Porsche 924 - budúci klasik?
Časy keď sa dala kúpiť 911-ka v dobrom stave za pár eur sú nenávratne preč. Dnes za pekný kúsok zaplatíte toľko, koľko by ste dali za nové auto prémiovej značky s niektorými zaškrtnutými políčkami príplatkovej výbavy. Kúpil by si niekto tridsať ročné auto, s ktorým je navyše hriech bežne jazdiť? Ako odpoveď tu máme toto decentné Porsche 924. Sen vlastniť Porsche je tak blízko...
Porsche 924 Turbo, ktoré vidíte na fotkách, mnoho rokov stálo nehybne pod plachtou. Ako Paul, aktuálny majiteľ, prezradil, na aute po rokoch státia bolo potrebné vymeniť veľa dielcov - chladič, hadice chladiacej kvapaliny, rozvodový remeň. Nakoniec 924-ka dostala aj nový lak, bola predsa v dobrých rukách.
Po opravách, aby sa auto stalo pojazdným, prišli na rad úpravy. Ako prvé, Paul vylepšil podvozok s tlmičmi Spax RSX s nastaviteľnými odklonmi na hornom uložení. Porsche sa jemne spustilo, ale naozaj len máličko, tak aby auto malo krajší postoj, zároveň sa zlepšilo aj ovládanie vozidla. 924-ka je obutá na sade OZ Racing Fittipaldi kolies vo veľkosti 17x8-palcov na prednej náprave a 17x8,5 vzadu. Aj keď dostať ich na auto nebolo jednoduché. Kolesá mali pôvodne rozmery 17x9 a 17x8,5-palcov, takže museli sa nechať zúžiť o 1/2 palca. Vo finále tak napečené koláčiky sedia na aute dokonalo. Taktiež stredové krytky z hliníka boli vyrobené na mieru vo Francúzsku.
Pod dlhou prednou kapotou sa skrýva šikovný motor, dopovaný jedným turbom. Aby sa slimákovi lepšie dýchalo, namontovalo sa celonerezové výfukové potrubie. Paul je prvý, ktorý priznal, že jeho 924-ka nie je najrýchlejším autom na ceste, avšak jej šoférovanie je viac ako len rýchlosť na rovinke. „Nízke sedenie v 37-ročnom aute sa zdá byť oveľa športovejšie ako v skutočnosti je. V meste a pri parkovaní je ťažké s autom manipulovať, navyše transaxle prevodovka po tých rokoch vyžaduje trochu silu aby rozhýbala. Ak sa však už dá do pohybu, s rozložením hmotnosti takmer 50/50 je jazda zážitkom”, riekol šťastný vlastník.
Na aute sa dá nájsť ešte veľa doplnkov. Za zmienku stoja napríklad zadné bočné okná, ktoré pochádzajú zo závodných 924-tiek. Obvykle sa montujú priamo na karosériu, v tomto prípade sú ale okná menšie, aby sa pod ne zmestilo tesnenie.
Nakoniec tu máme interiér. Tartanové čalúnenie v kombinácií s palubnou doskou v hnedej koži zachováva ten pravý športový nádych z osemdesiatych rokov. Keďže v tomto Porsche ide o pôžitok z jazdy, Paul vymenil stredový budík. Namiesto nudného rýchlomera tam teraz sídli otáčkomer. Aj pôvodné hodinky sa zmenili na ukazovateľ tlaku turba. Vnútro dopĺňa volant Momo Prototipo, ktorý vám sám padne do rúk.
911 je 911, to nik nezmení. Toto je ale Porsche, ktoré vám chce o sebe povedať niečo viac. Pri plnení sna si však dajte pozor na stav vozidla, predajcovia radi pýtajú viac čomu ponúkané auto skutočne zodpovedá.
text: M.Lábaj, foto: speedhunters.com