Spomienka na unikát...

08. február 2013Publikoval P. Kovács

Začiatkom príhovoru by som chcel pozdraviť všetkých prívržencov spálených pneumatík. Už dlho som mal naozaj veľkú chuť ukázať vám znovu niečo, čo ste ešte nevideli a čo neuvidíte nikde inde. Niečo o čom sa nedočítate v bežnej motoristickej tlači zaplnenej downsizingom konceptami a ekológiou.

Dnes vám preto predstavím svoju kresbu a zároveň i naozaj unikátne auto značky, ktorej modely sa v čase jej rozvoja predávali drahšie ako vozidlá Jaguar. Malá manufaktúra bola založená Jemom Marschom a leteckým konštruktérom Frankom Costinom, čím sa dostávame k názvu MARCOS.

Auto ktoré som nakreslil je z môjho pohľadu neskutočný unikát z viacerých aspektov. Jedná sa už na prvý pohľad o neskrotné zviera, ktoré svojim výrazom napovedá, že s vami nič dobrého nespraví, a ten kto ho osedlá hazarduje zo životom...

Aby sme to zbytočne nenaťahovali, kompletný názov superšportu na fotografiách je preglejková beštia Marcos Mantis XP. Auto bolo postavené v roku 1968 pôvodne  pre seriál pretekov Le Mans Spa 1000km. Pri zisťovaní údajov o tomto aute som zmeravel pri zistení, že bolo pôvodne poháňané trojlitrovým V8 motorom Repco z Formule 1, ktorý bol však neskoršie nahradený tiež vidlicovým 8-valcom z Buicku. A prečo preglejková beštia? Pretože v roku 1968 konštruktéri nedisponovali takými technológiami spracovania kompozitných materiálov ako dnes a monokok Mantisu je postavený z tvrdenej preglejky. Áno, presne tak z preglejky. Krytovanie motora nadväzujúce na čelné sklo a priehľadné dvere, to všetko bolo spravené z polykarbonátu a ako čerešničku na torte pre tých, ktorý ste sa dočítali až sem na koniec, prezradím, že bol vyrobený iba jeden jediný kus!

Marcos Mantis XP 

Parametre:

Karoséria: Drevený monokok s predným a zadným priestorovým trubkovým rámom

Počet vyrobených kusov: 1

Motor: Repco Brabham 3,0l V8 z formule 1 (385Hp, 283 kW pri 9000ot/min.), neskôr Buick V8 3,5

Prevodovka: 5-rýchlostná manuálna Hewlard DG 300 trans axle

Maximálna nameraná rýchlosť : 256 km/h

Závodná história: Odštartoval na závode v Spa Francorchanps

 

Dušan Boroš