Profituning 2021

test Toyota GR Supra

09. apríl 2021Publikoval I. Hrivňák

SUPRA, toto pomenovanie patriace legendárnemu športiaku od Toyoty sa výrobca rozhodol predvlani reinkarnovať. Znovu zrodenie v podobe už piatej generácie však má svoje dvojča a tým je BMW Z4. Áno rozumiete dobre. Toyota a BMW zdieľajú platformu svojich športových modelov. Základ teda rovnaký, ale vzhľad a aj časť vlastností, je rozdielna. Ktorý z modelov je lepší? Ťažko povedať, pretože BMW je skôr elegán a je v prevedení kabriolet, naopak Supra skôr zábavnejší dravec, s o 40 kg menšou hmotnosťou.

Na pohľad ostré tvary končiace bublinami zadných nárazníkov, dávajú vedieť, že ide o športové náčinie. Po usadení do športových sedačiek sa klaustrofóbia zo stiesnených priestorov nekoná. Čierny interiér umocňuje fakt, že sedím v ozajstnom športovom aute. Miesta na hlavu je s malou rezervou dosť. Výhľad cez čelné sklo ponad dlhú prednú kapotu je dostatočný, nizučké bočné okná dverí majú zaujímavý tvar. Interiér je z kvalitných materiálov používaných aj značkou BMW a jeho ergonómia tiež pripomína ruku nemeckých dizajnérov. Až na malé detaily, akými sú volant, či usporiadanie ovládačov na strednom panely, je to bavorský interiér.

Po naštartovaní trojlitrového šesťvalca s turbom od BMW  motor jemne zabručí. Síl má počas jazdy na rozdávanie, reakcia plynu je okamžitá a osemstupňová prevodovka súka rýchlosti bez omeškania. Softvér ponúka tri režimy jazdy. NORMÁL - tu motor ťahá neskutočne plynulo a hladučko, otáčky pri preraďovaní sa snaží optimalizovať k 4500 ot./min. V režime ŠPORT sa uvoľnia asistenčné systémy, otáčkomer v danom okamihu vyskočí o 500 jednotiek, reakcia motora a prevodovky je neskutočná. Pri plnom plyne preradenie na vyšší prevodový stupeň dochádza pred hranicou obmedzovača, čo je tesne pod 7000 ot./min. Zadok myká mierne zo strany na stranu, ešte ovládaný elektronikou. Pri brzdení motor citeľne podraďuje. Supra zrýchľuje neuveriteľne, veď 100km/h dosahuje za 4,3 s. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 250km/h čo je škoda. Proste čistá zábava  a adrenalín v jednom. Posledným režimom je INDIVIDUÁL - ten sa nastavuje pre jazdu na okruh, podľa schopností vodiča, ktorému nestačí športový režim.

Fakt, že Supra zdieľa podvozok s BMW M3 hovorí za všetko. Je jasne čitateľný a na ceste plnej zákrut a dlhých výjazdov dáva dostatok informácií, čo treba urobiť, aby ste sa nerozbili o zvodidlá. Tvrdosť podvozku je znesiteľná aj na dlhé cesty. Teda aspoň pre mňa. V dynamickom režime podvozok dovolí aj mierne odskoky zadných kolies avšak bez rizika hodín... Musím skonštatovať, že je málo áut, s ktorými som sa ihneď po nastúpení zžil, akoby som ho jazdil už niekoľko mesiacov.

Čo ma prekvapilo, je vybavenie Toyoty Supra systémom štart-stop, ale chápem - papierové hodnoty emisií a spotreby... A čo mi chýbalo? Možno o niečo hlučnejší prejav výfuku, avšak tento drobný hendikep sa dá riešiť jeho výmenou za nový - napr. od firmy Akrapovič.

Motor: preplňovaný, radový, zážihový šesťvalec, zdvihový objem 2890cm3, maximálny výkon 250kW/340k pri 5000-6500 ot./min., maximálny krútiaci moment 500 Nm pri 1600-4500ot./min.
Pohon:
pohon zadných kolies, automatická 8-stupňová prevodovka
Rozmery:
dĺžka 4379mm, šírka 1854mm, výška 1292mm, rázvor 2470mm
Pohotovostná hmotnosť: 1645 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h: 4,3s
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Spotreba - kombinovaná: 7,5 l/100km
Spotreba pri teste - kombinovaná: 9,4 l/100km
Základná cena modelu:  41 100 €
Cena testovaného vozidla: 62150 €

text & foto: Hrivňák