2011: Streetový hardcore pre jazdu „bokem“
Fero je typ človeka, ktorý si užíva naplno to, čo ho baví. Chce sa ísť pošmýkať? Žiaden problém, vytiahne svoje z Anglicka dovezené náčinie, preroluje sa svojim rodným mestom, kde sa nevyhne okatým pohľadom nechápavých okoloidúcich, odvezie sa mierne mimo mesto, prevedie zopár ladení a zábava sa môže začať! Ó samozrejme, zabudol som spomenúť – prezuje zadné kolesá. RX7 FD3 je v poradí teda tretia generácia tohto dnes už zberateľského modelu. Tú si našiel na britských ostrovoch, kam si pre ňu so svojim kamarátom a prívesom zašiel. Že má auto pravostranné riadenie? Ferovi to absolútne neprekáža a aj preto je jeho stroj taký výnimočný.
Po dovoze urobil Fero len zopár zmien na karosérii a dorobil niekoľko detailov, no v globále ostala bez väčšieho zásahu. Tí znalejší vedia, že pod kapotou tohto klenotu sa nachádza 1,3-litrový dvojrotorový Wankel motor, ktorý v sériovom stave dáva výkon plných 255 koní. Ferova Mazda predtým, ako ju vlastnil, prešla celkom bujarým životom. Bola kompletne postavená v Japonsku firmou Garage-R zaoberajúcou sa výlučne modelom RX7 ako driftovací špeciál schopný jazdy aj iných typov súťaží, napríklad šprintérskych. Stačí zopár malých ladení a auto je pripravené. Zaujímavosťou u tohto modelu je fakt, že predné vyklápacie svetlá neslúžia len na svietenie. V polootvorenom stave totižto zabezpečujú priamy prísun chladného vzduchu do motorového priestoru, čo sa dá ovládať dodatočným potenciometrom.
Pôvodne bol tento motor vybavený sekvenčným twin-turbo preplňovaním, no agregát bol prerobený na single turbo T04S s jedným naozaj mohutným slimákom, prostredníctvom Greedy Turbo Kit-u. Od tohto momentu sa zoznam úprav už len zväčšoval. Pribudol gigantický intercooler, chladič Feed, otvorený vzduchový filter HPI, celonerezový výfukový systém s priemerom 80mm ukončený nezvyčajne monštruóznym tlmičom, ktorého zvukový prejav postaví do pozoru aj tých najtvrdších gangstrov. O správne a presné dávkovanie benzínu sa starajú väčšie a silnejšie vstreky, benzínová pumpa SARD, prečerpávacia nádrž s čerpadlom umiestnená v kufri, ktorá zabraňuje prelievaniu benzínu pri ostrých jazdách bokem. Aby to všetko pracovalo správne, osadená bola riadiaca jednotka HKS F-Con V, ktorá spolupracuje s boost controllerom taktiež od známej firmy HKS, elektronickým valve controllerom HKS, Apexi controll displejom a prídavnými budíkmi DEFI. Celkom slušná základňa, ktorá produkuje celkom „slušný“ výkon 362 konských síl! Tento výkon má Fero nameraný pri tlaku turba 1,1 baru, no skúšal to už taktiež s tlakom 1,7 baru, s ktorým by výkon jeho auta siahal ľahko za hranicu 400 koní. Keď Fero rozťahoval dvojku a chvíľu trojku, mal som obrovský problém odlepiť sa od sedadla a tie tlaky bolo cítiť neuveriteľne intenzívne!
Všetok tento výkon je ale potrebné nejakým spôsobom preniesť na vozovku a zároveň takto výkonný stroj udržať. O prenos celej sily sa paradoxne stará päť stupňový manuál v sériovom stave, ktorému ale dvorí spojka Exedy Hyper Single clutch a dvojcestný diferenciál Tomei s uzamknutím. O stabilitu sa stará takmer sériový podvozok, ktorý je zosilnený nastaviteľným športovým setom Zeal (tuhostne aj výškovo). Auto pritom jazdí na nádherným žltých diskoch Jap style s rozmermi 10Jx17 palcov, ktoré nielen zblízka pôsobia skutočne majestátne a agresívne!
Keď som na začiatku spomínal karosériu, Fero po dovoze svojej hračky bol nútený opraviť si niektoré chybičky krásy sám. Toto auto totiž nikdy nebolo a ani nikdy nebude showcarom, no aj napriek tomu si zaslúži, aby nielen dobre jazdilo. Samotná karoséria je obdarená výrazným widebody kitom, ktorý auto sakramentsky rozširuje a robí z neho extrémne vyzerajúcu placku. Poslednou kapitolou tejto nádhery je interiér. Fero je človek vysoký a patrične tomu prispôsobil aj svoj interiér. Napevno privarené sedačky Bimarco Futura so šesťbodovými pásmi TRS s FIA homologizáciou sú od pedálov vzdialené presne na Ferovu mieru, takže ľudia nižšieho vzrastu majú skrátka smolu... Tomu je tiež prispôsobený športový volant, ktorý je taktiež mierne posunutý zo svojho bežného miesta. Zadná časť interiéru spolu s kufrom je mimochodom kompletne odstrojená až na plech, spolu so stredovým panelom, z ktorého vykukuje hydraulická ručná brzda vyrobená Ferovým blízkym kamarátom.
Mazda RX-7, r.v. 1992
Motor: 1,3-litrový dvojrotorový zážihový Wankel, Greedy Single turbo Kit, turbo T40S, veľký intercooler, chladič Feed, športový filter HPI, celonerezový výfukový systém s priemerom 80mm, väčšie vstreky, prečerpávacia palivová nádrž s vlastným čerpadlom, benzínová pumpa SARD, riadiaca jednotka HKS F-Con HKS Boost controller, HKS Electronic Valve controller, Apexi controll displej, prídavné budíky DEFI, výkon 362 koní pri tlaku 1,1 baru
Pohon: Náhon zadných kolies, 5-stupňový manuál, spojka Exedy Hyper Single clutch, dvojcestný diferenciál Tomei
Podvozok: Sériový na unibaloch, výškovo a tuhostne nastaviteľné tlmiče Zeal, disky 10Jx17 palcov
Karoséria: Azúrová modrá lakovačka, wide bodykit, bezpečnostné piny
Interiér: Čiastočne odstrojený, športové sedačky s FIA homologizáciou Bimarco Futura, šesťbodové pásy TRS taktiež s hom. FIA, prídavné budíky DEFI, športový volant, hasiaci prístroj, hydraulická ručná brzda vlastnej výroby
text & foto: Milan Dzadík