2011: Tatra 603
My, ktorí sme vnímali tú dávnejšiu dobu už aj motoristicky, vieme, že aj tradičná československá automobilová produkcia vytvorila nesmrteľné kreácie, ktoré veľmi správne z času na čas oslovia aj tuningovo orientovaných autíčkárov. Mário zo stredného Slovenska tiež nedokázal odolať večným krivkám majestátnej 603-ky, no vedel dobre, že zásah si vyžaduje veľkú dávku opatrnosti, vkusu a rešpektu pred touto legendou.
Tatra 603 bola vládnym vozidlom a v tých rokoch ju veru nemohol vlastniť hocikto. Svojou veľkosťou, výkonom a čiernou farbou vyvolávala v proletároch poriadny rešpekt. Obrovské koráby parkovali pred budovami MsNV, ONV či ÚVKSČ (tieto skratky už mnohým z vás asi našťastie nič nevravia ), vozili predsedov Štátnych majetkov a funkcionárov strany. Okrem svojej brutálnej masívnosti upriamila pohľady aj ušľachtilými krivkami aerodynamickej karosérie, vďaka ktorým získala aj prestížne ocenenia v súťažiach elegancie, ako napríklad Zlatá stuha Wiesbadenu. Tento luxusný sedan vyrábaný od 1955 do 1975 v českých Kopřivniciach, neskôr i v Příbore mal spočiatku homologizáciu na 6 miest, čo neskôr zmenili na päť. Napriek svojim veľkým rozmerom a hmotnosti bola Tatra 603 dosť často nasadzovaná aj na športové súťaže, kde dosiahla viaceré úspechy. Upravené verzie mali motor so zvýšeným výkonom a často boli odľahčené (hliníkové a laminátové panely karosérie). Tieto exempláre jazdili podľa úpravy motora a použitých prevodov rýchlosťou až cez 200 km/h. Najvýznamnejšie zahraničné úspechy dosiahla 603-ka na belgickom Marathon de la Route, ako aj na nemeckom okruhu Nürburgring.
Po tomto malom predstavení si Máriovho základu môžeme prejsť ku výsledku, ktorý vidíte na fotkách. Ako som v úvode uviedol, pri takýchto historických autách je problém nájsť tú správnu mieru úletu, tuningového kreativizmu. Viacerí skonštatovali pri prvom zoznámení sa s touto kreáciou, že je to fakt šialené niečo a nie raz zaznelo slovné spojenie pochádzajúce z filmového sveta "Batmobil" v netradičnej bielej... Konzervatívnejším je to znetvorenie niečoho už dokonalého, no pre nás, nadšencov unikátnych automobilových projektov je to impozantné dielo. Jednak z hľadiska dizajnérskeho, jednak kvôli zvoleným technologickým metódam. Čitatelia Power magazínu sa iste pamätajú na obsiahlu reportáž z najprestížnejšieho tuningového podujatia v regióne Carstyling Tuning show Budapešť, v ktorom sme napísali o famóznom úspechu tejto krásky. 1.miesto za karosériu - "Best chassis" asi patrične vysvetľuje naše slová v superlatívoch pri hodnotení tejto prekopanej Tatrovky.
Túto cenu by v dnešnej dobe nemohlo získať auto s desiatkami kilami gitu pod lakom a s celolaminátovou karosériou. Toto sú len a len plechy. To čo vidíte je celokovová karoséria, samozrejme ktorá sa doplnila rôznymi dielmi z úplne odlišných modelov ku konečnému výnimočnému dojmu. Predné svetlá sú napríklad hmlovky z Citroenu C3, zadné svetlá pochádzajú z čínskeho autobusu. Sklá sú nanovo vyrobené na mieru. Na americký štýl "top chop" sa skosila strecha o 10cm a z pôvodnej 4-dverovej sedan konfigurácie sa stalo kupé. Samozrejme sa popreťahovali spodky, prahy, čelo a ďalšie plechové dielce. Takto prestavaná karoséria dostala napokon krásny akrilový lak od firmy Lechler. S tak unikátnym exteriérom musí jednoznačne korešpondovať aj interiér. Ten je zošľachtený ekokožou a vybavený štyrmi športovými sedačkami. Na mieru sa vyrobil stredový tunel, na ktorý bolo prenesené radenie a ručná brzda. K majestátnemu vozeniu sa už slúžia aj elektrické okná aj zrkadlá, z hľadiska modernej bezpečnosti pribudol imobilizér a k pohodliu napomáha centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním.
Ani z mechanického hľadiska ale auto úplne v pôvodnom stave nezostalo. Pôvodný podvozok bol znížený o pekných 20cm a pod blatníky sa napratali 17-palcové hliníkové disky. Brzdy sú originál kotúčové Tatra 603 rovnako ako aj celý, samotný podvozok. Motor je po kompletnej generálke. Dva a pollitrový benzínový agregát sa obdaril športovým saním a vyladenými výfukmi. Tie robia ale fakt neskutočný show efekt! Zvuk tohto auta sa k ničomu prirovnávať nedá. V spojitosti so stylingom je momentálne málo áut na Slovensku, ktoré tak pútajú pozornosť ako toto. A vďaka jemným, no dôležitým zásahom sú aj vnútorné pocity z jazdy vynikajúce.
Tatra 603
Motor: zážihový, štvortaktný, vidlicový 8-valec OHV, chladený vzduchom, objem 2,5l, výkon 77kW (105k) pri 4800 ot./min, po kompletnej GO, ladený výfukový systém, otvorené športové sanie
Pohon: pohon na zadné kolesá cez 4-stupňovú manuálnu prevodovku
Podvozok: znížený o 20cm, 17-palcové hliníkové disky
Karoséria: celokovová karoséria, zmenené skoro všetky diely, znížená strecha o 10cm, prestavba na kupé, sklá vyrobené na mieru, predné svetlá z Citroen C3 s čírou optikou, zadné z čínskeho autobusu s diódovým osvetlením, akrilový lak od firmy Lechler
Interiér: prečalúnenie do ekokože, štyri športové sedačky, vyrobený stredový tunel s nanovo osadeným radením a ručnou brzdou, elektrické okná a spätné zrkadlá, imobilizér, centrál na diaľkové ovládanie
text: Kovács, foto: Boholy