Nové Maserati GranTurismo
História modelu GranTurismo sa začala pred 75 rokmi, najstaršie GranTurismo nieslo meno Maserati A6 1500. Posledné roky síce o tomto modeli veľmi nebolo počuť, no začiatkom októbra predstavila talianska značka novú generáciu. Okrem benzínového šesťvalca ponúka i 100% elektrickú verziu Folgore. Na tie elektrické verzie si budeme musieť zvykať hovorí Maserati.
Poďme však k tomu šesťvalcu. GranTurismo bude dostupné v dvoch výkonových verziách. Prvým je variant Modena, ktorý ponúka 3,0-litrový V6 Nettuno motor s dvomi turbami naladený na 490 konských síl (365 kW) a krútiaci moment 600 Nm. Najvýkonnejší benzínový variant Trofeo využíva tú istú techniku no výkon je až 550 koní (410 kW) a 650 Nm. Vrcholová motorizácia je však čisto elektrická.
Folgore využíva na pohon tri elektromotory – dva na zadnej náprave a jeden na prednej. Každý z nich má 408 koní (300 kW) a všetky využívajú 800 voltovú sieť. Batéria má nominálnu kapacitu 92,5 kWh a dokáže poskytnúť vybíjanie na úrovni 560 kW, čo znamená 750 konských síl na kolesách. Krútiaci moment vyhnali elektromotory do nebies a to na hodnotu 1350 Nm. Zrýchlenie verzie Folgore z pokoja na 100 km/h trvá 2,7 sekundy. Akcelerácia skončí pri 320 km/h rýchlosti. Trofeo je takmer o sekundu pomalšie – 3,5 sekundy z 0 na 100 km/h avšak s rovnakou maximálnou rýchlosťou. Modena so 490 koňmi šprintuje 3,9 sekúnd na stovku a jej najvyššia rýchlosť je 302 km/h.
Maserati vyvíja vlastnú technológiu elektrického pohonu. Akumulátor je uložený v podlahe pre nízke ťažisko a má tvar známy ako „T-bone“. Taliani totiž zvolili prístup nulového kompromisu a nechcú aby batéria siahala pod sedačky posádky. GranTurismo je vyrobené z kombinácie ľahkých materiálov, viac ako 65% je hliník. Váha verzie Folgore je 2260 kilogramov, benzínové verzie vážia 1795 kg. Väčšiu hmotnosť avšak kompenzuje jej ideálne rozloženie, krásnych 50:50 pre elektro (52:48 pre V6).
Interiér je nabitý tou najnovšou technológiou. Multimediálny systém Maserati Intelligent Assistant s komfortným displejom a dôležitými tlačidlami hneď po ruke, digitálnymi hodinkami a voliteľným head-up displejom. Maserati však ukladá pozornosť na hudobný systém a jeho precízne naladenie. V kabíne môže byť až 19 reproduktorov s celkovým výkonom 1195 W, ktoré dokážu vytvoriť dokonalý 3D zvuk. Ba dokonca aj v elektrickej verzii si môže posádka vychutnať ikonický zvuk talianskeho motora. GranTurismo je 100% vyrobené v Taliansku. Modely bude skladať výrobné centrum Mirafiori v Turíne. Začne benzínovými verziami Modena a Trofeo v druhom kvartáli budúceho roka. Po nich do výroby nastúpi elektrická verzia. Okrem klasického kupé Maserati ohlásilo i príchod GranTurisma bez strechy – GranCabrio. Cenník bude dokončený až s príchodom prvých áut na európsky trh.
text: M.Lábaj, foto: Maserati