Profituning 2021_2

Slovenská DRAG LEGENDA je späť!

19. apríl 2021Publikoval P. Kovács

Po trojročnej pretekárskej pauze sa na druhom kole maďarského šprintérskeho šampionátu - na letisku v Kiskunlacháze, na naše veľké potešenie v depe objavila najkurióznejšia eMBéčka republiky a to dokonca v novom šate. Okrem povinného fotenia a natočenia krátkeho videa sme dôkladne povyzvedali jej majiteľa Tibora Eötvösa z Košíc, ktorý sa vrhá opäť do drag racingu s plním nasadením a elánom pokoriť svoj osobný rekord a nazbierať niekoľko trofejí a zážitkov. Ako vraví, aj po toľkých rokoch to je stále adrenalín a láska, ktorú nemieni ešte vešať na klinec...

"Tibi báči" je v slovenskom aj maďarskom šprintérskom svete pojem! Postavil u nás totiž jeden z prvých drag špeciálov, ktorý dokázal pred 15-timi rokmi pokoriť povestnú štvťmíľu za 13 a pol sekundy! V tej dobe to bol na naše pomery vesmírny čas, hlavne s prihliadaním na fakt, že to bola vtedy ešte Škodovka. Dnes sa to už celkom povedať nedá, keďže silueta niekdajšej tisícky ukrýva omnoho výkonnejšiu strojovňu, vyrobenú na opačnej strane Zeme.

Aby sme ale načrtli evolúciu tohto extrémneho závodného auta, začnime rokom 2006, kedy sme ho na uzavretej dvojprúdovke v Rimavskej Sobote prvý krát uvideli. Začínajúcu šprintérsku scénu doslova ohúrila čierno-zelená stará Škoda, ktorú poháňal motor z Fabie 1.4MPi s hlavou valcov z Felicie. Úpravy z roka na rok napredovali, trofeje sa hromadili, špeciál sa odľahčoval až kým nedošlo k zásadnej zmene a navýšeniu výkonu. K tomu sa pričinil v Čechách zakúpený agregát dovtedy slúžiaci v autocrosovom náradí. Bol to atmosférický dvojliter VTEC pôvodom z Hondy S2000, ktorý posunul projekt do nových výšin.

Z Tibora sa stal neporaziteľný dragbandit svojej kategórie a dlhé roky bola jeho Škodovka jednou z najobdivovanejších účastníkov Power festov. Čas na 402 metrov s pevným štartom sa skrátil na neskutočných 11,013 sekundy pri rýchlosti 194 km/h a kratší variant trate - 201m pokoril Košičan za 6,9 sekúnd! Posledný odjazdení šampionát roku 2017 sa ukončil 1.miestom v triede Profi 5 a vyzeralo to tak, že sa úspešná pretekárska kariéra ukončí "predčasným dôchodkom". Našťastie sa to zvrtlo k novým cieľom a plánom, dokonca aj pokusmi vyskúšať nové disciplíny. Vlani teda odštartovali práce na agregáte, prevodovke, podvozku aj karosérii, výsledok čoho je nová konfigurácia v nižšie zverejnenom rozpise.

Po novom je auto okrem šprintov vhodné i k použitiu na pretekoch do vrchu, prípadne slalom, aktuálna váha činí 780 kg a po rozsiahlych úpravách strojovne sa výkon vyšplhal na 362 konských síl. Tradícia nedovolila použitie preplňovania, ale objem sa zväčšil a tak môžeme po novom pomenovať tento super rýchly veterán "Škoda 2500MB VTEC". Na prvom ostrom teste sa osobný rekord síce kvôli problémom s prevodovým ústrojenstvom nepokoril, jednoznačným cieľom je ale ísť výrazne pod 11 sekúnd, k čomu pevne držíme palce. Bavíme sa už o časoch nabúchaných, moderných superšportov, čo zajazdiť v takomto garážovom výtvore hocičo veru nie je - a to aj z pohľadu šoférskych zručností a vôbec odvahy si sadnúť, naštartovať a pravý pedál pritlačiť k podlahe...


Motor: Zážihový, atmosférický 4-valec Honda S2000 F20C VTEC umiestnený pred zadnou nápravou, objem zväčšený na 2500ccm, upravená hlava valcov, tesnenie Cosworth, skrutky ARP, kované ojnice a piesty Wiseco, ložiská ACL, vačkové hriadele Brian Crower, vstrekovacia rampa Jenwey Dynamics, nerezové výfukové zvody, kľukový hriadeľ 99mm K24, max. výkon 362 konských síl pri 8600 ot./min., max. točivý moment 301Nm pri 7000 ot./min.
Pohon: Náhon na zadné kolesá, kovo-keramická suchá spojka, odľahčený hliníkový zotrvačník Exedy, 5-stupňová mechanická prevodovka Renault 30 V6 s priamymi zubami, samosvorný diferenciál s dvoma alternatívami nastavenia svornosti
Podvozok: Predná lichobežníková náprava - zosilnená a odľahčená, ramená z chrómmolybdenových trubiek s možnosťou nastavenia odklonu, 18mm stabilizátor, závodné tlmiče s vyrovnávacími nádobkami Protlum, zadná náprava - Š 130 V (replika) s vlečnými ramenami, polosi Tatra 613, tlmiče Protlum s vyrovnávacími nádobkami, 24mm stabilizátory, ventilované brzdové kotúče, štvorpiestikové brzdiče Wilwood, regulácia brzdného účinku a manuálne nastavenie brzdného tlaku na zadnú nápravu, hydraulická ručná brzda Wilwood, disky Revolution wheels - vzadu 13x10.0 s pneumatikami Avon slick 245/600 R13, vpredu 13x7.0 s pneumatikami Avon slick 7.0/20 R13
Karoséria: Predné a zadné blatníky, odnímateľný predok z laminátu, dvere sú odľahčené, plechové, okná z polykarbonátu s hrúbkou 3mm, predné okno pôvodné, odstránená pôvodná palivová nádrž, vpredu hliníková 22 l, hmotnosť bez náplní 780kg
Interiér: Bezpečnostný rám kombinovaný z trubiek 50x2 a 40x2mm, akumulátor Alliant s hmotnosťou 1,5kg, homologovaná sedačka Mirco RS2, homologované 6-bodové bezpečnostné pásy Takata, odnímateľný volant


text & foto: P.Kovács