Viac sa v téme Civic asi nedá...
Časy kedy bolo urevaných Civicov toľko, že ste neprešli z jedného konca mesta na druhý aby ste ich nestretli aspoň desať sú nenávratne preč. Dnes stretnúť na ceste Hondu vyrobenú medzi deväťdesiatym a v začiatkoch dve tisícich rokov je dosť malá šanca. Keď však už na nejaký Civic natrafíte, právoplatne si ukradne trochu pozornosti. To dokazuje napríklad Ladislavova Tiffany z Levíc.
Čierna Honda Civic EG6 SiR patrí Leemu z Írska, ktorý ju vlastní už viac ako 10 rokov. Auto bolo jedným z prvých na ostrove, swapnutý K-motorom. A tiež bolo celkom dosť fialové. Lee využíval svoj Civic na každodenné používanie a pravidelne navštevoval trate. Časom ho ako každého, auto omrzelo. On ale svoj Civic nepredal. Rozhodol sa začať odznova.
Vu‘a la. Celočierny exteriér dokonalo maskuje všetko to, čo sa nachádza pod karosériou. Prvý pohľad na Hondu neprezradí ani pol slova, až sa sami seba pýtate, čo je na ňom také? To zistíte až keď si všimnete všetkých detailov. Tým nemyslím iba modré strmene či skrutky kolies. Čierna farba karosérie totiž nedovolí žiadnemu dielu z uhlíkových vlákien vyniknúť. Keď sa pozrieme bližšie, odhalí sa kompozitná štruktúra na prednom nárazníku, kapote, zrkadlách a zadnom spojleri značky Spoon i streche Speedfactory. Stále nič moc? Počkajme kým naštartuje.
Je to správna Honda, čo znamená, že hluk pôjde najmä spod prednej kapoty. To je sídlo atmosférického závodného agregátu K20 z dielne Stafford Performance. Leeho prianie bolo mať silný motor avšak maximálne s objemom dvoch litrov. Táto jednotka má spaľovací priestor veľký 2040 cm3 a dosahuje kompresného pomeru 13,5:1. Vzduch nasáva cez štvorklapku Jenvey s veľkosťou 52 mm. Portovanú hlavu dodala firma 4 Piston Racing, takisto ako olejovú pumpu. Ladené výfukové zvody Skunk2 Alpha odvádzajú spálenú zmes do 3-palcového systému so športovým na mieru vyrobeným tlmičom. Všetko riadi jednotka Ecumaster, s ktorou má motor K20 výkon 320 koní a 267 Nm.
Na kolesá prúdi výkon cez dvojitú spojku Clutch Masters, sekvenčnú prevodovku Quaife so stálym prevodom 4,2 a Cusco 1,5-cestný samo svorný diferenciál. Polosi sú dimenzované na 500 koní, pre istotu, človek predsa nikdy nevie. Radenie prevodov bez ubratia plynu zabezpečuje systém Geartronics. S cestou Civic spájajú 16x8-palcové disky Rays Volk Racing TE37 v kombinácií s pneumatikami Toyo Proxes R888R. Pre brzdovú sústavu zvolil Lee dopredu 6-piestikové strmene Ceika s 2-dielovým 315 mm kotúčom. Vzadu brzdia 4-piestiky a 300 mm kotúče. Na všetkých kolesách sú použité platničky Carbone Lorraine, pletené brzdové hadičky sú samozrejmosťou.
Funkčnosť je na prvom mieste a to takisto platí aj pri podvozku. Civic stojí na športových tlmičoch BC Racing, spodné ramená dodala firma Hardrace takisto ako všetky čapy, tyčky, uloženia a ostatné ramená. Obidve nápravy boli konvertované na 5-skrutkové náboje z Civicu EK9 Type R. Predné kolesá ovláda hrebeňové riadenie od Quaife, vzadu pod autom vykúka ASR výstuha.
V interiéri je vidno, že Civic je plnokrvný track car. Dvoj miestna kabína je chránená klietkou Cusco, pričom v nej dominujú kevlarové škrupiny Bride Zeta III. Lee ale zachoval pôvodný vzhľad, teda aspoň od B-stĺpika dopredu. Od sedadiel smerom dozadu je interiér celý vyhádzaný. Detaily ako spolujazdcova rohožka pod nohami Carbontec a Ecumaster digitálny prístrojový panel s klávesnicovým ovládaním na strednom tuneli sú fantastické. A rádio? Na čo by tu predsa bolo, keď celú cestu môžete počúvať K20-tku pri 9600 otáčkach za minútu.
text: M.Lábaj, foto: Paddy McGrath - speedhunters.com