test BMW X4 M40d: Naftový búrlivák

18. september 2019Publikoval G. Miškeje

Pred 3 rokmi som mal to šťastie týždeň si užívať skvelé BMW X4 M40i minulej generácie. Bol to zážitok, ktorý  sa vryje do pamäte – okrem ohromnej dynamiky sa vyznačovala neodbytným barytónom, vychádzajúcim z mohutných koncoviek výfuku. Výmena generácií však prišla v prípade iksštvorky nezvyčajne rýchlo, už po 4 rokoch, čo je aj v dnešnom dynamickom automobilovom svete zrejme rekord. No a úlohu top-verzie (okrem modelu M) prevzala tento krát naftová 40d po kúre v labáku M-Performance.

Spomínam si, že z M40i som bol nadšený, pretože pod atraktívnym kabátom ukrývala chuligánsku povahu. Dychtivá reakcia na plynový aj brzdový pedál, nepoľavujúci záťah a rykot z výfukov by aj z najmiernejšieho vodiča vyrobil cestného piráta na počkanie. Lenže, toto auto rozhodne nebolo pre každého. Dokonca si myslím, že bežnému vodičovi by mnoho vlastností, ktoré my - petrolheadi oceňujeme, vadilo...

Vráťme sa však trošku na začiatok príbehu. V roku 2008 sa objavil prvý automobil triedy SAC – Sport Activity Coupé – BMW X6. Kombinácia vyššieho podvozka SUV a karosérie štvordverového kupé bola veľmi atraktívna, aj keď mnoho odborníkov spochybňovalo jeho potenciál. Úsmev však všetkým zamrzol, keď sa iksšestka začala predávať “ako teplé rožky” a v začiatkoch výroby bola dodacia doba 13 mesiacov. V Stuttgarte dokázali adekvátne zareagovať až po 8 rokoch, keď už Mníchov mal dávno na trhu druhú generáciu X6. S príchodom druhej generácie BMW X3 tak v roku 2014 na jej základoch vzniklo o číslo menšie SAC -  BMW X4. Jeho obchodný úspech bol dobrým dôvodom na vývoj ďalšej generácie – celkom logicky, keďže v 2018-tom prišla tretia (a výrazne väčšia) generácia X3, nemalo BMW dôvod predávať ďalej auto na platforme X3 z roku 2011. A tak sa začiatkom roku 2018 objavila druhá generácia X4 už 4 roky po predstavení prvej.

Karoséria oproti predchodcovi viditeľne narástla, hlavne do dĺžky. Pri pohľade zboku však vynikne najmä pozmenená silueta karosérie. Strecha je viditeľne dlhšia a sklon zadného okna prudší – to je spolu väčšou dĺžkou i rázvorom náprav dôsledok snahy o získanie čo najväčšieho priestoru v kabíne – hlavne v oblasti strechy nad zadnými sedadlami. To sa čiastočne aj podarilo. Dôsledkom je i skutočne minimalistický “priezor” medzi zadným operadlom a strechou, ktorý značne obmedzuje výhľad dozadu. Dizajn nechcem posudzovať, mám za to, že je to výsostne subjektívna záležitosť. Osobne mám dojem nesúladu medzi prednou a zadnou časťou – kým predok má charakteristické rysy BMW, pri pohľade na zadnú časť cítiť trošku stuttgartské pero.

Lenže, akékoľvek pochybnosti mám pri pohľade zvonka, stačí otvoriť dvere, usadiť sa do skvelých sedadiel, uchopiť volant a pochopím, že tu všetko je tak, ako má byť. Testovaný kus bol v kombinácii svetlej kože a čiernych plastov, čo by som si ja osobne určite nevybral. Uprednostnil by som  tmavý interiér a sedadlá v kombinácii alcantara-textil. Inak však interiéru niet čo vytknúť, podaril sa skvelo. Pozícia za volantom, rozsah nastavenia sedadiel a volantu umožnia každému vodičovi i pasažierom nájsť si ideálny posed. Palubovka je orientovaná na vodiča, prístroje sú dokonale čitateľné a materiály aj spracovanie sú špičkové. Čitateľnosť prístrojov je dokonalá, LED “budíky” majú navyše niekoľko verzií grafiky v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Vnútorný priestor je pre túto triedu uspokojivý, najväčší pokrok je, samozrejme, v oblasti zadných sedadiel – najmä vďaka pozmenenej línii strechy. Odhlučnenie je príkladné, do kabíny neprenikne nič, čo by do nej preniknúť nemalo.

Najväčší zážitok prichádza s naštartovaním. X4 M40d poháňa radový šesťvalcový trojliter s dvojitým prepĺňaním. Jeho maximálny výkon je 240 kW/326k a  maximálny krútiaci moment 680 Nm máte pod pravou nohou už od 1750 otáčok. V realite to znamená, že zrýchlenie na stovku dáva pod 5 sekúnd a maximálna rýchlosť je podľa nemeckých zvyklostí obmedzená na 250 km/h. Iste uznáte, že na sériové naftové SUV resp. SAC sú to neskutočné čísla. Lenže čísla nedokážu popísať, čo sa deje počas jazdy. Akonáhle totiž ručička otáčkomera prekročí 1500, začína sa peklo. S plynom na podlahe vás obrovská sila vcucne do sedadiel a nepustí až do zhruba 200 km/h. Pocitovo je to podobné, ako by ste boli  zavesení na obrovskom navijaku, ktorý niekto zapol naplno. Celé sa to pritom deje tak ľahko a plynulo, že vám to príde ako najsamozrejmejšia vlastnosť auta.

