2011: Kilečko spod Zobora
Auto, ktoré vidíte bolo vyrobené v roku 1971 a nesie typové označenie 722. Zaujímavosťou je skutočnosť, že od novoty slúžilo autoškole v Senici. Čo by si azda každý mladší čitateľ nebol myslel, voz v tých rokoch nebol vôbec upravený, ako je to v dnešnej dobe bežné, prídavnými pedálmi pre inštruktora. V roku 1974 ho rodičia bratov Erika a Jána odkúpili od spomínanej autoškoly a dodnes ho vlastnia, v „trošičku“ pozmenej forme. Pred tým však ako dospeli chalani, stovka slúžila na bežné rodinné vozenie sa nejakých 20 rokov.
Nasledovala éra hniloby už vyslúženého auta na dvore, no akoby v podvedomí už vtedy boli tušili, že ho čaká reinkarnácia, z evidencie ho neodhlásili. Juniori, ktorí medzičasom dospeli začali dumať a v hlavách sa im načrtli kontúry vkusného youngtimera. Nechceli veľké plasty, strašidelné krídla, gíčový farebný lak či svetielka v interiéri. Vybrali sa tou najlepšou cestou. Idea bola totálne zreštaurovať karosériu, vybaviť ju elegantnými chrómovými doplnkami, vpustiť do nej pekné hliníkové disky a vo vnútri dosiahnuť orgazmickú kompozíciu ušľachtilých materiálov a brutálnej audio zástavby.
Proces sa začal samozrejme kompletným odstrojením a zbavením sa hrdze. Škodovka sa rozobrala do poslednej skrutky, čo sa dalo zohnať, kúpilo sa nové, ostatné sa zrepasovalo a ošetrilo náterom. Nutné bolo vymeniť klasicky problematické diely, korodujúce vo všetkých kusoch modelu ako blatníky a oba nárazníky. Aj podlaha bola úplne zhnitá, musela sa vyrezať a na miesto nej navarili pevnejšie platne. Karoséria sa tak obdarila novou plecharynou. Pri výmene blatníkov sa trošku tie ale upravili, zadné falce sa vytiahli o 2cm kvôli väčším kolesám, predné boli naopak pozatláčané. Pod ne sa nasúkali v prvej etape 15-palcové disky, no neskôr ich nahradili neprehľadnuteľné, chrómové sedemnástky SMC. Tento zásah by sa nebol obišiel bez zmeny rozteče diskov z klasických 4x130 na 5x112. Preto sú predné aj zadné náboje vyrobené na mieru. K správnemu dojmu poriadneho show car-u patrí aj poriadne prikrčený postoj, preto sa skrátili pružiny o 11 cm, čo však po odjazdení pár kilometrov museli zmeniť a auto nadvihnúť o 2 cm. Auto dostalo aj modernejšie hrebeňové riadenie z modelu Š 130, ale s úzkymi ramenami. Zadná náprava sa vymenila spolu aj s 5 stupňovou prevodovkou.
Pomaly sa dostávame k mechanickým častiam, ktoré dostatočne dotvárajú pozitívny dojem z celého projektu. Napriek tomu, že ambície šprintéra tento klenot nemá, chlapci chceli od začiatku postaviť leštenku, pod zadnou kapotou už nepracuje veru pôvodný agregát s objemom 988 cm3 a výkonom 42 koníkov. Nahradil ho modernejší blok Škoda Felícia 1.3 s lešteným a frézovaným sacím potrubím zo Škody Favorit s nazváranou prírubou na karburátor Š 120. Znížená je aj hlava, výfukové potrubie je z modelu Rapid, výfukový tlmič je z Felície, koncovky sú vyrobené na mieru a vyrezané pomocou lasera. Chladenie je zabezpečené pôvodnou vrtuľou hnanou od motora. Chladiče sú dva, jeden vzadu a druhý náporový vpredu, ktorý je vyrobený z dvoch telies, ktoré boli rozrezané a následne cínované do jedného celku. Toto chladenie je tak efektívne, že auto môže bezproblémovo jazdiť aj dlhé trate bez prestávky a motor dosahuje len pracovnú teplotu.
