Safety Car so vstrekovaním vody
BMW predstavil safety car na sezónu 2015 pre seriál MotoGP. Špeciálne upravená M4 je už na prvý pohľad zaujímavá, ale najdôležitejší moment sa ukrýva v motorovom priestore, kde inžinieri použili jedno zaujímavé - staronové riešenie.
Aj nami v minulosti testované kupé M4 okorenil výrobca pre účely bezpečnostného vozidla mnohými doplnkami. Okrem nových spojlerov, majáku na streche, polepov alebo výfukového systému M Performance je však zaujímavejšie to, čo sa ukrýva pod prednou kapotou. Vývojári chcú dôkladne otestovať počas súťaží novo vyvinutý systém vstrekovania vody, ktorý súbežne zvyšuje výkon a tiež zníži spotrebu. Technické riešenie pre dosiahnutie nižšej teploty v spaľovacom priestore rozprašuje vodu pod tlakom 10 bar, čím dosahuje i znižovanie klepania motora a dopomáha k ideálnemu časovaniu zapaľovania zmesi.
V dôsledku toho sa zvyšuje účinnosť spaľovacieho procesu a znižuje teplota spaľovania. Vzhľadom k tomu, že studený vzduch má väčšiu hustotu, to znamená obsahuje viac kyslíka, nižšie teploty umožnia väčší objem spaľovacieho materiálu v komore. To samozrejme má za následok vyšší výkon a väčší krútiaci moment. K presvedčivým argumentom sa navyše pripája aj ďalší nezanedbateľný aspekt - znížená teplota zvyšuje životnosť súčiastok.
Vodu potrebnú k fungovaniu systému inžinieri umiestnili do päť litrovej nádrže, ktorá si svoje miesto našla v batožinovom priestore M4-ky. Samozrejme k systému patrí tiež vodné čerpadlo, niekoľko ventilov a senzorov, ktoré mierne navýšili hmotnosť relatívne ľahkého kupé. Podľa automobilky treba pri plnom nasadení vozidla - čiže na okruhu používať nádrž vždy v naplnenom stave, avšak pri bežnej prevádzke nespôsobí žiadne problémy vo fungovaní motora ani jej vyprázdnenie. Pri normálnom použití výrobca nepočíta s vysokou spotrebou vody, podľa výpočtov a testov treba doliať 5 litrov destilovanej vody pri každom piatom tankovaní benzínu. Vzhľadom k veľkosti nádrže to znamená, že pri spálení asi 50 litrov benzínu, ubudne z nádržky 1 liter vody.
Dôležitým faktom je, že podľa oficiálneho stanoviska výrobcu, môže byť po úspešnej testovacej sezóne systém prístupný aj sériových modeloch značky BMW. Žiaľ presné informácie o reálnych číslach nárastu výkonu, úspory paliva a takisto možnej budúcej príplatkovej cene pre bežných motoristov nemáme.
zdroj: BMW