test BMW M8 Competition Coupé
Verejnosť často prirovnáva novú radu 8 k tej prvej - kultovej 850-ke. Oldschool dnes letí, čím ďalej tým viac ľúbime staré, poctivé železá. Tie určite majú svoje čaro ale priznajme si úprimne, auto ktoré som mal tú česť vyskúšať je oveľa rýchlejšie, oveľa bezpečnejšie aj oveľa agilnejšie a ľahšie ovládateľné. To je už iný svet, aj keď priznávam, aj ja inklinujem k tým menej dokonalým klasikám. Či sa stane aj M8 takou legendou o 30 rokov aká je dnes E31-ka to neviem, ale určite má na to - zaslúžila by si to....
Čo sa týka vzhľadu, neviem sa rozhodnúť či prvá osma alebo aktuálna, obe sa mi veľmi páčia, síce bola prvá generácia vizuálne ľahšia, o dačo čistejšia, no atletické proporcie ostali a navyše pribudla veľká dávka svalov a agresie - v dobrom slova zmysle. V matnej farbe navyše lepšie vyniknú tvary, prelisy a celkové proporcie - oproti tehlovej metalickej, ktorú sme mali vlani na test v otvorenom prevedení je toto temný dravec, ktorý akoby nabral v ramenách a bicepsoch. Tvary M8-ky by som zhrnul metaforou nasledovne: Spredu šelma, zboku žralok, zozadu najkrajší zadok v galaxii. A k tomu tie komíny... Hmmm... Bomba!
Za volantom som sa cítil ako v nejakom muscle car - dlhá kapota, v späťákoch vyduté zadné blatníky, poriadny chlapský volant, úzke okná, masívne dvere, široký tunel. Samozrejme ergonómia, vypracovanie, materiály sú ďaleko inde ako u zámorských kárach, ale to vieme všetci - aj cenovo je príbeh v inej dimenzii. Cítil som sa napriek obrovskému rešpektu, ponorený v kožených športových foteloch útulne, príjemne a ako v každom Bavore - aklimatizácia trvá neuveriteľne krátko. Hodil by sa ale dáky podávač pásov - mám dosť dlhé ruky, ale som sa musel veru riadne vytáčať. Kokpit je inak účelné umelecké dielo z karbónu, hliníka a kože a to v tom najšpičkovejšom vyhotovení.
Dvojnásobne preplňovaný, agregát V8 s kódovým označením S63 sme už vypitvali vo viacerých testoch, jeho schopnosti sa dajú ťažko opísať, treba to proste cítiť... Sila ktorú v akejkoľvek situácii produkuje 4,4-litrový turbomotor je ohurujúca, čomu svedčí už samotný údaj akcelerácie na stovku za 3,2 sekundy! Bolo už len o mojej aktuálnej nálade v akom režime som jazdil - nastaviť sa dá zvlášť prevodovka, reakcie na plyn, podvozok, brzdy, riadenie - a to všetko prakticky nakonfigurovať do dvoch rýchlych M-volieb na volante. Systém xDrive navyše ponúka možnosť vypnutia prednej nápravy, čo ale neodporúčam v premávke nikomu... Získať prax ovládať dvojtonové monštrum v kontrolovanom šmyku na lepivých pneumatikách by si vyžadovala niekoľko garnitúr obutia na uzavretej ploche, nájsť totiž body "kedy je už veľa" na tak ťažkom a tak výkonnom aute nie je ľahké.
M8 Competition popiera zákony fyziky a šofér ľahko zabudne na váhu, čo sa ale môže vypomstiť. Ten okamih je však ďaleko za odvahou väčšiny z nás, preto ponúka obrovskú porciu zábavy aj na kľukatých cestách. Podvozok je v najtvrdšom nastavení extrém a dokáže až nepríjemne prekvapiť na nerovnostiach, preto som preferoval menej radikálne nastavenie. Chválim pokrok v softvéri prevodovky, ktorá už ani v tom najostrejšom móde zbytočne dlho nedrží otáčky ak trošku poľaví pravá noha - správa sa inteligentnejšie, rýchlejšie spozná myšlienky svojho "pána" a to sem-tam až znervózňujúce trhanie je po novom skoro úplne eliminované.