Obrovskú silu motora spracováva dokonalá 8-stupňová aická prevodovka ZF, radí hladko a rýchlo. Pokiaľ sa rozhodnete radiť manuálne motýlikmi pod volantom, bude každé zaradenie sprevádzané cuknutím, čo je nastavené úmyselne – zákazníkom sa to vraj páči, majú pocit ako v pretekárskom aute. Disciplíny ako predbiehanie či pružné zrýchlenie vyžadujú maximálne sústredenie, keďže po stlačení akcelerátora sa všetko približuje až príliš rýchlo. V športovom režime sa aktivuje funkcia, ktorá do kabíny cez reproduktory púšťa dunivý zvuk osemvalca, čo sa vám nemusí pozdávať, faktom však je, že spolu s ostatnými “fičúrami” športového režimu (tuhšie riadenie, citlivejší plynový pedál, tuhšie pruženie) je to dosť podmanivé, priam návykové. K dokonalosti chýba už len streľba do výfukov :). Pri tom všetkom určite neskrachujete na nákladoch na palivo – mne sa aj pri veľmi razantnej jazde podarilo udržať priemer pod 9 litrov na sto. Musím spomenúť to, čo aj na tak skvelom aute vyniká: sú to svetlá. Adaptívne LED svetlomety spolu s asistentom diaľkových svetiel fungujú famózne.

Jazdným vlastnostiam nie je veľmi čo vytknúť, ale dovolím si tvrdiť, že nie sú celkom kompatibilné so slovenskými cestami. Rozdiel je cítiť, akonáhle prídete do oblasti, kde je úplne nová cesta, prípadne aspoň nový asfaltový koberec. Tu je X4 viditeľne vo svojom živle a vodič si môže užiť všetko čo auto ponúka, bez nejakých rušivých elementov. Klasická koncepcia x-Drive znamená motor vpredu pozdĺžne, za ním prevodovka, rozvodovka, z ktorej, dlhý kardan dozadu a krátky do predného diferáku. Vďaka tomuto usporiadaniu je auto skvelo vyvážené. No a keďže x-Drive pri prenose sily uprednostňuje zadnú nápravu, je vykrajovanie zákrut zábavkou. X4 má úžasný mechanický grip fakticky v akejkoľvek rýchlosti, až neprirodzený pre tak veľké, ťažké a vysoké auto. Obľúbil som si tesne pred apexom zákruty poriadne pridať, auto si vtedy doslova “čupne” na vonkajšie zadné koleso a vzápätí vykrojí dokonalý oblúk, až to na moment vyzerá, že volantom bude treba kontrovať.

Pruženie mi však príde aj v najcivilnejšom režime Comfort príliš nepoddajné. Je tu síce režim Individual, ktorý umožňuje skombinovať rozličné prvky jednotlivých režimov, no priam by sa tu pýtal ešte ďalší mód, niečo ako “super-Comfort”. Domnievam sa, že čiastočne by mohla pomôcť aj výmena kolies – 21 palcové obutie síce vyzerá skvelo, ale také 19-ky s vyšším profilom by priniesli zásadný posun v poddajnosti i komforte pruženia. Asi už starnem, no :). Nech už ste si vytvorili akýkoľvek názor, faktom je, že ma X4 M40d po celý týždeň neskutočne bavila – suverenitou na diaľniciach aj stabilitou na okresných cestách. Výbava kabíny posádku doslova hýčka, no v neposlednom rade aj v relatívne nenápadnej modrej farbe budila pozornosť a záujem okolia. Nech sú vaše dôvody pre kúpu auta tejto kategórie akékoľvek, vlastnenie X4 M40d banovať určite nebudete.

BMW X4 M40d
Motor: Radový vznetový 6-valec, zdvihový objem 2993 cm3, prepĺňanie dvoma turbodúchadlami, maximálny výkon 240kW/326k, maximálny krútiaci moment 680 Nm/1750-2250 ot./min.
Pohon:
Automatická 8-stupňová prevodovka ZF, pohon všetkých kolies xDrive
Podvozok:
Nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu i vzadu viacprvková náprava, nastaviteľná tuhosť pomocou aktívnych stabilizátorov, pneumatiky Pirelli - vpredu 245/40 R21, vzadu 275/35 R21
Rozmery:
4752x1918x1621 mm, rázvor náprav 2864 mm, rozchod kolies pr. 1620 mm, zad. 1666 mm
Pohotovostná hmotnosť: 1970 kg
Zrýchlenie 0-100km/h: 4,9s
Maximálna rýchlosť: 250 km/h (el. obmedzená)
Základná cena s touto motorizáciou: 70 050 €
Cena testovaného vozidla: 89 785 €

text & foto: Gustáv Miškeje