Spomienka na unikát...
Začiatkom príhovoru by som chcel pozdraviť všetkých prívržencov spálených pneumatík. Už dlho som mal naozaj veľkú chuť ukázať vám znovu niečo, čo ste ešte nevideli a čo neuvidíte nikde inde. Niečo o čom sa nedočítate v bežnej motoristickej tlači zaplnenej downsizingom konceptami a ekológiou.
Dnes vám preto predstavím svoju kresbu a zároveň i naozaj unikátne auto značky, ktorej modely sa v čase jej rozvoja predávali drahšie ako vozidlá Jaguar. Malá manufaktúra bola založená Jemom Marschom a leteckým konštruktérom Frankom Costinom, čím sa dostávame k názvu MARCOS.
Auto ktoré som nakreslil je z môjho pohľadu neskutočný unikát z viacerých aspektov. Jedná sa už na prvý pohľad o neskrotné zviera, ktoré svojim výrazom napovedá, že s vami nič dobrého nespraví, a ten kto ho osedlá hazarduje zo životom...
Aby sme to zbytočne nenaťahovali, kompletný názov superšportu na fotografiách je preglejková beštia Marcos Mantis XP. Auto bolo postavené v roku 1968 pôvodne pre seriál pretekov Le Mans Spa 1000km. Pri zisťovaní údajov o tomto aute som zmeravel pri zistení, že bolo pôvodne poháňané trojlitrovým V8 motorom Repco z Formule 1, ktorý bol však neskoršie nahradený tiež vidlicovým 8-valcom z Buicku. A prečo preglejková beštia? Pretože v roku 1968 konštruktéri nedisponovali takými technológiami spracovania kompozitných materiálov ako dnes a monokok Mantisu je postavený z tvrdenej preglejky. Áno, presne tak z preglejky. Krytovanie motora nadväzujúce na čelné sklo a priehľadné dvere, to všetko bolo spravené z polykarbonátu a ako čerešničku na torte pre tých, ktorý ste sa dočítali až sem na koniec, prezradím, že bol vyrobený iba jeden jediný kus!
Parametre:
Karoséria: Drevený monokok s predným a zadným priestorovým trubkovým rámom
Počet vyrobených kusov: 1
Motor: Repco Brabham 3,0l V8 z formule 1 (385Hp, 283 kW pri 9000ot/min.), neskôr Buick V8 3,5
Prevodovka: 5-rýchlostná manuálna Hewlard DG 300 trans axle
Maximálna nameraná rýchlosť : 256 km/h
Závodná história: Odštartoval na závode v Spa Francorchanps
Dušan Boroš