Filozofické okienko na záver: Načo toto je vlastne? Jasné, je to zbytočné ako milión iných vecí okolo nás. Brachiálny výkon človek nevyužije, veľa to žere - nehovoriac o mrhaní fosílnej energie, ktoré som vnímal po zaparkovaní auta do garáže, ktoré by sálaním tepla vykúrilo menší dom. Ale potom načo dovolenka, ženám náhrdelník alebo značkový oblek - bez toho sa predsa dá žiť. ALE presne toto sú tie "zbytočnosti", ktoré dofarbia tie nevyhnutné veci a urobia radosť počas našej krátkej pozemskej púti. A každý srdcom motorista vie, aký majú zmysel tieto víkendové autá a ten zvyšok by som len na 10 minút previezol napr.v tejto M8-ke aby nám tú rozšafnosť prepáčili... ;)
Motor: vidlicový zážihový osemvalec twin-turbo, zdvihový objem 4395 cm3, maximálny výkon 460 kW / 625 koní pri 6000ot./min., maximálny krútiaci moment 750 Nm pri 1800-5860 ot./min.
Pohon: pohon všetkých kolies xDrive, aická 8-stupňová prevodovka M Steptronic
Rozmery: Dĺžka: 4867mm, Šírka: 1907mm, Výška: 1363mm, Rázvor: 2827mm, Objem batož. priestoru: 420l
Pohotovostná hmotnosť: 1975 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h: 3,2s
Šprint 0-402m (merané na Power fest, Trenčín): 11,168s. pri 214km/h
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Spotreba - kombinovaná (l/100km): 11,1
Spotreba počas testu - kombinovaná (l/100km): 15,0
Základná cena modelu: 152 500 €
Cena testovaného vozidla: 178 173 €
Výsledná suma 178 papierov je ovplyvnená najmä balíkom M Competition za 16.300€, ale v aute nechýbajú ventilované sedadlá, aické soft-zatváranie dverí, profesionálny asistenčný balík a tiež príplatkový matný lak za 3900 éčok.
Odkaz pre dizajnérov: Takto majú vyzerať koncovky výfukov! Štyri hrubé čierne kanóny! Brutál!
Nápis Carbon core prezrádza použitie ľahkých materiálov na skelete, ale výsledok skoro dve tony bez posádky je stále veľa. 1975kg je síce o cca 100kg menej ako pri vlani testovanej cabrio verzii, no zďaleka to nie je žiadne driftovo-slalomové náradie.
Dynamický presun republikou v režime Efficient som zvládol s 10 litrami na 100km, ale ak mu šliapnete po krku tak sa zmení na benzínového someliéra. Ale prepáčite mu to... ;)
Interiér v ktorom je v alcantare aj priehradka pred spolujazdcom hýri vkusným luxusom.
Štyri druhy výberovej kože použitej na sedadlách musia postačiť aj najnáročnejším klientom.
Na trenčianskom Power feste dalo M8 Competition 1/4míľu za 11,168s. pri rýchlosti 214km/h - čo je na sériovku veru krásny údaj!
Po dlhej dobe auto, ktorého pravý predok som úplne necítil, parkoval som preto radšej pol metra od obrubníkov :D
Konfigurovateľné M tlačidlá na volante sú veľmi praktickým a rýchlym riešením zmeny nálady šoféra...
Oceľové brzdové kotúče stihol niekto predomnou uvariť a ich vibrácie značne ovplyvňovali moje pocity pri každom dynamickejšom spomaľovaní.
Koža más svoju váhu, ale v takomto luxusnom gétéčku musí byť ako i podsvietené M logá.
Tieto kľúče by chcel mať každý...
text: Kovács, foto: Ján Straka - MAGPIE