Praga R1 zvláda aj turbo

11. októbra 2013Publikoval P. Kovács

Každé skutočné auto na jazdenie definuje základné jednoduché pravidlo: podvozok rýchlejší než motor. Tento jednoduchý princíp definuje komplexné správanie auta v rôznych oblastiach ako sú ovládateľnosť, agilita, smerová stabilita pri plnej akcelerácii či prudkom brzdení a v neposlednom rade aj stabilita vo vysokých rýchlostiach. Čím rýchlejší je podvozok, tým lepšia stabilita a ovládateľnosť auta. Trik je nájsť pre auto správne vyváženie aby bolo nie len skvelo ovládateľné, ale aj rýchle. Toto je bod v ktorom pri vývoji a nastavovaní auta začínajú všetky problémy a komplikácie. Rovnako bod, ktorý oddeľuje to najlepšie od ostatného...

Praga R1

Že je Praga R1 naozaj rýchla dokázala tento rok pri mnohých príležitostiach a pretekoch. Napríklad v sérii SuperCar Challenge. Tvorcovia od začiatku návrhu vedeli, že koncepcia, špeciálne podvozok Praga R1 zvládne podstatne viac výkonu a väčšie rýchlosti. Bez akýchkoľvek úprav. Necelý rok po prvom testovaní minulý november na Slovakia Ringu prichádza Praga Cars na domovskú testovaciu trať Slovakia Ring s úplne inou beštiou. Základná verzia má atmosférický 2.0 litrový motor Renault Sport s výkonom 210 k. V tejto konfigurácii dokázala zajazdiť na Slovakia Ringu skvelých 2:06,96. Čas porovnateľný s väčšinou špičkových áut triedy FIA GT3, ktoré majú takmer 3x väčší výkon. Najrýchlejšie GT3 sú tu v pretekoch rýchlejšie cca o 2-3 s.

Praga cars turbo 

Prvý prototyp Praga R1 Turbo je prakticky rovnakým autom s rovnakým motorom a vlastne všetkým okrem prepĺňania a nevyhnutných úprav s tým spojených ako chladenie, medzichladič stlačeného vzduchu a nový elektronický manažment motora. Dvojliter Renault Sport Technologies doplnený o prepĺňanie turbom vyvinutým špecialistami v Praga Cars produkuje približne 350 k. Už prvé testy prototypu vo veľmi zručných rukách vývojového pilota Dannyho Van Dongena priniesli Prage doposiaľ ďaleko najlepší čas na domácom okruhu s obdivuhodným výsledkom 1:58,42. To je takmer o 3 sekundy menej ako tu dosahujú najrýchlejšie autá kategórie GT1/GT3. V najrýchlejšom kole dosiahla Praga R1 Turbo Prototype na konci štartovej rovinky 248 km/h a priečne preťaženie až 2,4 g! Tieto závratné hodnoty sú výsledkom vôbec prvého veľmi krátkeho testovania prerušovaného častým kontrolám systému na jeho výdrž a spoľahlivosť. Danny po testovaní spomenul, že s týmto autom dokáže zlepšiť čas o 1-2 sekundy použitím inej stopy v rýchlych zákrutách, kde môže ešte lepšie využiť vyšší prítlak vďaka väčšej rýchlosti auta. Praga tím je s prvým výsledkom nadmieru spokojná. Turbo verziu čaká ešte niekoľkomesačný vývoj, keďže toto bolo celkom surové auto urobené len na to, aby potvrdilo čoho je podvozok, brzdy a aerodynamika atmosferickej Praga R1 schopná.

PRAGA R1 TURBO prototype - onboard video Slovakia Ring

 

Praga R1 turbo

zdroj: Praga Cars