test MINI John Cooper Works All4 Clubman
Keďže ponuka na „týždňovku“ s týmto autom prišla na poslednú chvíľu, nemal som vôbec čas ani letmo pozrieť sa vopred na jeho technické parametre. Samozrejme, dobre viem, že skratka troch písmen JCW (čítaj John Cooper Works) znamená, že je ide o špičkový produkt britskej značky. O toväčšie prekvapenie sa dostavilo po naštartovaní, v podstate od prvých metrov za volantom. Prekvapenie vystriedalo nadšenie, ktoré vydržalo až do konca týždňa :).
Doteraz som za najlepší športový produkt od tejto značky považoval John Cooper Works generácie R56, teda ročníky 2008-2012. Turbomotor s objemom 1,6 litra dával 211 koní a mal toľko charakteru, že ho mohol rozdávať ostatným autám na parkovisku. Zvuk, výbušnosť, nasadenie, k tomu ostré a neúnavné brzdy, a to všetko sprevádzané hulvátskym prskaním do výfuku v režime Šport, k tomu elektronický samosvor, ktorý urputne bránil trakciu za každým apexom, ach... nikdy naň nezabudnem (a nevylučujem, že jedného dňa pristane v mojej garáži). Lenže doba pokročila a ďalšia generácia Mini opäť narástla. Pod kapotu sa nasťahoval autentický dvojliter od BMW a mňa nová verzia s prídomkom JCW zďaleka nenadchla tak, ako jej predchodca.
Clubman som mal možnosť testovať ako horúcu novinku ešte niekedy v roku 2016. Veľmi mi už vtedy sadol a prehlásil som, že proporciami to je prvé plnohodnotné rodinné auto značky. Práve proporcie sa ortodoxným fanúšikom veľmi páčiť nemusia, auto vďaka svojej šírke vyzerá trošku ťažkopádne, no mne sa táto 6-dverová karoséria s „lietačkami“ vzadu od začiatku páčila. A možno nečakane, práve z tohto, principiálne rodinne zameraného auta sa v automobilke rozhodli postaviť najsilnejší a najrýchlejší stroj v histórii značky. Stroj, ktorý múti vodu v teritóriu Renaultu Megane RS, Hyundai i30N či VW Golf Gti. Mimochodom, napriek siluete kombi je dĺžka karosérie takmer presne totožná práve s 5-dverovým golfom. Milý kukuč Clubmana, taký typický pre túto značku, je však v najvýkonnejšej verzii ozvláštnený výraznými funkčnými prvkami – predný nárazník obsahuje niekoľko nasávacích otvorov, ktoré privádzajú vzduch k brzdám a k chladičom a intergrovanú výraznú mriežku chladiča. Najvýraznejším prvkom je mohutné „lízatko“ v spodnej časti nárazníka, ktorý značne presahuje obrys nárazníka a doslova „rozráža vzduch“.
Pod kapotou je priečne umiestnený dobre známy dvojliter B48 s turbodúchadlom Twin-scroll vo svojej najostrejšej verzii. Veď s maximálnym výkonom 225 kW a krútiacim momentom 450 Nm prekonáva aj poslednú verziu ikonického Mitsubishi EVO! Vývojári v BMW pre túto výkonovú verziu pripravili kvalitnejšie komponenty – zosilnený kľukový hriadeľ s odolnejšími ložiskami, kované piesty a zmenený sací trakt. Kompresný pomer je znížený na 9,5:1, čo umožnilo zvýšiť plniaci tlak turba a dosiahnuť vysoký výkon bez rizika deštrukcie motora. Výkon motora na kolesá prenáša poctivý 8-stupňový automat Aisin. Radí rýchlo a plynulo, pri bežnom jazdení je veľmi príjemný a zmenu prevodu zaregistrujete iba podľa zvuku motora. V športovom móde pri agresívnej jazde necháva vyniknúť výbušný charakter motora (a vlastne aj celého auta) jemným trhnutím pri preradení. Bonusom je radenie lopatkami na volante, pretože prevodovka reaguje okamžite. Ako celok pracuje motor s prevodovkou v dokonalom súlade a i keď som purista a zástanca manuálneho radenia, myslím, že žiadna manuálna prevodovka by tu nebola lepšia, než tento podarený automat.
O kvalitnú trakciu sa stará pohon všetkých kolies ALL4, čo je konštrukčne systém Haldex. Za normálnych okolností sú poháňané iba predné kolesá, akonáhle však dochádza k strate trakcie, okamžite sa zapojí do akcie aj zadná náprava. Celé to ovláda riadiaca jednotka, ktorá funguje veľmi proaktívne a pripájaním zadku pomáha napríklad aj pri akcelerácii na výjazdoch zo zákrut. Clubman JCW naozaj nemá s gripom žiadny problém, práve naopak :).
