Praga Bohema: Nová éra legendárnej značky
Čo si predstavíte keď sa povie Praga? Legendárnu V3S, ktorá sa dokáže prebrodiť ťažkým terénom našich lesov a lúk? Alebo nádherný modrý superšport? Väčšine sa asi vynorí práve V3S, no musíme si zvyknúť, že Praga je dnes špecialistom na pretekárske vozy a púšťa sa do výroby hyperšportového automobilu, ktorý si budú pamätať nasledujúce generácie.
Názov Bohema odkazuje na 115-ročné korene automobilky, ktoré započali u našich bratov v Českej Republike. Bohema je kompletne navrhnutá od nuly, z čistého papiera. Akurát s pohonnou jednotkou pomohla britská firma Litchfield Engineering. Na stôl si zobrali dvomi turbami preplňovanú 3,8-litrovú V6 z Nissanu GT-R. Motor podrobne rozobrali a upravili. Tým zabezpečili motoru krásny výkon 700 konských síl (522 kW) a krútiaci moment 745 Nm. Motor je osadený mazaním so suchou olejovou vaňou, čo umožnilo zmenšiť výšku motora o 140 milimetrov a zároveň pomohlo znížiť ťažisko. A titánový výfukový systém, to je fantastický zvukový nástroj.
Už na prvý pohľad je zrejmé, že Praga Bohema je napriek možnosti jazdy v premávke v prvom rade navrhnutá na okruhové prostredie. Nízky profil malej kabíny so široko odsadenými kolesami vyzerá ako prototyp z hry Gran Turismo. Lenže to všetko je realita. Pod modrou karosériou sa ukrýva monokok z uhlíkových vlákien. Aj vďaka tomu Praga s prázdnou nádržou váži neskutočných 982 kilogramov. Pri rýchlosti 250 km/h jej aerodynamika produkuje ďalších 900 kilogramov prítlaku. Maximálna rýchlosť vozidla je 300 km/h.
Výrobca uvádza, že v kabíne je dostatok miesta pre dvoch dospelých ľudí do výšky dvoch metrov. Pilot ovláda Bohemu šesťuholníkovým volantom s tlačidlami. Celý hyperšport má doslova pod palcami. V strede volantu je digitálny displej s dôležitými informáciami. Žiadny infotainment ale v kabíne nehľadajte, je to zbytočné. Bočné odkladacie priestory majú veľkosť 50 litrov, teda sú dostatočné na odloženie helmy a ostatného príslušenstva posádky.
Praga uviedla, že v pláne je výroba 89 kusov hyperšportového modelu. Cenník Bohemy začína na 1,28 milióna EUR. Vývoj však ešte nie je dokončený, preto mnoho parametrov ešte nie je známych (ako napríklad zrýchlenie z 0 na 100 km/h). Dôležitou osobou pri vývoji je aj pilot F1 a IndyCar Romain Grosjean. Prvých 10 kusov by sa však malo vyrobiť už v priebehu budúceho roka. Od nás už len otázka. Bude ďalšia motoristická generácia vnímať Pragu ako výrobcu legendárneho Vojenského trojtonového špeciálu alebo nádherného športového modelu Bohema?
text: M.Lábaj, foto: Praga Cars