Supra A90 ako sa patrí!
Príchod novej Supry s modelovým označením A90 vyvolal v publiku veľmi rozpačité dojmy. Znovu oživiť legendu totiž nie je vôbec jednoduché a zdieľanie techniky nemeckej značky tiež vyvoláva kontroverzné reakcie u zarytých JDM fanov. Na strane druhej Toyota vyrukovala s agresívnym vzhľadom a vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami, ktoré jej nikto poprieť nemôže. Pojem Supra je ale navždy spojený s radikálnymi úpravami, motošportom - najmä driftingom a s legendárnym agregátom 2JZ...
Bolo len otázkou času, kedy sa v niektorom kúte sveta objaví prvý vážny počin v tomto smere a tak tu máme špeciál od HGK Motorsport z Lotyšska s brutálnym karbón-kevlarovým bodykitom a nabrúseným agregátom zo starej školy. Konštruktéri v HGK strávili rok vývojom šasi driftovej mašiny svetovej úrovne. Sériová A90-ka postúpila pred úplným oholením 3D skenovanie karosérie, po odstrojení sa zbytočné súčasti odstránili, mnohé prvky sa posilnili, následne sa navrhla a namontovala ochranná klietka.
Samotný kompozitný bodykit sa inžiniermi navrhol hlavným dôrazom na funkčnosť - dbalo sa na optimálne montážne body, prietoky vzduchu a tiež na praktický prístup k niektorým častiam závodného auta. Je to vlastne prvý "full body kit" na svete vyrobený na novú Supru, v rámci ktorého boli všetky OEM panely nahradené ľahkými dielmi, čoho výsledkom je neskutočných 420kg ušetrených na váhe auta! Aktuálna hmotnosť vozidla činí 1150kg a z pôvodných exteriérových dielov ostali len predné i zadné svetla a hmlovky v štýle F1.
A90 2JZ bola postavená pre Nikitu Shikova - pilota podporovaného Toyota Gazoo Racing, jazdiaceho v seriáli Russian Drift Series a predurčená bojovať o víťazstvo v jednej z najprestížnejších driftingových seriálov. Pôvodný agregát BMW B58 pre Nikitu v tejto fáze nebol vhodným základom, siahlo sa teda na overenú, japonskú strojovňu, ktorá po upgrade stroker kitom Brian Crower, turbom Garrett G35-900 a množstvom performance dielov dosahuje výkon cez 1000 konských síl. Úpravy motora sa vykonali v ukrajinskej dielni Chepa Racing, fungujúcej pod krídlami aktuálneho RDS šampióna Alexeya Golovnya.
Japonskí pretekári Masato Kawabata a Daigo Saito boli prvými, ktorí pripravili A90-ku na drifting a vďaka aj ich poznatkom mohli inžinieri spoločnosti HGK zodpovedajúcim spôsobom upraviť nápravy dielmi Wisefab. Spolupracovali aj s ruskou spoločnosťou Power Wheels a to na zákazkovej výrobe kolies s rozmermi 18x9 palcov +22 vpredu a 18x9,5 palca -6 v zadnej časti. Pre dosiahnutie maximálneho uhla riadenia bolo samozrejme potrebné z vnútorných oblúkov vysekať poriadny kus kovu. Ako by ste u tohto kalibru očakávali, chladiace, palivové nádrže a olejové systémy sú umiestnené v strede vozidla, aby ich chránili pred kontaktom a obmedzili pôsobenie odstredivých síl.
text: P.Kovács, foto: Vsevolod Rozhok - speedhunters.com