PRO drift car "Made in Slovakia"
Po dvoch recenziách nabúchaných streetových aj závodných áut sa vraciame k bratom Porubiakovcom, ktorí sa za pár rokov stihli zapísať do povedomia slovenských "pistonheads". Tento príbeh bude o tom, ako sa dá v bežnej slovenskej dielni postaviť kvalitný drift car kategórie PRO bez toho, aby ste museli mať na účte 100 tisíc eur a viac. Posaďte sa, bude to dlhá jazda s Radom z Rimavskej Soboty :)...
"Už pár rokov sa snažíme s bratom jazdiť drifting pod značkou R2M drift team a po niekoľkých sezónach som si povedal, že by sa bolo posunúť. V prvom rade z kategórie Semi PRO do kategórie PRO a v druhom rade, posunúť sa výkonovo a trošku aj vzhľadovo. Doteraz som jazdil na Mercedese C320 s motorom M104 turbo Holster HX35. Moja voľba bola jasná - iné ako Mercedes neprichádzalo do úvahy. Jeden večer som si len tak prezeral známy inzertný portál a do oka mi skočil Mercedes CLK. Na druhý deň bol na dvore. Keďže sa písal september 2016, je vám jasné, že musel ešte chvíľu dozrieť.
V zime som začal túto odyseu vyčistením kasne a zváraním ochranného rámu. Ďalším krokom bolo zakúpenie bodykitu. Chcel som Sarto racing Rocket Bunny - začal som v USA a skončil som v Japonsku v Yokohame, priamo u výrobcu, keďže iná cesta nebola. Po dlhých mailových dopisovaniach s Japonskom, ktoré všetko obstaral môj bratranec, (ktorému ďakujem za tú obrovskú trpezlivosť), prišla jeden letný júnový deň obrovská stuhou nepreviazaná škatuľa. Kit bol u mňa, ale v roku 2017 som mal dôležitý komerčný projekt, ktorý mi zožral celú zimu, tak som pokračoval až na jeseň roku 2018. Medzitým som ale zháňal súčiastky. Prestavoval som zadnú a prednú nápravu, uchytenie motora a uchytenie prevodovky, nakoľko sa tento motor do tejto karosérie nemontoval, bolo nutné všetko prispôsobiť. Tí, ktorí robia autá, vedia, že sú to hodiny a hodiny merania, rátania, zvárania, zháňania každej drobnej súčiastky.
Na jar 2018 pribudla laminátová prístrojovka, volantová tyč, chladič v kufri, rúry chladenia, uchytenie pedál boxu a nastriekal som kasňu čistou bielou a interiér pre nás charakteristickou oranžovou farbou. Cez leto auto zas stálo, keďže chodíme po pretekoch a nie je čas na takúto robotu. V tomto čase som ale dostal ponuku na zakúpenie turba BorgWarner EFR8374 a výfukové zvody od Full Race. Nad voľbou motora som neváhal, pretože M104 od Mercedesu sme už mali odskúšaný a nie nadarmo sa tomuto motoru hovorí aj ,"German 2JZ". Bola to teda zase 104-ka, ale s koncovkou .99x. Zo všetkých typov je tento asi jediný, čo má všetko, čo som potreboval a nemusel som nič prerábať. Motor sa komplet rozobral, urobila sa komplet generálka, dal som H-čkové ojnice. Sanie som tam pripasoval z Toyoty Supry a motor mohol ísť dnu.
Podvozok som použil od firmy XYZ Suspension, nápravy sme vyrábali sami v dielni s pomocou Tomáša Bátoryho, ktorý mi vyrobil adaptér na tehlicu. Zadná náprava je tiež "home made", takisto ako napríklad celý výfukový systém. Celkovo veľa z tohto auta sme si vyrábali sami v dielni, keďže súčiastky nie sú dostupné - nie je to BMW ani Nissan :). Predné brzdy som vybral Brembo 4-piestikové a vzadu sú z CLK 500 priemer 330 mm, takisto ako vpredu. Pred Vianocami 2019 sme sa pustili komplet do elektriky. Riadiaca jednotka ECUmaster Black, display ADU 5" a Ecu EGT. Moja predstava bola, že bude vrčať do Nového roka 2020. Podarilo sa to až 2. januára, čiže nám to trvalo 3 týždne dať mu nový nervový systém. To najťažšie už bolo za mnou, motor konečne fungoval. Bolo ho treba iba na nakomplet poskladať a doriešiť druhú najdôležitejšiu súčiastku - prevodovku. Keď už som sa toľko natrápil a dal do nového auta kopu peňazí, rozhodol som sa pre značku Samsonas - nech nežerem :D. Ale to som nevedel, že aj tá mi zožerie toľko času...
Začiatkom roka 2020 som predal starý závoďák a mohol som objednať prevodovku - posledný dielik do skladačky. Objednal som H-čkovú prevodovku vo februári, pretože som chcel ísť na prvý pretek King of Europe a nechcel som minúť všetky peniaze za prevodovku, aby sa zvýšili aj na pretekanie. Keďže však prišla Korona, všetky preteky sa zrušili a ja som mohol kľudne objednať sekvenčnú prevodovku, ktorá dorazila 31.marca. Auto sme skompletizovali a čakáme, čo bude. Auto čaká na ladenie, kvôli situácii sa však ani veľmi neponáhľame. Možno nás uvidíte na pretekoch až na budúci rok... Napriek tomu budeme radi, ak nás podporíte na našom Instagrame r2m_drift_team.
Mercedes-Benz W209 CLK 320, r.v. 2005
Motor: radový, benzínový 6-valec M104.99x, objem 3200ccm, turbo BorgWarner ERF8374, zvody FullRace, Double Wastegate, 6x snímač EGT s externou riadiacou jednotkou EMU EGT, vstreky Bosch 2200ccm, sanie 2JZ, elektrická škrtiaca klapka Mazda RX8, H- ojnice, veľký intercooler, olejový chladič, riadiaca jednotka ECUmaster Emu Black, zákazková kabeláž R2M, chladenie celohliníkovým chladičom v kufri vedený hliníkovými rúrami a elektrickou vodnou pumpou EWP Davies Craig, výfukový systém R2M na mieru, palivový systém Fuel Save, 3x čerpadlo Bosch 044, predpokladaný výkon 700-750 hp
Pohon: na zadné kolesá, spojka Tilton 7,25" trojkotúč, spojkový valček Tilton, 5-stupňový manuál Samsonas
Podvozok: XYZ suspension Drift Space, predné a zadné ramená R2M vyrobené na mieru, vpredu Brembo 330mm 4-piest, vzadu originál CLK 500, ručná brzda IRP, disky JR11 - predné 9,5" pneumatiky 235/35/R18 Westlake, zadné 10,5" pneumatiky 265/35/R18 Westlake
Karoséria: bodykit Rocket Bunny Sarto racing CLK - blatníky, predný a zadný narazník, kapota, zadné krídlo a zadné lemy z laminátu
Interiér: ochranný rám podľa prílohy J, display EMU ADU 5", pedal box OBP s Wilwood valčekmi, sedačky FIA Mirco a BiMarco, 6-bodový pás s úchytom na Hans, hasiaci systém, interiér v oranžovom nástreku, palubná doska vyrobená z laminátu
text: P.Kovács, R.Porubiak, foto: Z.Boholy