test: BMW M235i xDrive Gran Coupé
Máte v modelových radoch značky BMW guláš? Priznám sa, ani ja to nestíham už sledovať - doba kedy sme poznali 3, 5, 7 a k nim dáky športiak je už dávno preč. Mal som týždeň na pochopenie podstaty modelu 2 Gran Coupe - presnejšie najostrejšej verzie M235i. Keďže som ani konkurenčný Mercedes CLA nikdy nejazdil, bol to pre mňa nový segment, no už po prvom dni sa mi to podarilo rozlúštiť. V dobe mestských crossoverov je to ťažké, ale BMW ako značka so športovým charakterom musí ponúknuť alternatívu na obratné, mrštné - zbytočne nie veľké autá, ktoré na rozdiel od vyššie stavaných akože teréniakov ponúkne naozaj športovú jazdu. Konkrétne v prípade M235i je to asi tak, že kto chce M2-ku ale nestačia mu dvoje dverí, nebodaj chce naložiť rodinu na menší výlet, tak má ideálnu voľbu.
Na dizajn najmenšieho Gran Coupé značky si treba zvyknúť, no treba uznať že tento športový sedan vypadá naživo omnoho lepšie ako na obrázkoch. Najlepšie vypadá spredu a zozadu, ale aj na proporčne diskutabilnú bočnú líniu si človek zvykne. Karoséria prekypuje markantnými hranami, vkusnými detailmi a mnohými typickými prvkami BMW. Jediné mínus, že 18-palcové kolesá M V-Spoke pôsobia nevýrazne a trošku utopene. Vcelku sa ale budete v tomto pútači pohľadov cítiť výnimočne. Techno dizajn s peknými a dokonale vypracovanými detailmi pokračuje aj v interiéri, ktorý ponúka povestnú ergonómiu a závodný posed. Okrem masívneho volantu som si ako prvé všimol dobre umiestnenú, praktickú priehradku s bezdrôtovým nabíjaním a Head-up displej na čelnom skle s perfektným znázornením údajov a navigácie.
Príplatková sedačka M Sport s integrovanou opierkou je pekná a telo drží dobre, ale na moje proporcie trošku úzka. Večne detské srdce chlapa potešia prkotinky ako nasvietený nápis BMW na zemi po otvorení dverí aj vydarené ambientné podsvietenie líšt v kokpite. Priestoru na rozdávanie nie je, ALE auto v pohode odvezie 4-člennú rodinu s dvoma detskými sedačkami s postačujúcim 430l batožinovým priestorom, kam sa nám vošiel detský kočík aj dve väčšie tašky. Kryt dna v kufri sa dá navyše prakticky zložiť čím sa priestor ešte zväčší. Ovládanie gestami považujem za zbytočnú funkciu, ktorú vždy v menu vypínam, no kým sa to aj tento krát stalo, náhodne som spustil navigáciu či vypol zvuk :D. Pre temperamentných rukami radi gestikulujúcich vodičov je to proste otravná frajerinka, ktorá sa podľa mňa nikdy v autách neujme.
Prejdime na to najdôležitejšie - ako jazdí M235i. Viete BMW len tak do názvu modelu písmeno M nezakvačí. Zarytý BMF fanúšikovia možno kritizujú "len" štyri valce a "len" 2 litre objemu, ale do čumáka tejto malej beštie väčší agregát vôbec nie je potrebný. Mňa 306 benzínových koní v spojitosti s ľahším predkom (pohotovostná hmotnosť 1640kg) na čo som u BMW zvyknutý zabavilo a veľmi príjemne prekvapilo! Agregát dosahuje svoja maximá v spektre od 5000 do 6250 ot./min., čiže na nízkootáčkové dízlové tlaky bavorských trojlitrov zabudnite, no ku klasickému pôžitku zo silných a ľahkých benzínových áut má táto dvojka veľmi blízko. Ťahá ako bláznivá a pre milovníkov zákrut má rukáve jedno eso. Pohon xDrive s Haldexom je nastavený s prioritou na prednú nápravu, ktorá je vybavená samosvorným diferenciálom. Ak si človek zvykne na tento hot"hatch" a naučí sa pri výjazde zo zákrut pod plným plynom držať volant pevne v ruke, tak sa bude chcieť okamžite registrovať na preteky do vrchu alebo slalom.
Prejav výfuku by mohol byť ešte sýtejší - užijete si ho hlavne ráno v garáži pri studenom štarte, kompenzovaný je ale zvukom z reprákov a výrazným syčaním turba, ktorého počúvanie vie byť návykové. Naopak podvozok by mohol byť lepšie odhlučnený a v komfortnom režime poddajnejší. Tvrdé adaptívne tlmiče sú jediným protiargumentom pre dlhší výlet s malými deťmi, ktoré po kľukatejšom, či menej kvalitnom úseku ľahko uvidia svoje jedlo v natrávenom stave :D. Celkovo je 235-ka veľmi obratné, perfektne ovládateľné auto do mesta a na kratšie výjazdy.
Motor: preplňovaný zážihový štvorvalec, zdvihový objem 1998 cm3, maximálny výkon 225kW/306k pri 5000-6250 ot./min., maximálny krútiaci moment 450 Nm pri 1750-4500 ot./min.
Pohon: pohon všetkých kolies xDrive, aická 8-stupňová prevodovka
Rozmery: dĺžka 4526mm, šírka 1800mm, výška 1420mm, rázvor 2670mm
Pohotovostná hmotnosť: 1645 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h: 4,8s
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Spotreba - kombinovaná: 7,1 l/100km
Spotreba pri teste - kombinovaná: 8,4 l/100km
Základná cena modelu: 50 350 €
Cena testovaného vozidla: 64 155 €
Bezrámové dvere vždy pohladia dušu
Že malé auto? Pred 30-timi rokmi sme chodili do Juhosláve aj na menších. Aj v tomto odveziete rodinku kdekoľvek.
M trikolóra poteší aj na pásoch.
V dizajnových koncovkách sa ukrývajú ozajstné rúry, čo sa v dobe fejkov cení...
Na perfektné M brzdy sa vždy dá spoľahnúť...
text & foto: Kovács