test BMW M850i xDrive Coupe

13. máj 2019Publikoval P. Kovács

Keď som sa dozvedel o návrate 850-ky - auta, ktoré bolo pre mňa v období môjho života bez vodičského oprávnenia vrcholom spomedzi "obyčajných áut" (cháp to dobre - okrem exotík ako Lambo, Aston, Ferrari...), tak sa mi rozžiarila tvár. Po zazretí prvých fotografií produkčnej verzie nastalo mierne schladenie, čo sa napravilo pri prvej "live" konfrontácii. Priznám sa, ostal som v nemom úžase a všetky dizajnové mínusy mnou pripisované novej 8-čke sa mi okamžite vymazali z hlavy. Naživo je M850i oveľa vyváženejšie, kompaktnejšie, športovejšie a okamžite som vedel, že na predsudky o granturisme pre starších pánov v oblekoch treba zabudnúť...

Presne 20 rokov uplynulo od ukončenia výroby prvej generácie rady 8. BMW malo po toľkých rokov veľmi ťažkú úlohu vzkriesiť túto dnes už klasickú ikonu automobilizmu. Dizajnéri a inžinieri si museli sakramentsky rozmyslieť akému, modernému autu spĺňajúcemu požiadavky 21.storočia pricapia na zadok trojčíslie začínajúce osmičkou. Po týždňovom spolunažívaní konštatujem, že sa im to podarilo. Nová generácia, ako náhrada triedy 6 je opäť extravagantná, luxusná, zároveň aj patrične agresívna a metalická farba Barcelona Blue spolu s príplatkovou karbónovou strechou za 3 papiere sa k celku tiež hodí.

Prívlastok o luxuse si uvedomíme po nastúpení do impozantného kokpitu s koženým Merino čalúnením BMW Individual. Ako v každom Bavore, aj tu sa človek cíti okamžite výborne - bodaj by nie, keď tu má k dispozícii špičkové kreslá, vyhrievané lakťové opierky, head-up displej, strop v alcantare či kvalitnú hudbu. Na digitálnu prístrojovku si človek zvyknúť musí, no keďže funguje a znázorňuje bezchybne aj puritán rýchlo zabudne na analógové budíky. "Krištáľová" hlavica au nie je zrovna moja šálka kávy, no po čase som dospel k názoru, že do 850-ky sa na rozdiel od nejakej X5-ky hodí. K interiéru ešte doplním, že v prípade krásne tvarovanej zadnej lavice na prepravu dospelých ľudí zabudnite. Detskú sedačku som ale vtrepal a trojročný syn sa cítil vo vysokom posede pod stropom doslova kráľovsky :).

Napriek tomu, že sa bavíme o poriadnom kuse auta, M850i je veľmi agilné víkendové auto, ktoré exceluje nielen na diaľnici, ale ktoré vehementne aj zatáča. Deje sa to aj vďaka perfektnému adaptívnemu podvozku, umožňujúcemu v komfortnom režime zájsť na kraj sveta, naopak v športovom si trúfnuť na hociktorý okruh. Tam by vodič naplno využil aj schopnosti famóznych bŕzd, ktoré mi celý čas dodávali obrovskú dávku sebavedomia. A ako ťahá brutálne znejúca dva krát preplňovaná véosmička s výkonom 530 konských síl? Pocit ako v BMW M5, ktoré som testoval vlani v lete s rozdielom, že tu som sa cítil byť ešte viac súčasťou stroja, ešte viac sa nám prepojilo DNA.

Spotrebu príliš neriešme, ani ja som ju neriešil :D. Autá na redakčný test sú nám k dispozícii s plnou nádržou, no za 6 dní som veru navštívil čerpaciu stanicu nie raz - bola to však veľmi dobrá "investícia" :). Reálne treba počítať so 16-timi litrami, no so zaťatými zubami som aj tento krát skúsil pri medzimestskom presune minimum a konštatujem, že sa dá jazdiť na desať... Keď sme už pri ekonomickej stránke, vyzdvihnúť treba cenu, ktorá začína niečo nad 124 tisíc. Pri takej prestížnej záležitosti akou je 850-ka je to priaznivé číslo. Drahé príplatky ako laserové svetlá, alcantara, nočné videnie, Harman/Kardon Surround a ďalšie síce navýšia konečnú cifru no stále je suma 149 tisíc Eur v tejto kategórii prijateľná. A človek fakt nič viac ani nič exkluzívnejšie a rýchlejšie nepotrebuje...

Motor: dva krát preplňovaný vidlicový zážihový osemvalec, zdvihový objem 4395 cm3, maximálny výkon 390 kW / 530 koní, maximálny krútiaci moment 750 Nm
Pohon:
pohon všetkých kolies xDrive, aická 8-stupňová prevodovka M Steptronic
Rozmery:
Dĺžka: 4843mm, Šírka: 1902mm, Výška: 1352mm, Rázvor: 2822mm
Pohotovostná hmotnosť: 1965 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h: 3,7s
Šprint 0-201m (merané na Power fest, Slovakia Ring): 7,819 s pri 146km/h
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Základná cena modelu:  124 350 €
Cena testovaného vozidla: 149 101 €

text & foto: Kovács