Peugeot 106 Maxi od Red Hill Motorsport
Píše sa rok 1993 a svetový šampionát v rally je doplnený novou kategóriou, do ktorej spadajú vozidlá s poháňanou prednou nápravou a atmosférickými motormi do 2000 centimetrov kubických. Vďaka voľnejším pravidlám ohľadom motorov a malej povolenej hmotnosti autá triedy F2 Kit Car získali dominanciu na asfaltových tratiach. Peugeot a Citroen so svojimi modelmi 306, resp. Xsara boli na Korzike a Španielsku nepremožiteľní ani vtedajšími vrcholovými vozidlami skupiny A s pohonom všetkých kolies. Trojnásobným víťazom v rokoch 1996 až 1998 sa stáva Seat so svojou Ibizou Kit Car. Skupina F2 však v roku 1999 končí, jedným z dôvodov boli vysoké náklady. V ďalšej sezóne je nahradená „lacnejšou“ triedou S2000 a S1600 pre motory do objemu 1,6-litra.
Okrem slávnej 306-tky Maxi, trate svetového šampionátu spoznával aj menší Peugeot. Medzi automobilmi do 1,6-litra od roku 1997 bojoval model 106 Maxi. A jeden takýto „maxík“ sa rozhodli postaviť páni v írskej dielni Red Hill Motorsport. Akurát s menšími vylepšeniami. Celý bodykit od blatníkov po nárazníky bol vyrobený ručne a ako hlavný materiál použili uhlíkové vlákna. Váha nafúknutého bodykitu je celých 7 kg. 106-tka je síce nalakovaná v sivej farbe no na hranách blatníkov vidno typickú štruktúru, rovnako ako na kapote a prahoch, ktoré sa lakovaniu akosi vyhli. Pekným detailom sú spätné zrkadlá z väčšej 306-tky upravené tak aby sedeli aj na 106-tke. Exteriér dopĺňa obrovská svetelná rampa a 17-palcové disky Evo Course Ragno SB9 obuté do športových gúm Kumho Ecsta C03.
17“ disky ponúkajú dostatok priestoru pre poriadne brzdy. Na prednej náprave je plávajúci 335 milimetrový kotúč so 4-piestikovými strmeňmi Alcon. Zadná náprava je prevzatá od koncernového súrodenca Saxo S1600, na ktorej sú takisto plávajúce 280 mm kotúče a 2-piestikové Alcony. Dostatok brzdnej sily zabezpečujú tiež opletené brzdové hadice a platničky Ferodo DS3000. A keď už sme pri tom zadku, na torznej náprave pracujú 3-cestné tlmiče Proflex s externými nádobkami. Predná náprava je však úplne iný svet. Stabilitu na predku zaisťujú tiež 3-cestné tlmiče Bos pôvodne z Citroënu C2. Kvôli dlhšiemu pracovnému zdvihu a 12-palcovej pružine muselo byť posunuté rameno pre čap riadenia. Originálne horné uloženie zo 106 Maxi dávajú motorovému priestoru trochu farieb zatiaľ čo spodné rúrkové ramená vlastnej výroby RHM plnia svoju úlohu rovnako vynikajúco.
Na Peugeote vidieť množstvo špecifických dielov, ktorým venovali v Red Hill Motorsport obrovské množstvo času. Najmä preto stavba malého hatchbacku trvala 2 roky. Všetko čo sa dalo bolo odľahčené no zároveň všade kde bolo potrebné doplniť materiál bolo vystužené. To sa týka aj bezpečnostného rámu. Ten je o zopár detailov odlišný oproti klietke vo fabrickej 106 Maxi. Pri pohľade do interiéru malý Peugeot vôbec nevyzerá tak malo. Pracovisko posádky bolo posunuté o 120 milimetrov smerom dozadu, aby pilot sedel čo najviac v strede vozidla. Semišová prístrojová doska, karbón-kevlarové výplne dverí a oceľové opierky nôh hovoria jasne, že sa jedná o profesionálne auto. Medzi sedadlami je kontrolný panel od MoTeC s 15-timi tlačidlami. Pilot má pár tlačidiel pre ľahšie ovládanie aj priamo na volante. Za volantom zobrazuje digitálny displej Ecumaster ADU5 všetky informácie o vozidle, teda najmä motore.
Pod ľahkou kapotou s obrovskou svetelnou rampou sa nachádza to najdôležitejšie. Srdce 106 Maxi tvorí agregát TU5 JP4 pôvodom z vozu Citroën C2 S1600. Autorom motoru je Dobrowolski Motorsport z Poľska s použitím originálnych dielov Citroën Sport. 1,6-tka produkuje akčných 230 koní pri 9400 otáčkach za minútu. Dýchať jej pomáha štvorklapka Jenvey a originálne sanie i výfukové zvody zo 106 Maxi. Ecumaster Black ECU spravuje celé riadenie motora. Čoho si pozorné oko všimne hneď sú zapaľovacie cievky z Audi R8, inak v motorom priestore je všetko krásne upratané. Pri dokončovaní 106-tky začalo vznikať ďalšie auto podobnej špecifikácie, ktorým je Citroën Saxo S1600. Človek by ani nepovedal, aké špeciály vedia postaviť v garáži na západnom Írskom pobreží. Restomod 106 Maxi sa im podaril na skutočne svetovej úrovni.
text: M.Lábaj, foto: Cian Donnellan - speedhunters.com