Pruženie je nastavené nekompromisne tvrdo, čo pri kvalite slovenských ciest určite nie je pre každého. Nie že by to bolo vyslovene otravné, ale ako daily car pre rodinu by som si zrejme predsa len vybral niečo pohodlnejšie. Lenže všetko nepohodlie vynahradí Mini vo chvíli, keď vám navigácia zobrazí kvalitnú asfaltku priamo pred vami. Tam totiž funguje fenomenálne. Ak je k tomu pred vami dostatok zákrut a prevýšení, kvalitný zážitok je zaručený. Podvozok vás zvádza zvyšovať tempo a skúšať, kde je hranica priľnavosti. Riadenie je tuhé, presné a od dorazu k dorazu mu však stačí iba 2,2 otáčky. Navyše, v režime Sport trochu zoslabne účinok posilňovača, vďaka čomu sa subjektívne zlepší spätná väzba. Okrem okresiek si však podvozok Mini výborne rozumie aj s diaľnicou a aj vo vysokých rýchlostiach zostáva veľmi stabilný. Na tom sa podpisuje aj relatívne dlhý rázvor 2670 mm. To je o 175 mm viac, než má bežné „krátke“ Mini a presne rovnako, ako má nové BMW radu 1. Práve nový malý bavorák je po technickej stránke klonom Clubmana - konkrétne JCW a nová M135i sú pod karosériou v podstate identické autá.
O spoľahlivé spomalenie a zastavenie sa stará adekvátne dimenzovaná športová brzdová sústava. Štvorpiestové brzdiče vpredu a dvojpiesty na zadnej náprave sú vďaka rozmerom a červenej farbe za čiernymi diskami neprehliadnuteľné. Ich účinok je príjemne naliehavý a konštantný – v premávke som ani raz nezaznamenal čo i len náznak fadingu. Musím vyzdvihnúť aj skvelé nakalibrovanie ABS i DTC, ktoré zasahujú až vtedy, keď je už naozaj treba a nechávajú vodičovi veľa priestoru na korekcie. Osemnásťpalcové čierne disky Clubmanovi veľmi pristanú, osobne však nie som stotožnený s plášťami Pirelli Cinturato. Myslím, že takejto výkonnej káre by oveľa viac svedčilo niečo športovejšie - ako napríklad Michelin PS4. Rozmer 225/40 R18 je jedným z najbežnejších komerčných rozmerov v tomto priemere, ale môj súkromný tip je - profil 45 by na jazdných vlastnostiach ani vzhľade nič nepokazil, ale vyššou schopnosťou filtrovať nerovnosti by priniesol výrazne väčší komfort jazdy.
Kabína je vždy silnou stránkou stránkou Mini a nový Clubman túto tradíciu ctí a pozdvihuje. Osobitý dizajn palubovky s typickým veľkým okrúhlym centrálnym ukazovateľom sa nedá s ničím pomýliť. Navyše má Mini vždy ukážkovú ergonómiu. Rozsah nastavenia volantu a sedadla umožňuje nájsť ideálny úchop bez ohľadu na telesnú výšku či dĺžku končatín. Sedadlá, tie sa naozaj podarili. Trochu tvrdé, ale perfektne tvarované poskytujú dokonalú oporu presne tam, kde je potrebná. Väčšinou mávam problém s tým, že si neviem sedačku spustiť dostatočne nízko, ale tu som ten pocit nemal. Ako bonus sa na sedadlá dobre pozerá, sú pomerne komplikovane ušité z kombinácie alcantary, kože a textilu. Ovládanie infotainmentu dôverne poznajú vodiči BMW pod názvom iDrive. Je veľmi prehľadný, obsahuje všetky potrebné informácie a funkcie – navigáciu, médiá aj palubný počítač. Stále platí, že i po rokoch je to najlepší systém v prémiovej triede. Málinko mi vadí panel ovládania klimatizácie s jemne negatívnym sklonom, vždy som mal nutkanie sa k nemu zohnúť, keď som chcel zmeniť nastavenie.
Všestrannosť Clubmana JCW však nie je zadarmo. A nemám na mysli len nadobúdaciu cenu, ktorá začína tesne nad 40 000€, ale pri využívaní jeho schopností si treba pripraviť budget aj na prevádzku. Smäd po palive je typický pre turbomotor. Pokiaľ jazdíte s rozumom (pritom nie vyslovene na spotrebu), bez problémov podleziete 9 litrov. Pri využívaní jeho dynamiky však počítajte s vyšším číslom. Mne sa podarilo dosiahnuť priemer 10,6 litra, čo je pri mojom štýle jazdy s autom, ktoré má 225 kW, 1,6 tony a pohon 4x4 stále veľmi veľmi dobré.
Ako to celé zhrnúť? Splašené kombi či prerastený hothatch? Neviem. Rozhodne je to výnimočný stroj a viem, že ten, koho šoférovanie baví, sa do tohto auta bude tešiť. Už len ten zvuk nabudeného štvorvalca je niečo, čo petrolheadovi „urobí deň“ :). Napriek istým obmedzeniam je to auto, s ktorým sa bez problémov dá jazdiť denne s plným obsadením, a s vhodným obutím cez víkendy na okruh či na obľúbenú okresku. A to je kombinácia, ktorá ma veľmi baví a bude aj vás...
Motor: prepĺňaný radový štvorvalec, ventilový rozvod DOHC, 16 ventilov, zdvihový objem 1998 cm3, max. výkon 225 kW/306 k pri 5000-6250 ot./min., krútiaci moment 450Nm pri 1750-4500 ot./min.
Pohon: pohon všetkých kolies ALL4, 8-stupňová automatická Aisin
Rozmery: d/š/v: 4266/1800/1441mm, rázvor náprav: 2670mm
Pohotovostná hmotnosť: 1625 kg
Polomer otáčania: 11,3 m
Zrýchlenie 0-100 km/h: 4,9 s
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Cena základného modelu s DPH: 40 550€
Cena testovaného vozidla: 52 834€
text & foto: Gustáv Miškeje