Profituning

Prvé rodinné "Mega-GT" je tu

17. marec 2020Publikoval M. Lábaj

Švédsky výrobca super-športových automobilov prišiel s prevratným modelom, ktorý zbúral všetky predsudky v tejto kategórií vozidiel. Koenigsegg Gemera je superauto so štyrmi miestami na sedenie, preplňovaným trojvalcom a, a žiadnym batožinovým priestorom. Nám sa zase veľmi páči názov modelu. Keďže naše srdce pochádza z Rimavskej Soboty, Gemer je nám blízkym regiónom. No teraz však, upriamme pozornosť na túto sivú mašinu.

Pod kožou Gemera ukrýva trochu netradične, twin-turbom preplňovaný 3-valec s objemom 2,0 litre. Motor využíva suché mazanie a novú technológiu, na ktorej už roky spoločnosť Koenigsegg pracuje – Freevalve. Teda jedná sa o systém, kde v motore nie je potrebná vačková hriadeľ. O otváranie výfukových a nasávacích ventilov sa stará elektrohydraulicko-pneumatický aktuátor. Riadenie má v rukách umelá inteligencia, ktorá zistí, v akých podmienkach motor práve pracuje a následne upraví časovanie ventilov pre dosiahnutie najlepšieho výkonu a efektívnosti. Toto je úplne prvý produkčný motor s touto technológiou. Dvojliter dosahuje výkon 600 koní (447 kW) a krútiaci moment 600 Nm.

Spaľovaciemu agregátu dopomáhajú až tri elektromotory. Tie podávajú kombinovaný výkon 1100 koní (820 kW), ich točivý moment je o niečo väčší, ako sme zvyknutí pri konvenčných agregátoch. Vyjadrené v číslach – 2900 Nm! Dva elektromotory sa nachádzajú na zadnej náprave, každé poháňa jedno koleso. Ten tretí je namontovaný vedľa klasického motora, pričom s ním priamo zdieľa hriadeľ. Pri spočítaní výkonu dohromady teda dostaneme čísla 1700 koní (1267 kW) a 3500 Nm. Koenigsegg udáva, že to stačí na dosiahnutie rýchlosti 100 km/h z miesta za 1,9 sekundy. Maximálna rýchlosť akú Gemera dokáže dosiahnuť je 400 km/h.

Spoločnosť toto auto nazýva „Mega-GT“, a je to práve kvôli zbúraniu domnienke, že superšport má zvyčajne iba 2 miesta na sedenie. O pasažierov je postarané ako v bavlnke. Cestujúci vzadu má k dispozícií vlastnú obrazovku informačno-zábavného systému, vlastný držiak nápoja, ktorý môže byť buď klimatizovaný alebo vyhrievaný. Bezkáblové nabíjanie smartfónov je takisto dostupné pre zadných pasažierov. Príjemnú atmosféru v interiéri zabezpečuje 3-zónová klimatizácia a zvuková sústava s 11 reproduktormi. Rodičov tiež poteší systém uchytenia detských sedačiek známy ako ISOFIX dostupný pre oba zadné sedadlá.

Rázvor 3000 mm dodáva Koenigseggu nie len komfort ale aj stabilitu v priamej čiare. Mimo nej bezpečnosť prevezme riadenie všetkých štyroch kolies spolu s pohonom všetkých kolies a vektorovaním krútiaceho momentu medzi ne. Gemera využíva obrovskú pevnosť monokoku z uhlíkových vlákien. Na čisto elektrický pohon vie prejsť Mega-GT vzdialenosť 50 kilometrov, bez naštartovania spaľovacieho motora sa dokonca rozbehne až na 300 km/h. To všetko vďaka výkonnému 800V akumulátoru. Produkcia superauta bude obmedzená na 300 kusov. No proste dokonalé rodinné auto.

text: M.Lábaj, foto: Koenigsegg