test Peugeot 3008 GT 2.0 HDI
Peugeot uvedením druhej generácie modelu 3008 urobil veľký krok v pred. Dizajn starého modelu mi nič nehovoril, aj z dôvodu, že som ho nevedel zaradiť do kategórie MPV, alebo SUV. Bol príliš fádny, aby zaujal. Nový model je opak starého. Jeho moderné tvary inšpirujú na prvý pohľad a v testovanej verzii vzbudzujú ozajstný záujem aj vďaka dvojfarebnej karosérii, ktorá je pre francúzske GT-čka príznačná.
Veľká predná maska sa ujala vo všetkých modelových radách a začína byť pre Peugeot nezameniteľná. Vpredu dominujúce full LED svetlá, ktoré dostanete pri verzii GT potešia a svoju úlohu si plnia na jednotku. Zadné členené svetlá v inak lakovanej časti, akoby nepatrili k celku auta, vyzerajú však veľmi dobre. Otvorením dverí zisťujem, že plastové hrany dverí presahujú prahy a teda si pri vystupovaní nezašpiníte nohavice. Vkusne navrhnuté sedadlá potiahnuté materiálmi koža/alcantara s pekným prešívaním sú dostatočne pohodlné, k čomu prispieva aj možnosť prispôsobenia dĺžky sedacej časti.
Palubovka nemá klasické budíky, ale v rámci "i-Cockpitu" displej s možnosťou individuálneho nastavenia vzhľadu v piatich variantoch a jednej individuálne nastaviteľnej verzii. Veľmi celistvo modelovaný interiér a plynulo prechádzajúca palubovka do dverí pôsobí uhladene a moderne. K tomu pod displejom umiestnené spínače pripomínajúce kokpit lietadla tiež chválim. Najpoužívanejšie funkcie ovládania sú integrované práve do týchto "páčok", ktoré po ich zatlačení otvoria prostredie na obrazovke, kde sa daný úkol upresní a dokončí. Super inak, že aspoň hlasitosť audio systému nechali na otočnom potenciometri.
Pod kapotou pracuje dvojlitrový diesel so slušným výkonom 180 koní. Po nastavení režimu šport sa ozve razantný bublavý zvuk motora. Výkonovo je tento režim ihneď rozoznateľný aj vďaka razantnému nástupu krútiaceho momentu. Na futuristický pulzný volič jazdy vpred, alebo vzad, si treba chvíľu zvykať, no klasická páčka automatu by sa sem nehodila. 3008 má okrem iných podporných systémov aj systém štart stop, ktorý osobne považujem za pseudo ekologický a pri jazde ma otravuje. Vypnutie však nie je vyriešené jednoducho tlačidlom, ale musíte na obrazovke urobiť tri zbytočné kroky, ktoré po vypnutí motora a následnej jazde musíte urobiť znova.
Pružnosť motora je hlavne pri zapnutom športovom režime uspokojivá, prevodovka radí hladko a nenechá sa nachytať pri šklbnutí. Riadenie je priame a ustojí aj pri zatáčkach razantnejšej jazdy. Podvozok si poradí s cestou rovnou, tak ako so šikanmi, aj pri športovej jazde, do momentu ak narazíte na cestu rozbitú, čo na Slovensku nie je problém. Vtedy zažijete krušné chvíle. Zadná jednoduchá náprava nestíha na prednú, nedokáže kopírovať nerovnosti a levíča si zaskáče. Ak však pálite po diaľnici, aj nedovolenou rýchlosťou, auto drží stopu perfektne. Čo musím podotknúť, že bezpečnosti prispievajú razantné, ale predvídateľné brzdy, ktoré fungujú bezchybne.
Ak by sme zabudli na pár prešľapov, ktoré nová 3008 má, mohol by som konštatovať, že ide o jedno z najlepších SUV na trhu, ktoré veru nie náhodou získalo prestížny titul Európske auto roka 2017.
Motor: Vznetový 4-valec preplňovaný turbodúchadlom, objem 1997cm3, výkon 133kW/3750 ot./min, max.krútiaci moment 400Nm/2000 ot./min.
Pohon: Predných kolies, 6 stupňová automatická prevodovka, rozmer pneu: 235/50 R19
Hmotnosť, rozmery: d x š x v (m): 4,447 x 1,841 x 1,623, rázvor náprav (m): 2,675, pohotovostná hmotnosť: 1540 kg, objem batožinového priestoru: 520 l
Dynamické parametre: Maximálna rýchlosť: 220 km/h, Zrýchlenie 0-100 km/h: 8,9 s
Spotreba: kombinovaná (l/100km): 4,8, Pri teste (l/100km): 6,8
Cena testovaného auta: 38.210,-eur
text & foto: Hrivňák