Šialené nápady fungujú
Málo fanúšikom japonských hviezd by napadlo vymeniť vo svojej obratnej štvorkolke typicky znejúceho boxera za dačo oveľa ťažšie a lenivejšie. Extrémne swapy sa ale nezakladajú vždy na zdravom úsudku, ale na emóciách, na túžbe odlíšiť sa a ukázať svetu aj doslova nemožné. Toto je aj prípad Jonathana, ktorý popri tom všetkom chcel oproti sériovej konfigurácii trojnásobný výkon, kvôli čomu siahol na trojnásobný počet valcov. A či to má zmysel, to nechajme na neho a koniec koncov nemusí všetko dávať zmysel, veď "žijeme len raz".
Jonathan je prípad "neposedného" tunera, ktorý nikdy nezaspí na vavrínoch a vždy chce niečo iné. Preto ak si myslíte, že jeho Subi zažíva prvú transplantáciu, tak ste na veľkom omyle. WRX kúpil len v roku 2019 a je to už tretí agregát pod kapotou! Pôvodný plochý 4-valec bol v prvom kole nahradení legendárnym 2JZ a to navyše s vypínateľným pohonom 4x4! Nikto z nás by nič viac nechcel, o tom som presvedčený... ALE prišla do obrazu Toyota Century z roku 1997 a v mysli sa vynorilo slovné spojenie "Subaru WRX V12 twin-turbo"...
Nič šialenejšie si neviem predstaviť, než do Imprezy nasúkať 5-litrový dvanásťvalec, zakvačiť naňho dve turbíny Garrett G30-770 a vymeniť ojnice, piesty, vstrekovače a spojazdniť to riadiacou jednotkou MaxxECU Pro. Po týchto zásahoch sa pôvodný výkon V12-ky (295k a 460Nm) zrazu vyšvihol na vytúženú hodnotu 1000 konských síl! Obrovská sila sa prenáša na kolesá cez 7-stupňový, dvojspojkový a zapožičaný od BMW 335i z roku 2009 a zadný 8,8" diferenciál Ford so zákazkovými poloosami.
Využiteľnosť tohto extrémneho projektu je otázna, ako aj jeho spoľahlivosť hlavne čo sa týka mechanických komponentov hnacieho ústrojenstva. Keďže sa však jedná o extrémne rýchlo vymierajúci druh, za všetko s 12-timi spaľovacími komorami dávame obrovský palec nahor a všetkým radíme nepredávať ale opatrovať, konzervovať - bude to mať obrovskú hodnotu...
text: P.Kovács, foto: Jonathan Proulx