2011: Japonský masaker na Slovensku
Peter po mňa prišiel na Lexuse IS300 (nie, nie na tak bežnej IS200ke), ktorý je slávny aj vďaka motoru z Toyoty Supry a navyše, ľavostranných je len pár percent z celkového počtu. Vravím si: „Hm, žeby ďalší žijúci človek, ktorý vie, čo je dobré?“ Hneď na začiatku musím podotknúť, že Peter skutočne vie, čo je dobré. V garáži má okrem dnes predstaveného klenotu spomínaného Lexusa ešte dve skutočné bohatstvá, takže niet pochýb o tom, že jeho srdce patrí autám. Pri otázke, či náhodou nerozmýšľal o kúpe dízla do svojho arzenálu, mi jednoducho odvetil, že nie, nechce. Asi nie zo srandy mu v garáži parkuje krvavo červený Nissan 300ZX vyladený na viac ako 500 koní!
Peter už od útleho detstva vedel, že Nissan 300ZX musí byť raz jeho. A ako bolo dané, tak sa aj stalo – Peter si zadovážil nefalšovaný japonský „nástroj zkázy“, až spoza veľkej mláky, ´91 Nissan 300ZX so vzácnym motorom VG30DETT v ešte vzácnejšom, dvojmiestnom tele. Tí chytrejší si domyslia, že pod kapotou tejto nádhery je uložený trojlitrový šesťvalec biturbo, so sériovým výkonom 283 koní (208 kW). Presne tak, to je to správne železo! Auto putovalo za bránu garáže a začalo sa na ňom makať. V prvom rade a tom pre Petra najdôležitejšom bolo, aby bol motor v úplnom poriadku, keďže v pláne boli rozsiahli performance úpravy. Motor bol teda do skrutky rozobratý, prešiel kompletnou generálkou a tak sa mohlo začať na jeho tuningových prácach.
Motor teraz hostí samé dobroty, akými sú kované ojnice od firmy Scat, kované tesnenie pod hlavy valcov Cometic s hrúbkou 1,2mm a kované piesty Wiseco 88mm, ktorý majú väčší priemer, než sériové – preto bolo nutné nové kanály vyfrézovať. Blok motora sa následne doskladal, upravili sa ešte dodatočne hlavy valcov a na rad mohli prísť ďalšie záležitosti. Miesto sériových turbodúchadiel si vydobili väčšie a silnejšie GT2871R, do motorového priestoru putovali taktiež silnejšie 555c vstreky a pribudla tiež odľahčená remenica. Hm, škoda tej klímy :). Tlak dvoch zatočených krásavcov je ovládaný z interiéru auta pomocou Greddy Profec 2 controllerom. Samozrejmosťou je upravená riadiaca jednotka zahraničnými špecialistami. Celá táto strojovňa je napojená na obrovský front mount intercooler s termostatom a olejovým čerpadlom Nismo a dvojité sanie od firmy Doolz. Takejto drastickej premene bol prispôsobený aj výfukový systém, ktorý sa skladá z rozdelených zvodov od turbodúchadiel, tzv. split downpipes a dvojice skutočných kanónov – tlmičov výfuku HKS Hyper Cat Back. Spôsob, akým vykukajú spod zadného nárazníka je orgazmický. Unikátnosť tejto kombinácie dielov so systémom HKS sa prejaví až po naštartovaní tejto krásky – brutálny zvuk! Auto po zatiaľ poslednej fáze úpravy ešte nebolo na brzde, no Peter odhaduje výkon niečo cez 500 koní (posledné meranie – 403 koní a 450 Nm).
A ten sa nezaobíde bez stabilného podvozku. Ak si to režete „jemne nad limit zákona“, je nutné mať stopercentnú istotu. Peter stavil na kvalitu a na brzdenie zvolil osempiestikové strmene požierajúce 356mm veľké drážkované brzdové kotúče K-Sport. A verte mi, brzdí to pekelne. „17-palcové disky sú málo, šúchal som všade, ale 18-tky sú teraz fajn“... To preto, lebo Petrova mašina si hovie na tuhostne nastaviteľnom podvozku KYB s pružinami Megan Racing. Jeho funkčnosť je doplnená o nastaviteľné uloženie a stabilizačné tyčky, obidva komponenty od firmy Powertrix. Úžas.
Ako som na začiatku spomenul, Peter je milovník performance. Je preto logické, že exteriéru a interiéru sa príliš veľa pozornosti venovať nebude. Možno ani nie tak v Petrovom prípade. Exteriér auta dostal ani nie pred rokom kompletne nový lak v krikľavo červenom odtieni, ktorý zakrýva predný nárazník Greedy Trust. Ten má na mieste hmloviek osadené otvory na prívod chladného vzduchu k motorovým komponentom od firmy Powertrix. Ostrá červená farba v kombinácií s tmavou targa strechou tejto nádhery vytvára skutočne výnimočný kontrast. Detailom sú tiež zadné svetlá, ktoré pochádzajú z verzie ´99 – čiže tie bielo/červené a teda tie krajšie. A to je asi tak všetko - napokon, načo viac. Síce áno, niečo ešte predsa – dvojdielne leštené disky Sportmaxx XXR 502 s rozmermi 9x18 (235/40) vpredu a 10x18 vzadu (275/35)!!!
Taktiež interiér auta ostal takmer bez zásahu. Ten je totiž do výroby pekný čierny, s koženými športovými sedačkami, ktoré telo držia skutočne dobre. Takže príliš nebolo nad čím špekulovať. Štýlovo je ale potiahnutá ručná brzda a radička – do čiernej koženky s červeným prešívaním. Jazdu Petrovi spríjemňuje trojramenný športový volant Nismo, prídavné budíky Autometer a regulátor tlaku turba Greddy. Ak sa čudujete, prečo nespomínam audio, má to svoj dôvod. Peter street racer, uňho nie je audio dôležité. Ale ak má chuť pustiť si svoje obľúbené tracky, autorádio Pioneer napojené cez zosilňovač a subwoofer mu to veľmi rado umožní.
Motor: Zážihový trojlitrový 6-valec VG30DETT, po kompletnej generálke, kované ojnice, piesty a tesnenie, intercooler, Nismo olejové čerpadlo a termostat, turbodúchadlá GT2871R, regulátor tlaku turba Greedy, výfuk HKS, 555c vstreky, sanie Doolz, výkon cca. 500 koní
Podvozok: Tuhostne nastaviteľný, tlmiče KYB, znížené pružiny Megan Racing, stabilizačné tyčky Powertrix a nastaviteľné horné uloženie tiež od Powertrix, K-Sport brzdový systém, 19-palcové disky Sportmax XXR 9x18 vpredu, 10x18 vzadu, pneumatiky Kumho Escata 235/40 vpredu a 275/35
Pohon: Náhon zadných kolies, 5-stupňový manuál, keramická spojka
Karoséria: Predný nárazník Greddy Trust, Powertrix nasávacie otvory, zadné svetlá z verzie ´99
Interiér: Športový volant Nismo, prídavné budíky Autometer, Regulátor tlaku Greddy
Audio: Autorádio Pioneer, zosilňovač, subwooferová tuba
text & foto: Milan Dzadík