ďalšiemu tuningovému útoku sa podrobil interiér, ktorý Matúško prečalúnil počas sezóny 2012 takzvane "za pochodu". Čalúnil sa strop a  tapacíry a  výsledkom bolo krásne tretie miesto v kategórii VW-scene.

Po spomínaných úspechoch však Matúš nezaspal na vavrínoch, ale auto znova zavrel takpovediac "do pajty" a začal počas zimy 2012/2013 makať na podobe auta, ktorú vidíte na obrázkoch. Karosériu pokryla biela perleť zo vzorkovníka Mercedes-Benz, na strechu sa nasťahoval motív šachovnice, ktorá vyrobená z fólie. Ďalej na predných svetlách pribudlo mračítko nemeckej značky Mattig a pod predným nárazníkom lišta z modelu VR6 - takzvané lízatko. Na odvod výfukových plynov slúži po novom výfuk zakončený koncovkou v TDi looku. Pre novú sezónu sa Matúš rozhodol vymeniť svojmu miláčikovi aj papučky, takže aktuálne Golf roluje na 16 palcových diskoch Mercedes o šírke 7,5 palca, na ktorých sú natiahnuté pneumatiky o rozmere 165/45 R16, vytvárajúce krásne Áčko. Kolesá Matúš nechal nalakovať odtieňom notoricky známej Kawasaki zelenej a prelakovať diamantovým lakom. Starostlivosť sa dostala aj podvozku, kde sa vymenili všetky čapy a silentbloky a všetko sa odelo do bieleho gumoasfaltu . Predné brzdiče a zadné brzdy dostali pre zmenu červený nástrek.

O tom, že Matúšove auto sa po slovenských cestách skutočne plazí svedčí aj to, že nápravnica je od zeme vo výške len 4cm! Čo sa týka motora a motorového priestoru, celý agregát a prevodovka je nalakovaná do bielej a čiernej farby a motorový  priestor do bielej farby. Nádobky na vodu a ostatné prevádzkové kvapaliny sú nalakované čiernou farbou . Všetky hadice sú potiahnuté do bielej kože a z kože do šachovnicového vzoru je ušitý aj kryt batérie. Mimochodom motor ľahšie dýcha cez vložku vzduchového filtra  K&N a  koncový tlmič sa zbavil všetkých tlmiacich hmôt. Auto má krásny, hutný zvuk a v kombinácii so svojim zovňajškom skutočne púta zraky ľudí, o čom som sa mohol presvedčiť počas cesty na fotenie.

Prejdime k posledným zmenám v interiéri - Matúš zrušil v aute kufor a na jeho mieste teraz tróni mohutná audio zástavba z laminátu. Laminát v poslednej fáze pokryl okrem kufra aj palubnú dosku, stredový tunel a stĺpiky. Posádka sa vozí v pohodlných sedačkách z Venta VR6, ktoré Matúš nechal potiahnuť kožou .Upravilo sa taktiež ich bočné vedenie a pokryté sú bielou kožou. Krásnym detailom je ich precízne prešívanie červenou niťou a taktiež aj vyšitý nápis VW scene na operadlách. Aby sa nezabudlo, otváranie kufra zabezpečuje elektromagnet a nohy posádky poväčšine spočinú na mieru ušitých koberčekoch so šachovnicovým motívom. Zaujímavým doplnkom je zladená a očalúnená detská autosedačka pre Matúšovú malú tunerku :).  Spomenúť musíme aj ďalšie detaily ovládania tohto jedinečného kúsku, Matúško krúti  športovým volantom v bielej koži, ťahá za ručnú brzdu taktiež v bielej koži, šľape na pedále v tvare maltézskeho kríža a radí za pomoci o 5 cm skrátenej riadiacej páky.

Volkswagen Golf III, rok výroby: 1993
Motor: Radový benzínový štvorvalec, objem 1781 ccm, viacbodové vstrekovanie, výfukové potrubie bez stredového tlmiča, vzduchový filter KN, motorový priestor nalakovaný vo  farbe auta, nádobky na prevádzkové kvapaliny nastriekané v čiernej farbe, hadice potiahnuté kožou, kryt batérie so šachovnicovým motívom
Pohon:
Náhon na predné kolesá, 5-stupňová manuálna prevodovka
Podvozok:
Kompletne nastriekaný v bielej farbe, nápravy nastriekané červenou farbou, podvozok JOM (zníženie  o 10 cm), brzdiče a bubny v červenej farbe, nápravnica 4cm nad zemou, disky Mercedes 8loch 16´´, pneumatiky 165/45 R16
Karoséria:
Kompletné zahladenie karosérie - otvor po anténe, stierači, typové označenia, zahladenie zadného nárazníka, na prednom nárazníku odstránené trio a pod mriežkou šachovnicová výplň, stierače vo farbe kolies, predná časť z modelu VW Vento, lízatko predných svetiel Mattig, predné svetlá so smerovkami Angel eyes, bočné a zadné LED svetlá s čiernym nádychom, miesto na zadnú ŠPZ zamračené, koncovka výfuku TDi look
Interiér:
Kompletne prečalúnený do bielej kože, palubovka  a tapacíry potiahnuté laminátom v bielej farbe, budíky na mieru, skrátená radiaca páka s koženou manžetou, nášľapy pedálov s motívom maltézskeho kríža, sedačky v bielej koži so stredom v carbon looku, vyšité nápisy VW scene, detská autosedačka vo farbe interiéru, stropnica v šachovnicovom motíve, audio zástavba v kufri, autorádio Alpine, reproduktory  vpredu Magnat Dark Power, vzadu ovály Ground Zero , subwoofer  DLD Acoustic 600W

text & foto: Michal Petreje