Najdôležitejšou časťou tohto diela je ale impozantný, priam futuristický interiér, kombinujúci retro prvky s ultramodernými výdobitkami hi-fi priemyslu. Predný kufor je celý zastavaný zvukovou aparatúrou a očalúnený. Pre 2 basové reproduktory je vyrobená ozvučnica z drevotriesky a laminátu. Nájdete tam 2x basový reproduktor Carpower, 2x zosiľovač Carpower, 2x reproduktory Hertz a LCD monitor. Interiéru dominuje štýlová biela. Výplň dverí je vyrobená tiež z MDF dosky a laminátu a očaľunená je bielou eko koženkou. Predné dvere majú elektrické ovládanie okien, motorčeky sú z Lancie a ovládače z Fordu. Palubná doska je prerobená na 4 okrúhle ukazovatele zo Š105, popolník bol odstránení a nahradený LCD monitorom a dvierka a samotný odkladací priestor boli posunuté vpravo a zmenšené kvôli autorádiu. Volant je univerzálny, tiež precízne očalúnený. Za povšimnutie stojí živicová hlavica radiacej páky. Tak toto je tá pravá nostalgia.
Predné sedačky sú z Fordu a sú tiež v bielej ekokoži. Zadné sú pôvodné, ale zúžené na mieru, medzi ktorými je dominanta, vyrobená ozvučňica pre 2 subwoofre. Týmto zásahom sa stalo auto 4-miestne. Inak staviteľom patrí veľká poklona, totiž aj všetky spomenuté čalúnnícke práce okrem predných sedadiel si odviedli svojpomocne.
Škoda 100, rok výroby: 1971
Motor: Zážihový radový 4-valec Škoda Felicia 1,3 OHV, objem 1289 cm3, výkon 65 konských síl, sacie potrubie Š Favorit s nazváranou prírubou na karburátor Š120, znížená hlava, veko ventilov zarovnané a vyleštené, výfukové potrubie Š Rapid, výfukový tlmič Š.Felicia, koncovky vyrobené na mieru, športový vzduchový filter, 2 chladiče jeden vzadu, druhý vpredu náporový, hadice vedené popod autom, alternátor 75Ah z Citroena, nerezové leštené plechy pod motorom a na zadnej kapote, batéria 75Ah v motorovej časti auta
Pohon: pohon zadných kolies cez 5-stupňovú manuálnu prevodovku Š130
Podvozok: hrebeňové riadenie zo Š130 s úzkymi ramenami, vymenená zadná, predná náprava Š130, športové tlmiče, kratšie pružiny, vpredu kotúčové brzdy z modelu Š120, predné aj zadné náboje vyrobené na mieru kvôli zmene rozteče diskov z klasických 4x130 na 5x112, chromované 17-palcové kolesá SMC, pneumatiky KUMHO 205x40 R17
Karoséria: podnárazník so zabudovaným náporovým chladičom, zrkadlá z motocykla, kľučky pôvodné - vyleštené ako všetky hliníkové časti auta, nové tesnenia okien vpredu i vzadu, rozšírené blatníky o 2cm, lak zo vzorkovníka Max Mayer, odtieň Lamborghini + zelená perleť
Interiér: Výplň dverí z drevotriesky a laminátu, komplet očalúnenie bielou eko koženkou, predné elektricky ovládané okná, zadné okná manuálne, palubná doska prerobená na 4 okrúhle ukazovatele zo Š 105, popolník odstránení a nahradený LCD monitorom, dvierka a odkladací priestor posunutí vpravo a zmenšený kvôli autorádiu, volant je univerzálny, pod prístrojovou doskou z laminátu vyrobené miesto pre kapacitor, predné sedačky z Fordu – očalúnené, zadné pôvodné ale zúžené na mieru, medzi zadnými sedadlami osadená ozvučnica pre 2 subwoofre, krémový interiérový koberec, v predných okenných stĺpikoch umiestnené výškové reproduktory, kompletné vytlmenie
Predný kufor: zastavaný zvukovou aparatúrou, pre basové reproduktory vyrobená ozvučnica z drevotriesky a laminátu
Audio: kufor - 2x basový reproduktor Carpower, 2x zosilňovač Carpower, 2x reproduktory Hertz, 1x monitor LCD, interiér - 2x bas. reproduktor Impulse, 1x zosilňovač Impulse, 2x ovály na zadnom plate Hertz, vo dverách reproduktory Hertz, 1x monitor LCD
text: Kovács, foto: Boholy