Profituning 2023

test BMW XM 50e

15. októbra 2024Publikoval P. Kovács

Veľa nápadných áut som už jazdil, ale XM vo farbe Sao Paulo Yellow vybilo poistky všade, kam som sa s  ním pohol. BMW toto proste veľmi vie – najprv pobúriť, následne ohúriť. A to skoro každého. Píšem skoro, nie náhodou – podľa dákych cca 15% ľudí je to doslova hnusné auto. Ale koho to zaujíma, keď drvivej väčšine padá sánka a s úsmevom na tvári sa nechápajúc zmohli len na komentáre typu „brutál“, „neskutočné“, či „ppč“...

Predsudky sú zlé, treba ich dať proste nabok. Vysvetlím. Som dlhoročný fanúšik značky BMW, testoval som naozaj veľa rôznych M-modelov, ba aj vlastnil jeden a dlho mi bolo proti srsti nové smerovanie tejto prestížnej automobilky, orientovanej na motošport a poskytnutie radosti z jazdy aj bežným šoférom. „Elektro-techno“ dizajn, narastajúca váha, čoraz častejšia náhrada spaľovacích motorov – toto ťažko strávi motorista od srdca. No aj v tomto prípade bolo treba len sadnúť a dať tomu „šancu“...

Sranda končí už v momente, kedy človek vezme do ruky luxusné „kľúče“, priblíži sa k XM-ku, ktorý v momente rozpoznania „svojho pána“ odomkne, odklopí späťáky a dovolí nastúpiť do luxusu vysokého levelu, po čom elektromotor jemne privrie dvere. Privíta vás ambientné podsvietenie stropu vo farbách M trikolóry, ktoré sa následne ustáli do modrého odtieňa (v režime M Sport červeného). Pohladíte jemnú kožu, chladivý hliník, zbadáte karbónové radiace páčky za volantom, červené M spínače, pustíte si cez prémiový hi-fi systém Bowers & Wilkins obľúbenú hudbu a veľmi rýchlo zabudnete ako dobre voňal interiér E38-ky, ako ľahučko sa driftuje s E36-kou alebo na plagát 850-ky, ktorý ste mali nad posteľou.

Vráťme sa na okamih ale ešte k vzhľadu. Nie len podľa mňa je toto auto neskutočná frajerina. Ostré hrany, avantgardné línie, agresívne proporcie s minimalistickými svetlami a malou presklenou plochou, k tomu monštruózne rozmery karosérie a obrovské kolesá sú 100% garanciou vytočených krkov a obdivu. Navyše som nikdy nemal žltú v obľube, ale v tomto prípade je to asi tá najlepšia voľba, ktorá nezameniteľné tvary auta znásobí.

Prejdime na jazdu. No tu som mal fakt obavy vidiac údaj váhy v katalógu. 2.7 tony neveštili nič dobré ale priatelia tento tank šialene zrýchľuje, zatáča aj brzdí, ba manévrovanie v meste zvláda ako kompakt! Vždy som si myslel, že váha ako veličina nemôže byť subjektívna, no BMW dokáže aj toto oklamať a hodnotu hmotnosti posunúť do roviny teoretickej. A či je to ozajstné M? No ak to chceme porovnať s nejakou M2-kou tak určite nie, ale žijúc v roku 2024 si v hlavách asi musíme veci naozaj konsolidovať.

Milovníkov benzínu poteší fakt, že nejde o čistú električku – pod kapotou pradie zážihový 2x preplňovaný, 3-litrový 6-valec, ktorému iba dopomáha elektromotor o sile skoro 200 koníkov. Jedine nechápem prečo konštruktéri nepoužili silnejšiu strojovňu S58, známu z modelov M3/M4. Po vybití akumulátorov je výkon citeľne nižší, dynamicky sa presúvať ale samozrejme naďalej dá a rekuperácia zabezpečí občasnú výpomoc pri rozjazdoch aj plachtení.

Ako som už uviedol, očakávania som mal opatrné, ale BMW XM 50e napravilo reputáciu svojim vyžarovaním, svojim vzhľadom, pohodlím za volantom a neskutočným pocitom športového luxusu. Vytknúť viem jedine to, že som nemal pod zadkom špičkovú verziu XM Label Red s tučným, fúkaným 8-valcom o sile 748 konských síl a krútiakom 1000Nm. Proste čisté šialenstvo zabalené do najextravagantnejšieho kostýmu :P.

Motor: plug-in hybrid - benzínový radový 6-valec BMW M TwinPower turbo B58B30S s priamym vstrekovaním paliva, zdvihový objem 2999 cm3, maximálny výkon 230kW/313 koní pri 5000-6500ot./min., elektromotor s výkonom 197k, maximálny systémový výkon 475 koní, maximálny krútiaci moment 700Nm
Pohon:
náhon na všetky kolesá M xDrive, automatická 8-stupňová prevodovka M Steptronic
Rozmery:
Dĺžka/šírka/výška v mm: 5110/2005/1755, Rázvor: 3105mm, Objem batož. priestoru: 527l
Pohotovostná hmotnosť: 2620kg
Zrýchlenie 0-100 km/h: 5,1s
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Spotreba - kombinovaná (l/100km): 1,7
Spotreba s vybitou batériou (l/100km): 11,4
Spotreba počas testu - kombinovaná (l/100km): 11,8
Elektrický dojazd: 84km
Základná cena modelu:  127 950€
Cena testovaného vozidla: 142 121€

Grandiózne 23“ valce za príplatkové tri litre

Klapky výfuku som mal samozrejme vždy otvorené

Bowers & Wilkins Diamond Surround System za 4755€ je najlepšia investícia pre dosiahnutie permanentnej husej kože. Ten zvuk sa dá doslova krájať!

Na mechy zabudnite, XM pracuje s klasickým športovým zavesením.

Deklarovaná spotreba do 2l je dosiahnuteľná prvých 100km od úplného dobytia v mestskom režime, následne apetít rapídne stúpa a treba počítať s cca 12-timi litrami.

Pojem „komfort“ som po pohľade na 4cm vrstvu kaučuku natiahnutú na mamutie disky okamžite bral s rezervou

text & foto: Peter Kovács