Retropower Alfa Romeo GT Junior
Alfa Romeo GT zo sedemdesiatych rokov je v našich končinách veľmi vzácny kúsok. Už ste ju niekto videli naživo? Ja teda ešte zatiaľ nie. S veľkou radosťou vás ale oboznámim s bledomodrou kráskou z Veľkej Británie, ktorá si prešla renováciou a pár úpravami.
Jej majiteľ David požiadal firmu Retropower - zaoberajúcu sa renováciami, aby mu Alfu nie len opravili, ale aby zvládla i nejaký ten track day. Do požiadavky zadal aj poznámku ohľadne komfortu, pretože chcel Juniora ukázať na lokálnych stretnutiach cars&coffee. To, že pod kapotou sa bude nachádzať vysoko-otáčkový atmosférický štvorvalec bolo od začiatku jasné. Chlapci v Retropower všetky požiadavky prijali a pustili sa do práce. Alfa si žiadala výmenu takmer všetkých častí karosérie, zručný klampiar z dielne Retropower vyrovnal pokrčené plechy. Kapota, dvere a dno kufra boli dokonca odľahčené, nahradili ich ekvivalenty z uhlíkových vlákien. Z hľadiska šasi ešte jemne zväčšili tunel prevodovky a výfuku s tým, že spevnili i podlahu auta. Všetko nadbytočné z auta vyhodili.
Keď bola karoséria dokončená a nalakovaná v nádhernej bledomodrej farbe, na rad sa dostal interiér. Dominantou veľmi skromného interiéru je dvojica sedačiek Recaro Pole Position. Ako si však môžete všimnúť, typický čierny semiš nahradila kombinácia dvoch typov hnedej koži. Tá sa nachádza takisto na dverách, moste prevodovky a na prístrojovke, ale tiež sú z nej vyrobené vyberateľné rohožky. Prístrojová doska je za to skoro celá pokrytá čiernou alcantarou. V jej nižšej strednej časti našli tri prídavné budíky Stack svoje miesto. V Retropower jemne upravili originálny ukazovateľ rýchlosti, ktorý nie je už viac poháňaný mechanicky od prevodovky, ale elektronicky s aktuálnymi údajmi cez systém GPS. Nesmie chýbať štýlový volant Momo Prototipo v alcantare so značkou z hnedej kože na dvanástich hodinách. Kvôli jazdeniu na okruhu bola domontovaná ochranná klietka vo farbe Alfy.
A práve kvôli tomu aby GT Junior zvládala aj okruhové dni, musel byť zvolený motor z inej časti sveta. Nasledovalo pár telefonátov majiteľa s bratmi Millingtoncami a do Alfy následne osádzali ich agregát. Po vyriešení malých problémov, kedy sa museli s výfukovým potrubím vyhnúť riadeniu, dostali motor na jeho nové miesto. Pohonná jednotka nesie označenie Millington Diamond Series 1. Radový, atmosférický štvorvalec má objem 2,7-litra, využíva 16-ventilovú techniku a mazanie zabezpečuje suchá olejová vaňa. Jeho agresivitu navyše podpichujú štyri telesá škrtiacej klapky Jenvey. S ostrým "štekaním" z výfuku nie je možné rozpoznať, že to nie je taliansky motor. Riadiaca jednotka DTA S60 v tejto verzii zabezpečuje výkon 298 koní a 318 Nm. Keďže celé auto váži zhruba 900kg na okruhu sa s Alfou David celkom slušne zabaví.
Prenos výkonu na asfalt je zaistený 4-lamelovou spojkou Retro Ford a zotrvačníkom TTV. 6-rýchlostná sekvenčná prevodovka Sadev prenáša silu na zadné kolesá cez samosvorný lamelový diferenciál Gripper. Na prednú nápravu namontovali nové trubkové ramená, 2,25-palcové pružiny a nové čapy riadenia. Zadnú nápravu prerobili z pevnej na De-Dionov koncept s Wattsovým zavesením. Všetky štyri kolesá stoja na dvojcestne nastaviteľných tlmičoch od firmy Quantum. Aby David s Alfou pred zatáčkou aj zabrzdil, dopredu nainštalovali 6-piestikové strmene Alfaholics s kotúčmi s vnútorným chladením. Vzadu sú brzdy zo Sierry Cosworth. Takou malou zaujímavosťou je pedálový box Wilwood s regulátorom brzdného účinku na predok/zadok priamo pod sedadlom vodiča. Lepivé semislicky Toyo Proxes R888 sú obuté na trojdielnych kovaných diskoch NTM Wheels o veľkosti 15x7,25 a 15x8,25-palca.
David spomína, že v jeho Alfe by sme asi nechceli tráviť dlhé hodiny. Úplne s ňou stačí stráviť pár minút na okruhu, kedy z vás totálne vyčerpá všetku energiu. Avšak po vystúpení má vždy na tvári úsmev míľu široký. My mu môžeme len tíško závidieť a obdivovať jeho krásku z Talianska.
text: M.Lábaj, foto: speedhunters.com