Very hot hatch: Ford Fiesta ST
Z malého hatchbacku od Fordu sa stalo obľúbené auto. A to nie len medzi bežnými zákazníkmi ale i v kruhoch rally pretekárov a milovníkov tuningu. Malá Fiesta má skvelý podvozok, jej šikovnosť v zákrutách na úzkych okreskách je úžasná, nehovoriac o celkovej hravosti auta. Áno, nie je to v sérii najrýchlejší hatchback na svete - táto tabuľka je obsadená inými vozidlami, ale ak si ju do parády vezmú šikovné ruky kvalitnej dielne tak...
Biela Fiesta ST bola postavená v New Yorskej garáži Tucci Hot Rods, stoja za ňou otec a syn Dom a David Tucci. Tí sú síce známi svojimi hot-rodmi. Náhon na zadné kolesá, vpredu obrovská V8, keď však dostali možnosť spolupracovať s Fordom, nezaváhali a išli do toho. A tak vznikol ich prvý hot hatch.
Vonkajší dizajn spracoval Dom, pod blatníkmi sa ale neskrývajú len podložky a kolesá s nízkym číslom ET. Nechceli postaviť len auto pre šou, ich úlohou bolo aby auto i fungovalo. Obe nápravy boli patrične rozšírené použitím dlhších ramien. Až potom prišla na rad voľba kolies. V blatníkoch si svoje miesto našli disky Forgeline CF1 s rozmermi 18x10 palcov. Na nich sú obuté pneumatiky Falken RT615K. Krátku brzdnú dráhu zabezpečujú 6-piestikové strmene Wilwood. Výborný podvozok ešte vylepšili s tlmičmi JRI s pružinami PAC Racing. Stabilitu strážia i stabilizátory od spoločnosti Eibach.
Ako správna hot-rod garáž, na všetky časti karosérie Fiesty vrátane širokých lemov použili ako výrobný materiál oceľ. Sami si vyrobili i zadný difúzor a pomocou 3D tlačiarne vytlačili vetracie otvory na kapote a blatníkoch. 4-valcový agregát zase prevzali od dlhoročného britského úpravcu Mountune, pár koní mu potom ešte pridali turbo kitom od Full Race. Na kolesách je podľa Doma niečo okolo 325 koní. Upravená bola aj prevodovka, do nej osadili samosvorný diferenciál tiež od Mountune a spojku SPEC stage 4 pre bezproblémový prenos sily.
Interiér je osadený športovými sedačkami Sparco a 6-bodovými bezpečnostnými pásmi PRO 2000 II. Bezpečnosť zvyšuje aj na mieru vyrobený ochranný rám. Fiestu ST postavili pre najväčšiu výstavu upravených áut SEMA. Avšak po nej auto neskončilo zaparkované v žiadnej garáži. Majiteľmi je stále rodina Tucciovcov a na Forde sa radi vozia po cestách okolo New Yorku. Dokonca dva roky za sebou bola biela Fiesta úspešným účastníkom prestížnej súťaže OUSCI, kde sa každé auto testuje od akcelerácie, brzdenia, taktiež prechádza časom meraným okruhom, až po celkový vzhľad a technické riešenia.
text: M.Lábaj, foto: Keiron Berndt - speedhunters.com