Švédsko-americký klamár
Aj keď hranaté línie z posledných dekád minulého tisícročia zažívajú renesanciu, škandinávske krabice nezvyknú byť predmetom chlapčenských snov. Jóhannes žijúci na malebnom Islande mal však vždy svojský vkus. Kým jeho kamaráti snívali o superšportoch, on sa zaľúbil do značky Volvo, ktorá mala v ich rodine silné zastúpenie a tradíciu. Po získaní vodičáka bola tak voľba jasná a začal brázdiť okresky modelom 240, vybaveným štvorvalcom objemu 2,3-litra, ktorý ale papal olej viac ako mal. Namiesto opravy sa však Jóhannes vybral úplne inou cestou - cestou, vďaka ktorej má táto tehla nárok na pozornosť.
Rozhodnutie spočívalo v kompletnej výmene agregátu, a konkrétne akého, to naznačuje logo kobry na predných blatníkoch. Áno, donorom sa stal Ford Mustang, čím sa počet spaľovacích komôr zdvojnásobil. Po tomto počine sa tak už nebavíme o nudnom dedovom povoze, ale o nefalšovanom "klamárovi". Toto tvrdenie je navyše umocnené zoznamom úprav 4,6-litrovej véosmičky Cobra, zahrňujúcim MMR stroker kit, kľukový hriadeľ 5.0 Coyote, H-čkové ojnice, kompresor Vortech V-2, vodný intercooler, riadiacu jednotku Holley, zapaľovanie MSD, zákazkový výfukový systém, výkonný palivový systém s komponentmi 8AN a Aeromotive, vstrekovače Ford Racing fuel, či karbónové sanie.
Na kvalitu sa vsadilo aj pri skladaní hnacieho ústrojenstva - sila sa na 17-palcové zadné kolesá Fifteen52 vybavené gumami o šírke 255mm prenáša cez 5-stupňový manuál Tremec TR-3650, dvojlamelovú spojku McLeod, hliníkový zotrvačník Fidanza a diferenciál Detroit Truetrac. Pri takejto prestavbe sa nemôže zanedbať ani podvozok, preto sa pod Volvom ocitli kompletne nové ramená, stabilizátory, nastaviteľné tlmiče značiek QA1 resp. GAS a tiež brzdové ústrojenstvo z Mustangu upravené o kotúče Powerstop priemeru 281 a 267mm.
Pravý sleeper nechce navonok nič prezrádzať, tým pádom sa exteriér auta vylepšil iba novým lakom Volvo Silver Green Metallic a decentným krídlom. Spolu s roletkami a písmenkami R na prednej maske a zadnom veku kufra je to postačujúce a decentné. V interiéri je to tiež solídna klasika, ktorá sa zútulnila športovými sedadlami Recaro vpredu a zadnou lavicou z modelu Volvo 240 Turbo. V zornom poli vodiča pripomína úlet pod plechmi digitálny displej programovateľnej jednotky Holley.
text: P.Kovács, foto: Alen Haseta - speedhunters.com