Poklady pri Balatone
Concours d’Elegance je vo svete historických vozidiel pojem a tá najvyššia méta. „Súťaž legancie“ automobilových značiek s bohatou minulosťou poznáme predovšetkým z veľkolepých podujatí pre horných desaťtisíc, usporadúvaných pri jazere Como a v golfovom rezorte Pebble beach v Californii. Netreba však cestovať tak ďaleko, aby ste prežili uvoľnenú atmosféru v spoločnosti milovníkov a samozrejme aj investorov do muzeálnych áut, pár rokov sa prehliadka usporadúva aj v čarokrásnom letovisku Balatonfüred, situovanom na brehu „maďarského mora“.
Ak od Concours očakávate masovú akciu, tak ste na zlej adrese. Na pľac sa sem hocikto nedostane, bavíme sa o precízne zreštaurovaných raritkách, ktorých sa minulý víkend 13.-15.mája zišlo asi 60 kusov. Už samotné dejisko promenády Tagore a Námestia plachetníc stojí za vycestovanie, no v spojitosti s veteránmi nevyčísliteľnej hodnoty je to Mekka každého autičkára. Nie náhodou zaradila FIVA (Medzinárodná federácia historických vozidiel) oslavujúca svoje 50.jubileum, ktorej patrónom je samotné UNESCO túto výstavu medzi najprestížnejšie.
Podujatiu dopomohlo aj krásne počasie, vylákajúce dav nadšených divákov – predovšetkým rodín s ratolesťami, ktoré si vidiac rozprávkové exponáty prišli na svoje. Nechýbalo predstavovanie áut, odborné rozhovory s majiteľmi, „fashion foto“ či okruhová jazda mestom. Mňa osobne pri exotikách svetových značiek nesmierne potešili modely z Československa, o ktorých som priznám sa, v živote nepočul a tiež početná enkláva majiteľov prevažne Amerík zo Slovenska. Túto výstavu si na rok nenechajte ujsť, fakt stojí za to...
Nádherný Mustang Mach 1 7.0 z roku 1973
Vedeli ste, že Zbrojovka Brno vyrábala aj takéto roadstre? Volá sa Zbrojovka ZET5 Express a poháňa ho 4-valcový dvojtakt o výkone 40koní.
Isotta Fraschini 8A SS, radový 8-valec, 7370cm3 a 158k. A teraz sa chyťte, majiteľ je zo Slovenska ;)
1931 Wikov 70 z Československa s radovým 8-valcom
Datsun 2000
Bugatti je Bugatti
308 quattrovalvole
Tatra 30 so 4-valcovým boxer motorom, vyrobená v roku 1930
Fiat X1/9 s motorom v strede stále dokáže upútať
Mimo oficiálnej časti sme natrafili na exota, aký sa len tak nevidí! Custom pick up postavený na základe nákladiaka ZIL s jeho pôvodným radovým 8-valcom pod kapotou, s použitím podvozku Man.
Kabína sa zvarila z dvoch pôvodných, donormi blatníkov boli štyri ZIL-y a plánuje sa montáž kompresora :P
Kráska menom Borgward Isabella Coupé zo Spolkovej republiky Nemecko.
Tento Mustang coupe lákal nie len krásou ale aj brutálnym zvukom
Oficiálnym partnerom výstavy bol BMW, preto nemohli chýbať krásne kúsky ako 3.0 CS, vzácna Z8-ka, Alpina B12 z roku 1996, E34 M5 Nürburgring či nové modely ako M5 CS a iX.
text & foto: P.Kovács