Profituning

Prelude ´79: Takmer zabudnutá

18. november 2020Publikoval M. Lábaj

Nenápadne skrytá medzi oveľa známejšími súrodencami, jedna zo sestier, ktorú pozná len málokto, pritom však rovnako krásna (a možno aj krajšia). Status patrí takmer zabudnutej Honde Prelude. Zapadla medzi Civicmi a NSX-kami. Skutočnosťou je ale, že Prelude ani nebola stvorená ako športové auto, mala len poslúžiť šoférom ako pohodlné presúvadlo na dlhšie cesty. Akú-takú pozornosť priniesla modelu tretia generácia vďaka jedinečnej technike ­- natáčaniu zadnej nápravy. Systém 4WS bol veľmi podarený, Prelude sa ovládal doslova božsky. Niektorí ju dokonca označujú ako "NSX pre chudobných".

Kai je majiteľom zelenej Hondy Prelude, ktorá vzišla z výrobnej linky v roku 1979. Jedná sa teda o prvú generáciu tohto modelu. K autu prišiel tak trochu náhodou. Japonské autá objavil až neskôr, sprvu bol veľkým fanúšikom nemeckej značky Volkswagen. Potom ho však Japonci natoľko očarili, že vymenil vtedajší Mercedes-Benz W124 za Nissan S13. S Nissanom to ale je na dlhšie, počas šiestich rokov na ňom najazdil len 4000 kilometrov. A tak nastalo hľadanie iného, podobného približovadla.

Prelude našiel inzerovaný na eBay, prvý majiteľ, celkom solídny stav. Keď sa Honda dostala k novému majiteľovi, prvá väčšia inšpekcia ale rozhodla, že na aute sa toho bude robiť viac, ako predpokladal. Za tie roky korózia stihla postihnúť veľa miest, bola najmä pod farbou, a tak Prelude čakala kompletná renovácia. Karoséria bola odstránená od každého zrnka hrdzi, nanovo nalakovaná a takisto pripravená na osadenie typických jap-style lemov blatníkov. Správnemu zadnému spojleru predchádzali 3 iné návrhy. Tento posledný bol podľa Kaia ten skutočne pravý.

Pod opravenou karosériou sa ukrýva set tlmičov vyrobených na zákazku. Tie dávajú Honde ideálny postoj tak, aby vynikli nádherné leštené kolesá SSR Longchamp XR4. Na dnešné pomery sú to maličké kolieska, vpredu 15x7 palcov, vzadu o palec širšie, teda 15x8. Zelenej olivovej karosérií vytvárajú perfektný kontrast. Vpredu pod kapotou sa stále nachádza pôvodný motor s objemom 1,6-litra a stále disponuje svižným výkonom 80 koní. Samozrejme, i motor dostal mnoho nových originálnych komponentov, beží minimálne tak skvele ako nový. Na Kaiov Prelude však tak skoro nezabudneme. Aj keď všade sa to hemží preplňovanými Civicmi, štýlové hranaté zelené kupé je veľká rarita.

text: M.Lábaj, foto: Jannik Weidemann - stanceworks.com