Z Ameriky do Japonska: 300ZX s osemvalcom
Model 300ZX bol vo svojej dobe veľmi nadčasovým autom. Trojlitrová V6 bola preplňovaná dvomi turbami, ktorým síce trvalo než sa roztočili, avšak dokázali z motora vytĺcť pekných 283 koní. Dobrý nebol iba motor, Nissan výborne fungoval ako celok. Nechýbal mu fantastický podvozok a dizajn športového kupé.
Z32 poslúžilo ako základ pre sériu kanadsko-amerických pretekov IMSA. Pod bielo-modro-červenou karosériou sa ukrýva podvozok navrhnutý bývalým hlavným dizajnérom Nissanu Trevorom Harrisom. Trieda GTS umožňovala výrobu úplne nového rúrkového podvozku, ktorý bol o trochu dlhší ako sériový model. Amerika v tom čase nepoznala skutočný potenciál nenápadných Japonských strojov. Harris si zakladal na čo najmenšom nakláňaní karosérie, jeho Nissan má preto hrubé stabilizátory a čo najmenšiu svetlú výšku aká sa len dala. Zadný stabilizátor si vie nastaviť sám pilot z kabíny, všetko ostatné majú na starosti mechanici v boxoch. Brzdenie zabezpečujú vodou chladené strmene a kotúče z dvoch materiálov.
Nissan na fotkách je podvozok s číslom 9, trochu odlišný od ostatných. Na rozdiel od skorších vozidiel 3,0-litrová V6 bola nahradená osemvalcom zo série VH. Nie je však bližšie známe či tento podvozok slúžil ako náhradný alebo pre vývoj. Vie sa, že je to jedno z dvoch áut, do ktorých Cunningham Racing originálne osadili V8 motory. Tým bol Nissan pripravený pretekať v roku 1995 v sérií IMSA v triede GTS-1. Lenže skôr ako sa stihol zúčastniť svojich prvých pretekov, bol predaný do Japonska. Dobové záznamy naznačujú, že v Japonsku bol havarovaný a neskôr aj opravený. Pôvod dielov teda môže byť rôznorodý. Bez ohľadu na originalitu je ale stále hodný rešpektu, nielen pretože ešte existuje ale stále sa zúčastňuje pretekov.
Od roku 2014 je vo vlastníctve Juna Hosoiho zo spoločnosti PEAK’S, ktorá vyrába diely z uhlíkových vlákien do okruhových automobilov. Okrem jazdenia s 300ZX sa snaží aj poskladať jeho stratenú históriu. Po renovácií Nissan obliekli do ikonického výherného polepu z 12 hodinovky v Sebringu. I keď na trati nepodáva výkony ako v čase svojej najväčšej slávy v 90. rokoch, Jun s ním zaobchádza tak, ako sa na 25-ročné pretekárske auto patrí.
text: M.Lábaj, foto: Mark Riccioni - speedhunters.com