test BMW 640i GT
Priznám sa chlapsky, že som kedysi pri uvedení modelu 5 GT nechápal o čo ide. Museli prejsť roky kým som pochopil jeho podstatu. Presnejšie k tomu bolo potrebných 7 dní spolunažívania a poviem vám, že som nielen pochopil, ale sa mi toto čudné zjavenie s vrtuľou na maske aj definitívne zapáčilo...
Základnou zmenou u nového modelu je premenovanie z nepárnej päťky na 6-ku, pre dodržanie novej nomenklatúry automobilky, v ktorej párne čísla označujú športové modely. A veru nové Gran Turismo je športovejšie ako predchodca - je dlhšie, nižšie aj ľahšie s viac kupé siluetou a stĺpikmi viac naklonenými dozadu. GT vypadá po novom atletickejšie, svalnatejšie a s vysunutým spojlerom ešte a športovejšie, pri čom lepšej aerodynamike napomáhajú aj aktívne lamely masky. Bonbónikom sú avantgardné bezrámové okná, ktoré vždy osviežia celový dojem a ani ich odhlučnenie v tomto prípade nemôžem kritizovať
Interiér predstavený v novej 5-ke nemá chybu k čomu nahráva u testovaného auta brutál výbava a briliantné pohodlie aj vďaka veľkým, masážnym fotelom. Z auta sála v každom detaile prémiovosť, ale najdôležitejším argumentom je u tohto krížnika ciest priestor. Poviem vám, že ten je fakt veľkorysý aj pre chlapa s konfekčnou veľkosťou XL a viac a to rovnako na predných aj zadných sedadlách. Ak k tomu prirátame kufor o objeme 610 litrov, tak sa nebudete na svoju ženu škaredo pozerať ani ak piaty krát za leto naordinuje výlet k moru ;).
Za volantom sa cíti človek naozaj ako pilot Boeingu. Kamery sledujúce celé okolie auta schopné vytvoriť 3D obraz sú dobré nielen pri parkovaní ale veru aj pri nepozornosti. Systém dokáže varovať pred kolíziou ak by ste si napr. pri cúvaní nevšimli blížiace sa auto. K špičkovej aparatúre Harman/Kardon Surround Sound by som dodal toľko, že si treba dobre nastaviť ekvalizér, inak niektoré typy hudby prehráva nie najlepšie. V komfortnom režime je auto neuveriteľne pohodlné - volant stačí doslova dvomi prstami držať, ak sa však chceme trošku pošialiť, mať istejší pocit v zatáčkach aj vo vyšších rýchlostiach a rýchlu odozvu na pravý pedál tak jednoznačne odporúčam režim Sport .
Veľké auto musí mať aj veľký motor. 340 koníkov produkovaných benzínovým 6-valcom je dosť na hýbanie aj s dvomi tonami a v žiadnej situácii nebude cítiť človek výkonový deficit. K tomuto sú kalibrované aj výkonné brzdy, dodávajúce veľkú istotu aj pri tejto vysokej váhe. O prenos sily sa stará známy 8-stupňový a, o ktorého kvalitách sme si už veľa napísali... Presun prevažne diaľničnými úsekmi v svižnom tempe zvláda GT pri spotrebe mierne cez 10l benzínu, čiže pri voľbe naftového 6-valca by sa ušetrili cca 2 litre. Na strane druhej má zážihový trojliter lepší zvuk.
Vyskúšal som si aj funkčnosť "strážcu jazdného pruhu", ako prvý krok na zvykanie si na autonómne riadenie a je to naozaj veľmi zaujímavé, no zatiaľ aj čudné na pocit. Vozidlo je schopné držať odstup a jazdný pruh, kým vás neupozorní, aby ste uchopili volant. Ak sa tak nestane, začne brzdiť a bezpečne zastane. Toto naozaj dokáže pri mikrospánku alebo náhlych zdravotných problémoch zachrániť životy.
"Business class" na cesty zahŕňa v sebe všetky privilégiá veľkých limuzín, pri čom je praktickejší ako veľké sedany - človek šoféruje s miernym nadhľadom s pocitom pilota lietadla, pohodlnejšie nastupovanie a veľký, ľahšie prístupný kufor. Popri tom všetkom aj model GT disponuje bavorskými génmi a nechýba mu športovosť, dobrý handling a spätná väzba hlavne v športovom režime.
BMW 640i xDrive Gran Turismo Luxury Line
Motor: preplňovaný radový zážihový šesťvalec zdvihový objem 2998 cm3, maximálny výkon 250 kW / 340 koní, maximálny krútiaci moment 450 Nm
Pohon: Pohon všetkých kolies xDrive, aická 8-stupňová prevodovka
Rozmery: Dĺžka: 5091mm, Šírka: 1902mm, Výška: 1538mm, Rázvor: 3070mm
Rozmery pneu: 245/40 R20 vpredu, 275/35 R20 vzadu
Pohotovostná hmotnosť: 1910 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h: 5,3 s
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Základná cena modelu: 72 150 €
Cena testovaného vozidla: 102 218 €
Kvalitná koža všade kam sa len človek pozrie v kombinácii s klavírnym lakom a lešteným hliníkom pôsobí luxusne a elegantne.
Pre koho je 6GT? Pre toho komu je 5 Touring príliš všedný, nie dosť extravagantný a sedmička príliš elegantná.
Vysúvací spojler má určite aj aerodynamický efekt ale si povedzme úprimne - vypadá frajersky :)
Aj 6GT má zabudované osviežovače vzduchu s dvomi kazetami a decentnými vôňami. Sem by sa už zakvačený stromček na späťáku so silnou umelou vôňou asi nehodil...
Dotykový displej ovládania klimatizácie je už u BMW samozrejmosťou v tejto triede.
V športovom režime sa aj "Luxury line" prefarbí do pretekárskej červenej.
text & foto: Peter Kovács