Viac výkonu, viac výbavy, viacej radosti
To sľubuje Mercedes-AMG pri predstavení novej generácie stredne veľkého SUV, modelu GLC. S množstvom inovácií strieda svojho úspešného predchodcu. Nové AMG GLC bude dostupné v dvoch výkonových variantoch – GLC 43 4Matic a GLC 63 S E Performance.
Verzia 43 predstavuje akúsi vstupnú bránu do sveta AMG modelov. SUV je poháňané preplňovaným štvorvalcových 2,0-litrom spaľujúci benzín, ktorému dopomáha štartér-generátor. Elektrickú energiu využíva tiež turbodúchadlo, vďaka ktorému je odozva na plyn okamžitá. V tejto kombinácií má GLC výkon 421 koní (310 kW) a 500 Nm, pričom v nižších rýchlostiach dokáže spomínaný štartér-generátor poskytnúť ďalších elektrických 14 koní (10 kW). Za motorom sa nachádza 9-stupňová prevodovka Speedshift MCT s mokrou štartovacou spojkou. Pohon 4Matic preferuje krútiaci moment na zadnej náprave, ktorá má už v základe natáčanie. Nepochybne ku AMG patrí aj športový vzduchový podvozok AMG Ride Control a adaptívne tlmiče.
V prípade verzie 63 S E Performance, máme zlú správu pre milovníkov zvuku V8. Budete ju počuť ale už iba z reproduktorov. Aj 63-ka má pod kapotou „len“ 2,0-litrový štvorvalec s označením M139l. Je však naladený o 55 koní viac. Motor teda disponuje výkonom 476 koní (350 kW). Navýšil sa aj krútiaci moment na 545 Nm. 63-ka má o niečo väčšie elektrické turbodúchadlo, najväčší rozdiel medzi nimi avšak robí synchrónny elektromotor na zadnej náprave. Ten posiela na zadok 204 koní, čo znamená, že celkový výkon pohonného ústrojenstva v 63 S E Performance je rovných 680 koní (500 kW) a 1020 Nm.
Elektromotor je so zadnou nápravou spojený cez 2-stupňovú prevodovku a elektronický samosvorný diferenciál. K označeniu pohonu všetkých kolies prihodili ešte znamienku sčítania, teda 4Matic+. Elektromotor čerpá energiu z 6,1 kWh akumulátoru uloženého v podlahe SUV. Rozdiel medzi 43 a 63 spoznať pri šprintoch z 0 na 100 km/h. AMG 43 disciplínu zvláda za 4,8 sekundy. AMG 63 za čas 3,5 sekundy. 63 S E Performance má tiež vyššiu maximálnu rýchlosť, 275 km/h. 43 sa rozbehne najviac na 250 km/h.
Oba AMG modely je možné na prvý pohľad odlíšiť od klasických Benz-ov. Vpredu ich odlišuje typická mriežka chladiča s vertikálnymi lamelami. V prednom nárazníku je zároveň aj o niečo viac otvorov pre vzduch a chladenie bŕzd. Ak si v rýchlosti nevšimnete nápisy, či sa jednalo o 43 alebo 63, všimnite si koncovky výfukov. 43-ka ich má dvojité oblé koncovky, zatiaľ čo dizajnéri pre zvolili 63 S E hranatý, lichobežníkový tvar.
V interiéri sa nachádza najnovšia verzia informačno-zábavného systému MBUX. Trochu sa len zmenila grafika na displejoch v AMG štýle. Kabína môže byť čalúnená v kombinácií koža-mikrovlákno alebo má zákazník na výber celokožený interiér s exkluzívnou kožou nappa. V cenníku je samozrejme množstvo rôznych balíkov, ktorým si svoje GLC môžete odlíšiť a prispôsobiť podľa svojej chuti. Ako prvý na trh príde model AMG 43, začiatkom roka 2024. Silnejší AMG 63 S E sa očakáva na trhu až koncom roku 2024. Bližšie o cenách sa dozvieme neskôr.
text: M.Lábaj, foto: Mercedes-AMG