2011: Vydarené GTI
Jánošov príbeh sa začal písať rovnako, ako väčšina ostatných – Golf II GTI bol jeho snom už dlhé roky. Nastal deň D (v roku 2007) a Jánoš si zaobstaral hneď dva kusy z tohto legendárneho auta, jeden na prerábku, druhý na náhradné diely. Jánoš so svojou partiou auto odstrojili od všetkého, čo bolo možné vymontovať, to znamená motor, podvozok, interiér, proste všetko. Boli zahladené všetky nadbytočnosti, ako napríklad bočné smerovky, oterové lišty, madlo zadného kufra, anténa atď. Odstránené boli aj stierače s tým, že vpredu ostal len jeden centrálny. Následne sa mohlo začať s ďalšou fázou úpravy karosérie. Predná časť auta je zdobená zamračenou kapotou, novou športovou maskou chladiča Rieger a predným nárazníkom taktiež od firmy Rieger s diódovými svetlami. Následne bola celá táto zmes zahalená do krásnej čiernej farby, akú nájdete len vo vzorkovníka automobilky Mercedes-Benz, ktorú chráni dvojvrstvový lak. Jánoš je detailista a predstavu o tom, ako bude auto vyzerať, mal jasnú už na samom začiatku. Pre celkový dizajn preto zvolil predné a zadné svetlomety od firmy FK Automotive – predné číre lampy majú integrované Angel Eyes krúžky a tie zadné sú zatmavené.
Jánoš miluje detaily a množstvo vecí, ktoré na svojom aute spravil, by mnohých z nás ani len nenapadlo. Napríklad, osadil kľučky z Audi A4, vymenil strechu za kus so strešným oknom, hrdlo nádrže je od firmy Sparco, osadil prahové nástavce Rieger a zadný nárazník ponechal sériový, resp. z verzie GTI. Okrem toho je auto obdarené vertikálnym otváraním dverí LSD. To je síce všetko veľmi pekné, ale podstata celej tejto úpravy sa skrýva práve v podbehoch. Pýtate sa, ako to myslím? Golf je nádherne blízko pri zemi, majiteľ mu obul gumy do A, vytiahol blatníky a výsledkom je orgazmická kombinácia štýlu a funkčnosti. Low Life ako sa patrí, excelentné!
Keď som na začiatku spomínal kompletné vypratanie karosérie, nebolo to len z dôvodu jej úpravy. Zmenou mal prejsť aj podvozok a motor. A ako sa naplánovalo, tak sa aj stalo. Agregát s objemom 1,8-litra a výkonom sériových 139 koní (102 kW) bol kompletne odstrojený, zgenerálkovaný a má vymenené potrebné diely. Veľa technických zmien sa pod kapotou ale neudialo, jediným výrazným vylepšením sú zvody vyrobené na mieru s priemerom 50 mm spolu s celonerezovým výfukovým systémom ukončeným dvojitou koncovkou od maďarskej firmy Dinamit Kipufogó. Zvyšok zmien je len optického charakteru.
Pri technike ešte ostaneme, pretože na rad prišiel aj podvozok auta. Ako som už skôr spomínal, Golf má výrazne vytiahnuté blatníky, takže je viac než jasné, že sa bude uberať Hellaflush štýlom. Golf II GTI sedlá plne nastaviteľný podvozok od nemeckého výrobcu FK Automotive, s maximálnym znížením až 70 mm. Navyše, tento kit si nechal Jánoš vyleštiť! K tomu si prirátajte 20 mm rozširovacie podložky rovnakého výrobcu, štýlové disky Borbet T 9x16, pneumatiky do A od domácej produkcie a výsledkom nemôže byť nič iné, než dokonalý pôžitok. Takto zosúladený podvozok je ešte spevnený leštenými tlmičovými rozperami na prednej aj zadnej náprave. O brzdenie sa starajú predné brzdové kotúče Brembo Max.
Jánoš nie je zástancom bláznivých prerábok interiéru, kde je niekedy viac laminátu ako miesta na sedenie. Aj z tohto dôvodu nechal celý interiér svojho auta obliecť do čiernej kože prešívanej bielymi stehmi. V tejto farebnej kombinácií je komplet prístrojová doska, doorboardy, predné športové sedačky FK Automotive, poťah radičky a ručnej brzdy, strecha, zadné sedadlá, zadné plato, priestor zadného kufra, no proste všetko. Takto úžasné načatý interiér je navyše doplnený leštenými a karbónovými doplnkami talianskeho fajnšmekra menom Isotta. Z jeho portfólia sú velúrove koberčeky s logom, športový volant, hlavica páky, madlo ručnej brzdy, madlá na sťahovanie okien a pedále. Všetko je to skrášlené diódovým vysvietením interiéru, ako aj samotnej prístorojovej dosky, ktorá bola pre tieto účely rozobratá a všetky žiarovky boli vymenené za LED-ky.
Rovnako dobre má Jánoš vymyslené taktiež audio. Predné reproduktory, stredobasové ako aj výškové pochádzajú od známeho výrobcu Hertz. Dva páry výškových repro sú osadené na kryte spätných zrkadiel v laminátovej zástavbe rovnako ako aj dva páry stredobasov. Tie si svoje miesto našli v zástavbe na predných doorboardoch. Asistenciu im robí masívny subwooferový reproduktor, taktiež Hertz, umiestnený v kufri. Celá táto zostava je živená dvojicou zosilňovačov Hertz a autorádiom s pevným LCD displejom od Kenwood-u. Teší ma tiež fakt, že po otvorení zadného kufra sa mi nenaskytol zmätený pohľad do chaosu komponentov, rôznych farieb a všakovakých tvarov audio zástavieb. Čakal na mňa maximálne decentný vzhľad priestoru kufra v čiernej farbe, doplnený leštenou rozperou tlmičov a troma audio prvkami. Potlesk ti Jánoš.
Motor: 1.8 16V GTI, výkon 139 koní (102 kW), motor po kompletnej generálke, športový filter K&N, zvody a celonerezový výfukový systém vyrobený na zákazku priemeru 50mm
Pohon: náhon predných kolies, 5-stupňový manuál
Podvozok: plne nastaviteľný podvozok FK Automotive, leštený, zníženie 70 mm, predná a zadná rozpera, brzdové kotúče Brembo Max, rozširovacie podložky 2cm
Karoséria: predný nárazník Rieger, prahy Rieger, zadný nárazník GTI, maska chladiča Rieger, vertikálne otváranie dverí, kľučky z Audi A4, predné číre Angel Eyes a zadné zatmavené svetlá FK Automtive, LED smerovky, zahladené lišty, anténa...
Interiér: Kompletne očalúnený do čiernej kože s bielym prešívaním, športové sedačky FK Automtive,
športový volant, madlo a hlavica Isotta, trojbodové pásy Sparco, palubovka vlastnej výroby s osadenými prídavnými budíkmi
Audio: Autorádio s pevným LCD displejom Kenwood, basový reproduktor v kufri Hertz, dvojica zosilňovačov Hertz, predné repro Hertz
text & foto: Milan Dzadík