Šprintérska kanonáda: 430HP MK3 GTi turbo

01. júl 2018Publikoval P. Kovács

Na prvý pohľad si poviete: "Hmm nenápadná trojka s vyše 400 koníkmi - fajný sleeper." No toto veru žiadny uspávač nie je, ale kruté náradie na ulicu aj drag racing. Síce telom klame, no zvukom budí polku mesta a donúti všetkých divákov stojacich pri štarte šprintérskych pretekov si zapchať uši. Majiteľom tohto radikálneho predohrabu je Roman Luptovský, ktorý dal do tohto projektu už pekný kus svojho voľného času, za čo sa mu Golf odmenil niekoľkými pohármi...

Spojenie s motorizmom začalo u Romana už v detstve najprv motorkou, neskôr cez desiatky áut aj  doma vyrobenou buginou. Prvé "ozajstné" auto v garáži bol Golf VR6, aby následne odštartoval príbeh s preplňovaným súrodencom, ktorý trvá dodnes: "Auto som kupoval nejaké 3 roky dozadu, ako projekt od kamaráta, ktorý skúšal swapnúť origo motor 2,0 za 1,8T. Po jeho nezdarenom projekte som to zobral do rúk ja a výhodou bolo, že kasňa bola po celolaku. Inak všetko čo spravil na aute muselo ísť preč - polovica vecí nefungovala. Takže motor von, interiér von, komplet elektrika sa musela nahradiť novšou kvôli lambda sonde a elektrickému plynu atď... Bolo s tým strašne veľa roboty, aby sa zachovali pôvodné budíky, vypínače a všetko fungovalo ako má."

Momentálne teda Golf naozaj jazdí krásne a Roman má šancu si vybojovať v Majstrovstvách Slovenska v silne obsadenej triede Street3 pódiové umiestnenie. Zatiaľ neplánuje píliť a z GTi-čka urobiť čistokrvný závoďák bez sedačiek do kategórie Profi, totiž sa auto stále používa aj na bežné vozenie!!! :) Roman má k nemu viac riadiačiek s rôznymi módmi - najviac používaná je streetová, benzínová odladená na výkon 350 koní a druhá na preteky a etanol odladená na 430 stabilných s rezervou. Sú to zatiaľ najlepšie dva varianty, na ktorých auto funguje bezchybne.

VW Golf GTi, rok výroby 1996
Motor:
swap 1,8T 20V Š.Octavia, turbo Garrett GTX2867R, kované ojnice ZRP, kované piesty, sanie Integrated Engineering, Supertech ventily a struny, ostrá vačka, škrtiaca klapka 80mm, zástavba etanolu, prídavné chladenie CO2, otvorený nerezový výfuk 70 mm, ladenie v Turboelita, výkon závodného Stage2 430 konských síl
Pohon: na predné kolesá, origo 5-st. manuál, prerobené lanovody, kulisa zo Seatu, spojka F1 racing stage 4, samosvor Quaife
Podvozok:  športový podvozok TA Technix, brzdy Zimmernam - 280mm kotúče, vpredu kované disky Audi a semislicky Toyo Proxes R888
Karoséria:
Interiér: skladaný z GTi a Color conceptu, čierny strop, čierne stĺpiky, GTi Recaro sedačky, radiaca páka GTi, trojramenný volant z MK4 - prečalúnený + bicepsy, budíky zabudované do palubovky - laminát vo výduchoch kúrenia, konzola namiesto rádia na 3 budíky, kufri nádrž na etanol s dvoma čerpadlami
Dynamické parametre: 0-402m: 13s

text: P.Kovács, foto: Matej Jančo