Profituning 2021

Robov plaziaci sa Chrobák

27. októbra 2022Publikoval P. Kovács

Volkswagen Typ 1 „Chrobák“ patrí medzi automobilové legendy. Ako je známe, skonštruoval ho v 30. rokoch dvadsiateho storočia Ferdinand Porsche na základe štátnej objednávky, požadujúcej vytvoriť ľudový automobil pre doslova každého. Sériovo sa vyrábal od roku 1945 až do roku 2003 a vzniklo z neho vyše 21,5 milióna kusov. Zopár z nich behá aj v našich končinách – niekto volí dôkladnú renováciu do pôvodného stavu, niekto len konzervuje a vyčkáva, iný chce vytŕčať zo sivého davu a si postaví „leštenku“, vidiac ktorú zaslintá každá generácia milovníkov áut.

Posledný prípad je ten Robov, ktorého sme osobne spoznali v Nitre na Power party a napriek maličkým nedokonalostiam (budú už túto zimu pri ďalšom upgrade eliminované) sme mu hlavne za celkový dojem museli dať jednu z trofejí „TOP10 Show car“. A to vám poviem, že bola 15.októbra riadna dilema, výber bol neskutočne ťažký, konkurencia na tejto výstave veľmi silná. Ocenenie ale šlo na správne miesto a aj preto vám teraz prinášame túto recenziu.

Käfer bol Robov detským snom. Od malička sa mu páčili veterány, ale k svojmu dnešnému miláčiku sa dostal až v roku 2017. Ako sa vraví, s jedlom rastie chuť a tak ho za uplynulých 5 rokov kompletne prerobil podľa svojho vkusu. Základom projektu je pomerne zriedkavý model 1302 S, ktorý sa vyrábal iba dva roky – 1970 až 1972. Od predchodcov sa líši úplne novým podvozkom, ktorý má vpredu tlmičové vzpery McPherson s vinutými pružinami a vzadu šikmé ramená odpružené torznými tyčami.

Ako je už snáď na prvý pohľad zrejmé, za poslednú dobu sa tu viac vecí zmenilo s cieľom vytvoriť niečo unikátne. Predné sedadlá sú z Volkswagenu Golf Mk2 a celý interiér je prečalúnený kombináciou čiernej kože s kontrastným žltým prešívaním a alcantary. Na palubnej doske sú pridané prístroje ako veľký otáčkomer, či ručičkové hodiny, k dobovému autorádiu pribudli držiaky na moderné, kvalitné reproduktory. Sú vyrobené na mieru z laminátu a majú drevené kryty v podobe loga Volkswagen. Interiér dotvára drevený volant a drevená hlavica rýchlostnej páky - oba talianskej značky Nardi.

Najmarkantnejší posun v optickom dojme má na rováši ventilmi riadený vzduchový podvozok. Bol skladaný na mieru, s exkluzívnym ovládačom na stredovom tuneli a pozostáva z kompresoru, budíkov a nádoby Viair, resp. ventilov Air Tac. Systém prispôsobuje pozíciu retro búdy voči dvojdielnym kolesám, ktoré boli robené na mieru v Čechách. Sú o rozmeroch 2x 6,5J R17, 2x 8,5J R17, pri čom majú zachovaný klasický štýl.

Motor je známy vzduchom chladený štvorvalec 1,6 benzín, je po kompletnej GO a zatiaľ má výkon 37kW. Viac ale zaujme sýty žltý lak z palety Lotusu, nanesený v dvoch vrstvách s hornou perleťovou. Striekaný bol ešte pred deviatimi rokmi pôvodným majiteľom v Maďarsku, preto je čas na vylepšenie. Výraznými doplnkami exteriéru sú predný podnárazník od firmy Kamei a zadné mohutné krídlo Porsche 911 série G. Robo má už pripravené laminátové rozšírené blatníky, ktoré sú súčasťou body kitu ku zadnému spojleru. Ale všetko bude nahodené cez zimu, keďže ide autíčko na kompletné prelakovanie...

VW Type 1 „Beetle“ 1302 S
Motor:
Vzadu uložený, vzduchom chladený, plochý 4-valec 8V, objem 1584 ccm, kompletná generálna oprava, výkon 37kW/50k
Pohon: Náhon na zadné kolesá cez 4-stupňový manuál
Podvozok: Zákazkový vzduchový podvozok s ovládačom na stredovom tuneli - kompresor, budíky a tlaková nádoba Viair, ventily Air Tac, zákazkové dvojdielne 17“ disky šírky 6,5J a 8,5J
Karoséria: Podnárazník Kamei, zadné krídlo Porsche 911 série G, zákazkový celolak s odtieňom Lotus
Interiér: Predné sedadlá VW Golf Mk2, celý interiér prečalúnený v kombinácii čierna koža s kontrastným žltým prešívaním / alcantara, pridaný veľký otáčkomer, ručičkové hodiny, držiaky na moderné reproduktory s drevenými krytmi v podobe loga Volkswagen, drevený volant a drevená hlavica rýchlostnej páky Nardi, tlaková nádoba na zadnom plate

text: P.Kovács, foto: Ján Straka - Magpie